• 1
  • 2
2008-11-30, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GhosteN
Shit fattar inte hur jag skall installera drivrutinerna, är tillbaka med Linux allt gått galant innan men nu har jag tappat allt

Det är just detta som gör att linux suger, en del kallar dig dum-i-huvudet för att du inte förstår, men jag säger som alltid att linux är ett hobby-OS som inte är riktat till den vanlige användaren, även om Ubuntu med alla dess hardcore-fan-boys försöker framställa det.

Hur som helst, tanka hem senaste drivisarna för ditt X-Fi-kort Sedan letar du upp bland applikationerna efter något som heter "Terminal".

* packa upp skiten du har tankat ner (i mitt fall blev det nedan).
kör tar-kommandot som jag gjorde nedan mot den filen du har tankat hem.
"tar -zxvf XFiDrv_Linux_Public_US_1.00.tar.gz".

Hoppa in i den upp-packade katalogen
* cd XFiDrv_Linux_Public_US_1.00

* Sen läs README-filen
more README

* Står säkert samma sak som i min ;-)
=============
In terminal,

1) Goto source directory
2) Execute make command as root
make
make install

* Kör ovanstående kommandon
* Det kan skilja lite hur man får root-access beroende på dist.
Många distar använder sudo numera.
Isf är det sudo make och sudo make install

* Om inte sudo finns, använd su-kommandot för att får root-access (då krävs det att du har root-lösenord).

Förhoppningsvis får du inga kompileringsfel, men bli inte förvånad om du får det, för sånt händer ofta och det är just det som alla linux-hardcore-fanboys tycker du skall kunna fixa själv, för det är ju trots allt så självklart ;-)
Citera
2008-11-30, 13:12
Medlem
GhosteNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Det är just detta som gör att linux suger, en del kallar dig dum-i-huvudet för att du inte förstår, men jag säger som alltid att linux är ett hobby-OS som inte är riktat till den vanlige användaren, även om Ubuntu med alla dess hardcore-fan-boys försöker framställa det.

Hur som helst, tanka hem senaste drivisarna för ditt X-Fi-kort Sedan letar du upp bland applikationerna efter något som heter "Terminal".

* Sen läs README-filen
more README

=============
In terminal,

1) Goto source directory
make
make install

* Om inte sudo finns, använd su-kommandot för att får root-access (då krävs det att du har root-lösenord).

Förhoppningsvis får du inga kompileringsfel, men bli inte förvånad om du får det, för sånt händer ofta och det är just det som alla linux-hardcore-fanboys tycker du skall kunna fixa själv, för det är ju trots allt så självklart ;-)[

Tack så mycket för en grymt bra guide! Tror jag har fått tillbaka lite grepp om hur det fungerar. Tack än engång!
Citera
2009-02-23, 17:49
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom

* Sen läs README-filen
more README

=============
In terminal,

1) Goto source directory
make
make install

Förhoppningsvis får du inga kompileringsfel, men bli inte förvånad om du får det, för sånt händer ofta och det är just det som alla linux-hardcore-fanboys tycker du skall kunna fixa själv, för det är ju trots allt så självklart ;-)

Jag gör precis som det står och det funkar fint tills jag skriver sudo make install. Då står det följande "Update module dependency relationships..." Vad betyder det och hur fixar jag det?

Edit: Det hade tydligen installerat drivisarna i alla fall! Nu fungerar det
Senast redigerad av ivanrebroff 2009-02-23 kl. 18:14.
Citera
2009-02-23, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Jag gör precis som det står och det funkar fint tills jag skriver sudo make install. Då står det följande "Update module dependency relationships..." Vad betyder det och hur fixar jag det?

Edit: Det hade tydligen installerat drivisarna i alla fall! Nu fungerar det

Pasta dina sista 20 rader från terminalen, så kanske någon kan ge ett bättre besked.

Men hur som helst, så ser det ut som att du har lyckats installera dina drivisar.

Update module dependency relationships...
Detta betyder bara att alla beroenden till dina nya installerade moduler är uppdaterade.
Citera
2009-02-23, 20:51
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Pasta dina sista 20 rader från terminalen, så kanske någon kan ge ett bättre besked.

Men hur som helst, så ser det ut som att du har lyckats installera dina drivisar.

Update module dependency relationships...
Detta betyder bara att alla beroenden till dina nya installerade moduler är uppdaterade.

Jag tror jag får stå med dumstruten på Alla drivisar fungerar nu efter en reboot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in