2011-12-04, 12:11
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Får ta en tillsägelse för denna.
Borde det inte bättre om alla sätter Herr K på ignore? Då kanske vi kan hålla diskussionen på en trevlig nivå.
jag har redan gjort det och uppmanar andra att göra det samma
Ganska jobbigt att läsa hans kommentarer som man vet från början att han kommer med skit snack
Usa och Israel är dom förlovande länderna och Sverige är gör bara skit och allt är skit
Citera
2011-12-04, 12:20
Medlem
Citat:
mrpreben, du är säkert en fin människa på alla sätt och vis, men snälla sluta mata Krokodil.
Du kan aldrig vinna, någonsin, oavsett hur rätt du än har.
Ingen människa har någonsin lyckats trots överväldigande argument och bevis.

Ta Krokodils citat ovan, sen tittar du vad jag skrivit tidigare om vad försvarsminister Maurer egentligen sa. Även en sådan enkel sak är svår att ta in för herr Krokodil, och ännu svårare för honom att ändra uppfattning om.

Maurer sa aldrig att Gripen var sämst, det han sa var att det inte var det senaste planet eller det mer avancerade. Han sa även att det uppfyllde kraven som var ställda till det billigaste priset, vilket för alla som arbetat med upphandlingar vet är det Bästa alternativet.
Gripen var, enligt Maurer, alltså bäst och inte sämst som Krokodil påstår.

Haha, ja, jag vet. Rätt dumt av mig, eftersom jag vet hur det slutar.

Citat:
Får ta en tillsägelse för denna.
Borde det inte bättre om alla sätter Herr K på ignore? Då kanske vi kan hålla diskussionen på en trevlig nivå.

Visst!
Citera
2011-12-04, 12:29
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Jag ogillar många av dina inlägg men just detta inlägg tar priset rent matematiskt!

Hur i helvete får du Krokodil/bror duktig, det till att räckvidd är det samma som aktionstid?

Jag kommer ihåg när jag var omkring 10 år gammal och en kompis till mig hävdade att den utav två identiska båtar som färdades en viss sträcka fortast, gjorde av med minst bränsle eftersom den helt enkelt färdades under kortast tid!

Förklara nu vad som får dig att likställa räckvidd med aktionstid för det är lika utvecklingsstört som min kompis resonemang gällande båtarna!
Så ett flygplan som tex kan flyga 50-100% längre sträcka med samma fart och last, kan därmed inte stanna kvar längre uppe i luften.

Hur tänker du nu, tänker du överhuvudtaget.
Citera
2011-12-04, 12:34
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Jag förstår inte varför du ältar frågan. Det är klart att Schweiz kan betala mer, eller minska antalet plan. Men tydligen är beslutsfattarna i Schweiz av den ståndpunkten att dom inte vill betala mer. Tydligen tycker dom också att 22 Gripen ger dom ett starkare flygvapen än vad 16-17 EF / Rafael gör. Så ser verkligheten ut just nu och kanske ändras det längre fram. Men just nu är det bara att glädjas med SAAB och önska dom mer framgång.
Det jag säger (och även Schweiz själva) är att Gripen ansågs vara det minst avancerade flygplanet, med lägst kapacitet - Men att man ansåg att det skulle räcka för deras behov, då man inte behövde det vassaste alternativet. Detta då ekonomin var avgörande.
Man övervägde även 22 st om man vat något av de andra flygplanen, men då skulle det bli 7-8 Miljarder dyrare i inköp.

Sedan visade det säg att köpet av nya stridsflygplan inte var förankrat politiskt.
Citera
2011-12-04, 12:36
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Så länge som Krokodil är utskriven från mentalsjukhuset kommer det att fortsätta på det viset. Tyvärr.
Först skriver han ovan om Volvo S40-s rostskydd för att i inlägget under säga att "det där diskuterar vi inte" om en betydligt mer relevant jämförelse. Inse vilken sjuk person som håller på så.

Är det Juholt som är krokodil?
Då får du nog lära dig läsa.

Angående rostskydd och att Volvo skulle vara bäst på detta:
http://svt.se/2.53289/1.408035/stora_skillnader_i_bilars_rostskydd
Citera
2011-12-04, 12:45
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-tr
Vet inte om svithjord hittar någon källa, men jag tycker Dr.spin brukar uppvisa goda kunskaper vad gäller olika flygplanstyper.

Är det förresten klart vilken version Schweiz planerar att köpa? Det känns lite fel att helt döma ut Gripen som ett budgetplan som är chanslöst mot Rafale innan vi har svart på vitt vad det är som skiljer planen åt.
Tack för det, men jag försöker bara sammanställa data så gott jag kan.
Ang vad som skiljer planen åt så kikade jag på resultatet och försökte duplicera resultaten från Schweiz utvärdering. De verkar som om de helt ignorerat vikten av sensorsystem och det verkar som om de haft Gripen C i utvärderingen.

Formeln MEDEL [combat radius/FA18 + antal vapen (beroende på profiltyp, dvs bomber eller robotar)/FA18 + klargörningstid/FA18 + några faktorer till där alla är likvärdiga] * 6.

Då får man ungefär sama resultat som de fick i utvärderingen.

Hade det varit NG de räknade på så hade vapenlasten varit likvärdig med FA18 medan alla andra faktorer hade varit över FA18 och någonstans i närheten av EF2000 och Rafale.

Hittade nu källorna till testerna och förklaringen till varför resultaten är som de är (förutom ovanstående) samt varför testerna inte är särskilt aktuella

Schweiz är intresserade av NG
Citat:
Switzerland has become the latest European nation to express interest in purchasing a next-generation version of the JAS Gripen
Men Gripen D skickas ut i testerna.
Citat:
A two-seater Gripen C/D strike fighter is due to begin on July 28 a month's flight evaluation in Switzerland

http://www.defensenews.com/osd_story.php?sh=VSDF&i=3625513
http://www.defensenews.com/story.php?i=3329309&c=EUR&s=AIR

Ökningen mellan Gripen D och NG vad endast ca 18-22,4% och det enda som NG ligger efter FA18 på är vapenlast och TW (12 AA robotar för FA18 mot 12 för NG med twin pylons (som FA18 använder) eller 8 utan twin pylons). Med dessa faktorer borde man kunna få reda på vilka vikter resp del har i testerna. Ang RCS/Signaturdämpning så verkar Schweiz ha skitit i det helt då deras flygplan ska göra lågsniffar i dalgångar vilket troligtvis placerar större vikt på WVR-strid.

Den som är sugen kan ju göra ett försök att räkna på det. TW och vapenlast verkar ha haft väldigt stor vikt samt räckvidd utan fälltank...
Citera
2011-12-04, 12:48
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Så ett flygplan som tex kan flyga 50-100% längre sträcka med samma fart och last, kan därmed inte stanna kvar längre uppe i luften.

Hur tänker du nu, tänker du överhuvudtaget.
Så de extra balkarna för beväpning ska således lämnas tomma eller?
Citera
2011-12-04, 12:50
Medlem
Sten Tolgfors, försvarsminister - Perspektiv på Gripen
http://tolgfors.wordpress.com/2011/12/03/perspektiv-pa-gripen/

Citat:
Gripen är ett av de stridsflygplan som sett framgång på exportmarknaden. Fem länder har hittills valt Gripen. Schweiz gjorde häromdagen typvalet Gripen. I flera pågående upphandlingar är Gripen en trovärdig kandidat.

Flera av Gripens konkurrenter väntar ännu på sina genombrott på exportmarknaden.

Det har i utvärderingar i samband med detta visat sig att Gripen ger mycket förmåga för pengarna. Men Gripen står sig också väl när endast förmåga värderas. I olika upphandlingar deltar olika versioner av Gripen och ställs också mot olika konkurrenter, av olika generation. Gripen NG, eller E/F, som nu diskuteras, mäter sig väl med sina konkurrenter.

Ytterst beror länders val av flygplan på vilka operativa behov de har. Dessa behov skiljer sig mellan länder. Därför värderar man förmågor olika, eller rättare sagt värderar man flygplans olika egenskaper olika mycket, givet sina nationella behov.

En faktor som dock alltid är till Gripens fördel är livscykelkostnaden. Stridsflygplan skall inte bara anskaffas – de ska flygas också. Kostnaden per flygtimme för Gripen ligger i en helt annan division än konkurrenternas.

Gripen kräver lite markpersonal och kan användas från vägbaser.

Det uppfattas helt enkelt vara ett klokt och mycket kapabelt system.

I alla affärer av denna art följer naturligen debatt och efterspel i media efter typval. Olika intressenter talar för sin sak. Gott så, men efterspelets spekulationer skall nog tas med en betydande nypa salt.

Helt korrekt av försvarsministern.
Citera
2011-12-04, 12:56
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Så de extra balkarna för beväpning ska således lämnas tomma eller?
Nej, några extra jaktrobotar gör ingen större skillnad i fråga om räckvidd.
Citera
2011-12-04, 12:57
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Nej, några extra jaktrobotar gör ingen större skillnad i fråga om räckvidd.
Gör skillnad både i fråga om räckvidd och signatur.
Citera
2011-12-04, 12:59
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Gör skillnad både i fråga om räckvidd och signatur.
Du får ändå högre aktionstid med ett flygplan med betydligt större räckvidd - precis som jag då först skrev.
Citera
2011-12-04, 13:07
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Du får ändå högre aktionstid med ett flygplan med betydligt större räckvidd - precis som jag då först skrev.
Med samma last skrev du, vilket jag då ville påpeka kändes som slöseri då vitsen med ett större och tyngre flygplan är längre räckvidd och mer last.
I ett geografiskt litet land som Schweiz är det inte en lika stor fördel.
Vidare kan man kombinera även gripen med lufttankning vilket snarare sätter gränsen för utållighet hos piloten än planet i sig.
Med systemintegration med mark och luftradar så försvinner även skillnaden till del gällande det egna flygplanets aktiva sensorer och ett större fpl's.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in