2008-11-05, 21:47
Medlem
Hej!
Jag har en bil som fungerar bra men den är obesiktigad och får alltså inte köras annat än till verkstaden.
Dock är den är påställd och försäkrad, halvföräkring.
Där bilen står parkerad är det ibland stökigt och det har hänt att folk gör inbrott i bilar och sånt. Men jag kan inte ställa bilen nån annan stans tyvärr.
Jag undrar utifall att den här bilen skulle bli vandaliserad, eller om den skulle bli stulen eller vad som helst.
Får jag då någon ersättning från försäkrningsbolaget? Tänkte eftersom den är obesiktigad?
Citera
2008-11-05, 21:49
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozolinon
Hej!
Jag har en bil som fungerar bra men den är obesiktigad. Den är påställd och försäkrad, halvföräkring.
Där bilen står parkerad är det ibland stökigt och det har hänt att folk gör inbrott i bilar och sånt. Men jag kan inte ställa bilen nån annan stans tyvärr.
Jag undrar utifall att den här bilen skulle bli vandaliserad, eller om den skulle bli stulen eller vad som helst.
Får jag då någon ersättning från försäkrningsbolaget? Tänkte eftersom den är obesiktigad?
Gissa. Vad tror du?

Givetvis gäller försäkringen för såna saker.
Citera
2008-11-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Gissa. Vad tror du?

Givetvis gäller försäkringen för såna saker.

Jag är inte så insatt så jag visste inte. Tänkte eftersom det är körförbud på den o så. Hur gäller ersättningen får man full ersättning för det dom tror bilen är värd då el?
Citera
2008-11-05, 21:56
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Jag är inte så insatt så jag visste inte. Tänkte eftersom det är körförbud på den o så. Hur gäller ersättningen får man full ersättning för det dom tror bilen är värd då el?
Huruvida bilen är besiktigad / påställd eller inte spelar ingen roll, är den försäkrad gäller allt även om den inte är körbar. Vad du kan få ut på försäkringen styrs av villkoren och hur tung försäkring du har. Vanligast är att reparationer betalas minus självrisk, eller om skadorna är allt för grava löses bilen in mot en annan likvärdig eller värdet på bilen betalas ut.
Citera
2008-11-05, 22:00
Medlem
eiskalls avatar
Ring ditt bolag och kolla.

Vissa bolag ser bilen som skrot om den är obesiktigad/påställd.

Detta grundar sig i att en bil som ej klarat besiktningen ger ägaren incitament att få bilen inlöst.
Citera
2008-11-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall

Detta grundar sig i att en bil som ej klarat besiktningen ger ägaren incitament att få bilen inlöst.

Hmm jag har If, någon som vet hur som ser på saken? De hade stängt din support.
hm vad betyder incitament? =S
Senast redigerad av ozolinon 2008-11-05 kl. 22:05.
Citera
2008-11-05, 22:07
Medlem
micaeles avatar
Citat:
hm vad betyder incitament? =S
En anledning för någon att utföra en viss handling. Alltså, risken är större att en avställd / obesiktigad bil används för att lura försäkringen.
Citera
2008-11-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
En anledning för någon att utföra en viss handling. Alltså, risken är större att en avställd / obesiktigad bil används för att lura försäkringen.

okej då förstår jag.
Men alltså jag tror dock inte det händer. Men i teorin om en sån sak händer så står man ju rätt handlös då man inte på något sätt kan bevisa för försäkringsbolaget att bilen faktiskt blev stulen på riktigt =S
Men som sagt nu lär den säkert inte blir det men ändå.
Citera
2008-11-05, 22:51
Medlem
rebbans avatar
Ja du får ersättning om den blir stulen om du har halv på den även om den är obesiktigad.
Citera
2008-11-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Ja du får ersättning om den blir stulen om du har halv på den även om den är obesiktigad.

Okej då vet jag i alla fall! Då har jag kvar försäkringen.
Citera
2008-11-06, 09:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall

Man kan få sämre värdering vid totalskada ja. Det kan man dock undvika genom att ställa av bilen och omvandla sin försäkring till en stilleståndsförsäkring som täcker de skador som bilen kan få när den är avställd. Vissa försäkringsbolag omvandlar automatiskt halv och helsförsäkringar till stilleståndsförsäkringar vid avställning dvs man får inget tillbaka på försäkringen utan bara avdrag vid nästa påställning.
Citera
2008-11-06, 19:00
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Okej då vet jag i alla fall! Då har jag kvar försäkringen.

Sen är det så att du kan få mindre ersättning för att dom anser att bilen är mindre värd men utan ersättning blir du till 99.8% inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in