2008-11-04, 19:00
Medlem
Hej!
Det är så att jag har Skandiabanken, jag tänkte köpa lite aktier i Karo Bio.
När jag klickar på att jag ska köpa Karo Bio så får jag upp några alternativ och undrar vad dom betyder och vad man ska fylla i osv.

Antal: (Här fyller jag i hur många aktier jag vill köpa antar jag.)
Kurslimit: (Vad är detta?)
Giltighetstid: (Vad är detta?)

OBS! Detta är hypotetiskt då jag bara klickar runt lite, ska igentligen inte köpa något. OBS!
Citera
2008-11-04, 19:04
Medlem
bernankes avatar
Kurslimit är det pris per aktie du kan tänka dig betala. Giltighetstid är ju länge orden ska finnas i orderstocken innan den makuleras. Förslagsvis köper du mot marknadspris/bäst möjliga, så slipper du oroa dig för att köpet inte genomförs. Bör dock undvikas i lågomsatta papper.
Citera
2008-11-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Kurslimit är det pris per aktie du kan tänka dig betala. Giltighetstid är ju länge orden ska finnas i orderstocken innan den makuleras. Förslagsvis köper du mot marknadspris/bäst möjliga, så slipper du oroa dig för att köpet inte genomförs. Bör dock undvikas i lågomsatta papper.

Okej, men kan man inte göra ett köp direkt?
Måste man vänta ett dygn för attk öpet ska genomföras?
Minsta jag kan välja är ett dygn.
Citera
2008-11-05, 00:55
Medlem
joumas avatar
Citat:
Okej, men kan man inte göra ett köp direkt?
Måste man vänta ett dygn för attk öpet ska genomföras?
Minsta jag kan välja är ett dygn.

Allt beror ju på vilket pris du vill betala. Om det finns folk som vill sälja en aktie för 10kr och du kan tänka dig att betala det, då köper du aktien omedelbums.
Om du däremot bara vill betala 9 kr får du kanske vänta ett tag, ibland flera dagar. Därför kan du lägga in längre giltighetstid.
Citera
2015-05-26, 21:30
Medlem
Busk-Hanss avatar
Förlåt för bump men har en fråga angående kurslimit. Jag försöker lära mig aktier och tänkte prova göra ett litet köp. Jag fyllde i kurslimit 22kr för det var priset aktien låg i. Även fast jag gjorde detta fick jag betala 27kr för varje aktie, vad beror det på?

Handlar inte med några stora summor utan gjorde detta som ett test bara utfall något skulle gå snett som det nu gjorde.
Citera
2015-05-26, 21:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busk-Hans
Förlåt för bump men har en fråga angående kurslimit. Jag försöker lära mig aktier och tänkte prova göra ett litet köp. Jag fyllde i kurslimit 22kr för det var priset aktien låg i. Även fast jag gjorde detta fick jag betala 27kr för varje aktie, vad beror det på?

Handlar inte med några stora summor utan gjorde detta som ett test bara utfall något skulle gå snett som det nu gjorde.

Är det courtaget som lagts på kanske?
Citera
2015-05-26, 21:52
Medlem
Busk-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Är det courtaget som lagts på kanske?
Nej det tror jag inte. Köpte 10 aktier för 27kr styck står det även fast min kurslimit var 22. Inte tar dom en avgift på 5kr för varje aktie?
Citera
2015-05-26, 21:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Nej det tror jag inte. Köpte 10 aktier för 27kr styck står det även fast min kurslimit var 22. Inte tar dom en avgift på 5kr för varje aktie?

Beror väl på vad du betalar i courtage? Vad för mäklare? Vad för avtal?

Dom tar inte per aktie men per köp. Gör du ett mindre köp med ett högt courtage kan det ju bli det utslaget på antalet aktier. Framförallt på ett så litet köp så märks courtaget av.
Citera
2015-05-26, 22:00
Medlem
Citat:

Alla banker/nätmäklare har ett minimicourtage, alltså en lägsta summa som courtaget kan vara. Swedbank har exempelvis 99 kr, vilket i ditt fall då skulle bli 10 kr per aktie. Så med all sannolikhet så är det courtaget. Därför ska man hålla sig borta från att handla för "skitsummor", alternativt välja Avanza Mini där lägsta courtaget är 1 kr.

Handlar man på storbankerna "ska" man inte handla i poster under 10 000 kr i mina ögon.
Citera
2015-05-26, 23:36
Medlem
Reevess avatar
Citat:

Du har alltså betalat 50 kr i courtage, absolut tänkbart om det är en vanlig bank. Så små köp bör man verkligen inte hålla på med, och heller inte hos vanliga banker som har mage att ta betalt. Nu ligger du ju över 20% back direkt.
Citera
2015-05-27, 01:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Grattis, du har just betalat 20% i courtage.
Citera
2015-05-27, 07:02
Medlem
Busk-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Beror väl på vad du betalar i courtage? Vad för mäklare? Vad för avtal?

Dom tar inte per aktie men per köp. Gör du ett mindre köp med ett högt courtage kan det ju bli det utslaget på antalet aktier. Framförallt på ett så litet köp så märks courtaget av.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Alla banker/nätmäklare har ett minimicourtage, alltså en lägsta summa som courtaget kan vara. Swedbank har exempelvis 99 kr, vilket i ditt fall då skulle bli 10 kr per aktie. Så med all sannolikhet så är det courtaget. Därför ska man hålla sig borta från att handla för "skitsummor", alternativt välja Avanza Mini där lägsta courtaget är 1 kr.

Handlar man på storbankerna "ska" man inte handla i poster under 10 000 kr i mina ögon.
Då förstår kag. Tack så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in