2008-11-05, 15:45
Medlem
andfrekas avatar
Hej!

Har tänkt mig att servera en förrätt innehållande rökt älgkött, creme fraiche, salladslök, pepparrot och torkad aprikos på en bit kavring.

Någon som har tips på ett trevligt vin att servera till detta? Behöver inte vara ett 60 kronors, men kanske inte heller ett 300 kronors.

Förresten. Vart får man tag på bra rökt älgkött i sthlm? Måste man till saluhall eller finns det i välsorterade butiker?
Citera
2008-11-05, 15:53
Medlem
Seamus Costellos avatar
Var du får tag i älgköttet har jag ingen aning om, jag har egna langare... vinet ska vara en Pinot Noir, go easy on pepparroten. Ta Gumfields Pinot Noir 2007 (nr 6407) till exempel. Ett schysst vin. Dom som hänger i den här tråden känner till min faibless för Ny Zeeländska Pinot, är nog det bästa i den prisklassen.
Citera
2008-11-05, 16:18
Medlem
Sweeper80s avatar
Neethlingshof, 12883, kan vara väl värt ett försök.

Östermalmshallen, men Hötorgshallen kan säkerligen ha de med.
Citera
2008-11-05, 16:36
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80

Östermalmshallen? dom säljer väl inte vin. Det bästa sortimentet i stan lär väl vara systembolaget i NK-huset. Så brukar man ju kunna beställa till sitt lokala system, men det tar ju några dagar.
Citera
2008-11-05, 16:43
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Östermalmshallen? dom säljer väl inte vin. Det bästa sortimentet i stan lär väl vara systembolaget i NK-huset. Så brukar man ju kunna beställa till sitt lokala system, men det tar ju några dagar.

jag tror att personen syftade på den rökta älgen.. Och där håller jag med om östermalmshallarna.
Citera
2008-11-05, 19:07
Medlem
magpies avatar
Kanske en öl istället för vin?
Citera
2008-11-05, 19:42
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80

Jag tycker inte att en sydafrikansk Cabernet är ett bra val. Du behöver mycket färsk frukt för att matcha både sältan och aprikosen, sen är nog en cab för sträv för att funka med pepparroten. Kan bli en otäck krock.

En tysk dricker vitt till rökt kött, det kan bli perfa. Ta i så fall en Grüner Veltliner från Österrike, par example Gobelsburger. Knastertorr och fruktig.
Citera
2008-11-05, 21:19
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Jag tycker inte att en sydafrikansk Cabernet är ett bra val. Du behöver mycket färsk frukt för att matcha både sältan och aprikosen, sen är nog en cab för sträv för att funka med pepparroten. Kan bli en otäck krock.

En tysk dricker vitt till rökt kött, det kan bli perfa. Ta i så fall en Grüner Veltliner från Österrike, par example Gobelsburger. Knastertorr och fruktig.

Allt man har med pepparrot blir en otäck krock. Pepparrot i sig själv är riktigt otäckt!
Citera
2008-11-06, 10:02
Medlem
andfrekas avatar
Ok! Tack för svaren.
Jag ska se vad jag hittar på. Återkommer när jag tänkt färdigt (hade jag varit huvudobjektet i bjudningen hade jag nog dragit till med öl). Pepparrot och vin kanske är lite knepig.

Drar en sväng till söderhallarna idag. Hoppas att de har älgkött.
Citera
2008-11-06, 14:01
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Ok! Tack för svaren.
Jag ska se vad jag hittar på. Återkommer när jag tänkt färdigt (hade jag varit huvudobjektet i bjudningen hade jag nog dragit till med öl). Pepparrot och vin kanske är lite knepig.

Drar en sväng till söderhallarna idag. Hoppas att de har älgkött.
Alltså, bara du inte gör det starkt som attan så funkar det. Kör på vitt vin för säkerhets skull. Det är strävheten i rödvin som krockar med stark mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in