2008-11-04, 22:47
Medlem
Artygs avatar
Tjena, sökte till LTH med inriktningen bioteknik till denna höst, dock tackade jag nej till platsen för att jag inte känner mig säker på valet.
På sistone har jag tittat på chalmers och KTH, just för att jag vill ifrån skåne.
LTH har ett bra bioteknikprogram och har finns många företag inom området.
Chalmers har också ett gott rykte av vad jag fått läsa, dock är KTH lika vasst inom kemi och biologi. Detta av vad jag läst..

Jag är sugen på KTH just för staden, och vill läsa bioteknik för att jag har ett intresse för läkemedelsbranschen.

Är KTH ett bra val jämfört med Chalmers/Lund om man avser bioteknikinriktningen.
Citera
2008-12-12, 13:54
Medlem
sprutmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Tjena, sökte till LTH med inriktningen bioteknik till denna höst, dock tackade jag nej till platsen för att jag inte känner mig säker på valet.
På sistone har jag tittat på chalmers och KTH, just för att jag vill ifrån skåne.
LTH har ett bra bioteknikprogram och har finns många företag inom området.
Chalmers har också ett gott rykte av vad jag fått läsa, dock är KTH lika vasst inom kemi och biologi. Detta av vad jag läst..

Jag är sugen på KTH just för staden, och vill läsa bioteknik för att jag har ett intresse för läkemedelsbranschen.

Är KTH ett bra val jämfört med Chalmers/Lund om man avser bioteknikinriktningen.

Pluggar själv bioteknik på KTH, men vet inte hur situationen är i Göteborg, resp. Lund.

När det gäller kemi på bioteknikprogrammet är det väldigt krävande! Första året läser man allt tillsammans med kemisterna förutom Inledande bioteknik och Cellbiologi.

Det är även en hel del matematik första året, men lite mindre krav än på de andra civilingenjörsutbildningarna.

Det är faktiskt inte så mycket biologi på bioteknikprogrammet (iaf inte första året) som många tror, vilket orsakade att många hoppade av i början. Även i kurserna cellbiologi och inl. bioteknik är det mycket kemi, framförallt organisk kemi. Men däremot kan du välja dina kurser själv på tredje året. Det är bara att hålla ut

Tycker dock att utbildningen är utmanande och att man får väldigt bra grundkunskaper för fortsatta studier
Citera
2008-12-12, 15:46
Medlem
SvaMp_s avatar
Alltså jag fattar inte det där när folk säger "kth är vassare än blabla på det området", liksom tänker ni doktorera inom området senare och känner att det senare inte kommer finnas tillräckligt med kunskap att hämta in från skolan? Att ni liksom är above the level?

Ska man mäta nivå på utbildningar så skulle det då vara svårigheten som avgör det, alltså att man anser att en svårare utbildning är mer värd för att man lär sig mer, och där är det väl upp till en själv vad man gör det till, se till att få 5:a i alla ämnena och välj till svårare kurser så har ni en "svår" utbildning.

Väldigt många som börjar plugga tror just att det spelar jättestor roll vart man har läst, seriöst, sålänge det inte är nån jävla uff skola, alltså något etablerat lärosäte tror jag fan inte sånt spelar särskillt stor roll alltså. I verkligheten är de flesta studenter ändå lata och pluggar bar aför att klara sig inför tentorna.

Mvh (snart klar civ ing från Kth)
Citera
2009-11-22, 22:39
Medlem
Eller så kanske det handlar om huruvida det är mest meriterande att inneha x utbildning från y skola, hellre än z. I många fall tror åtminstone jag att det handlar om det framtida CV't när man rör sig kring dessa diskussioner. För annars är det precis som ovan postare säger, relativt svårt att se hur kvalitén skulle kunna skilja sig avsevärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in