Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-05, 15:53
Bannlyst
Tjenare!

Jag betalar över 600 kr till min A-kassa (Livs) var månad och det tycker jag är lite för dyrt. Har rätt många dagar kvar som jag inte vill förlora, så frågan är den:

Kan man byta till en billigare A-kassa och ändå få behålla sina dagar?

Tips på billigare kassor mottages tacksamt.

mvh
Citera
2008-11-05, 15:56
Medlem
david85s avatar
Ær det verkligen A-kassan du betalar 600 før?
Du måste inte vara med i facket før att vara med i a-kassan, så gå ur dær ifall du vill spara pengar och inte tror dig komma i konflikt på arbetsplatsen inom snar framtid.
Citera
2008-11-05, 16:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
Tjenare!

Jag betalar över 600 kr till min A-kassa (Livs) var månad och det tycker jag är lite för dyrt. Har rätt många dagar kvar som jag inte vill förlora, så frågan är den:

Kan man byta till en billigare A-kassa och ändå få behålla sina dagar?

Tips på billigare kassor mottages tacksamt.

mvh
Betalar du 600 per månad till a-kassan? Det kan inte vara möjligt. Är det med fackavgiften inräknad?

Om du vill vara med i Livs måste du också vara med i deras a-kassa. Du kan inte vara med i Livs fackföreningsförbund och samtidigt vara med i en annan a-kassa. Alternativet är då att begära utträder ur facket OCH A-kassan. Om du avser gå in i annan a-kassa ska du ha ett s.k. övergångsbevis från din nuvarande a-kassa.
Citera
2008-11-05, 16:59
Medlem
Jag lånar tråden en snabbis. Jag har precis börjat jobba och är inte medlem i någonting vad jag vet, hur mycket skulle det kosta för mig som precis gått ut gymnasiet att börja betala A-kassa? Om jag bara är anställd i en månad och sen inte hittar något jobb igen, får jag ändå ut pengarna i form av "lön" efter endast en betalning?
Citera
2008-11-05, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Betalar du 600 per månad till a-kassan? Det kan inte vara möjligt. Är det med fackavgiften inräknad?

Det är med fackavgiften inräknad. Jag har noll koll på dessa begrepp, tack för klargörande.

Citat:
Om du vill vara med i Livs måste du också vara med i deras a-kassa. Du kan inte vara med i Livs fackföreningsförbund och samtidigt vara med i en annan a-kassa.

Jag vill inte nödvändigtvis vara med i Livs eftersom jag är arbetslös.

Citat:
Alternativet är då att begära utträder ur facket OCH A-kassan. Om du avser gå in i annan a-kassa ska du ha ett s.k. övergångsbevis från din nuvarande a-kassa.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av david85
Ær det verkligen A-kassan du betalar 600 før?
Du måste inte vara med i facket før att vara med i a-kassan, så gå ur dær ifall du vill spara pengar och inte tror dig komma i konflikt på arbetsplatsen inom snar framtid

Ok, tack för svaret.

Tack till er båda. Ska ringa till Livs och tjöta med dem snarast då.
Citera
2008-11-05, 18:11
Bannlyst
Jag är tveksam om det verkligen går att byta a-kassa om man samtidigt är arbetslös, jag vet att det inte går i min a-kassa(aea) iaf.

Sedan är a-kasseavgiften lägre om man är arbetslös, detta borde gälla i alla a-kassor. Det är antagligen värt att kolla för TS om han betalar rätt avgift.
Citera
2008-11-05, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Jag är tveksam om det verkligen går att byta a-kassa om man samtidigt är arbetslös, jag vet att det inte går i min a-kassa(aea) iaf.

Sedan är a-kasseavgiften lägre om man är arbetslös, detta borde gälla i alla a-kassor. Det är antagligen värt att kolla för TS om han betalar rätt avgift.

Tackar, riktigt bra att veta. Får höra vidare med kundtjänst då samt hoppas på återbetalning från deras sida om det stämmer även i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in