2008-11-05, 21:15
Medlem
Kräkchocks avatar
Hallå,

Jag har en laptop med Win XP Pro installerat. Jag vill slänga ut den installerade konfigurationen och ersätta det med ett annat XP Pro från Piratbukten.

Måste hårddisken formateras innan ominstallationen eller kommer jag att få alternativet att radera det existerande operativsystemet?

Jag funderar också på om det kan vara värt att partitionera hårddisken när man ändå är igång. Jag har inte behov an någon backup, rätt i papperskorgen bara. Finns alternativet att partitionera under XP installationsprocessen eller måste detta göras innan OS installationen?

Måste jag fixa drivrutiner i förhand eller har XP dessa till hands? En generell frågeställning naturligtvis men är det något som ofta krånglar i största allmänhet? Datorn är en Dell Latitude D600. Lägger med en länk till screenshot av system preferences, det kanske kan vara till någon hjälp.

http://i38.tinypic.com/vfc9hg.jpg

Tacksam för svar.
Citera
2008-11-05, 23:17
Medlem
sommarlovs avatar
Formatera när du ändå håller på, varför hoppa över det!?
Citera
2008-11-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Formatera när du ändå håller på, varför hoppa över det!?

bra fråga, det kan ju vara bra att rensa bort all skit ibland så en formatering i samband med om installation är att föredra
Citera
2008-11-06, 19:47
Medlem
Kräkchocks avatar
Angående formateringen så var min frågeställning huruvida installationsprocessen av XP Pro automatiskt slänger ut det gamla operativsystemet, eller om jag måste göra en Format C:\ först. Är inte intresserad av 2 OS på samma disk.
Citera
2008-11-06, 19:56
Medlem
du kan välja att formatera när du startar installationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här