• 2
  • 3
2009-01-07, 20:38
Medlem
Kanske kommer man ganska nra i uppfrande och karaktr om man ser till rasen Komondor: "I vakt och skyddsarbete skall den visa orubbligt mod och nr den attackerar r den tystlten och djrv." http://www.aktivhund.se/Hundraser/vi...=11&breedid=19
Citera
2009-01-08, 12:26
Medlem
Lter helt klart som en korthrig Hollnsk Herdehund
Citera
2009-01-10, 13:11
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhetschef
Det finns inte svarta malle...

Idag n, inte i normalfallet iaf, men sen finns det faktiskt raser som inte r knda verlag, tror att belgarna sjlva faktiskt lter dom g ver rasgrnserna ibland, vilket enligt mig inte r nt jttehemskt.. Dremot s finns det skert svarta mallar, d de kan vara groenendael-malle-korsningar, sen om de tillts enligt rasstandard, de e en annan femma..
Citera
2010-04-25, 10:19
Medlem
Fin hund. Sgs vara svart Malle
http://www.scottsk9.com/G3.jpg

http://www.scottsk9.com/scotts%20pol...for%20sale.htm
Citera
2011-06-01, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alberget
Hej

I en av Jo Nessbos bcker tar han upp en hundras som skall smyga sig p sina offer fr att sedan attackera. I boken anvndes den som vakthund p ett inhgnat containeromrde om jag inte minns fel. Min frga r nu: r det nn drute som vet vad denna hundras heter, eller om den verhuvudtaget existerar?

Har skt p ntet utan att hitta ngot. Tyvrr har vi kastat boken och minns inte heller vad den hette.

Tack p frhand

Sndagsintervjun med Jo Nesb

"Samtidigt: lita inte p allt Jo Nesb skriver. I Frlsaren finns en hund av rasen svart metzner, och i Huvud*jgarna frekommer en neither**terrier. Ingen av de raserna finns i verkligheten, som fr att understryka att detta faktiskt r fiction.
 Nr man gjort mycket research fr man en lust att hitta p ngot som r direkt osant, lite som en markr fr sig sjlv, sger Jo Nesb vars frukosttallrik nu r tom."

http://www.dn.se/livsstil/reportage/...n-med-jo-nesbo

;-)
Senast redigerad av HarryyHole 2011-06-01 kl. 06:09.
Citera
2011-09-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Idag n, inte i normalfallet iaf, men sen finns det faktiskt raser som inte r knda verlag, tror att belgarna sjlva faktiskt lter dom g ver rasgrnserna ibland, vilket enligt mig inte r nt jttehemskt.. Dremot s finns det skert svarta mallar, d de kan vara groenendael-malle-korsningar, sen om de tillts enligt rasstandard, de e en annan femma..

Men hur tnkte du nu?

"Dremot s finns det skert svarta mallar, d de kan vara groenendael-malle-korsningar....."

D r det ju inte en malle, utan en blandras? Right?

Det finns 4st. olika varianter av Belgisk Vallhund. Groenendael, Malinois, Tervueren och Laekenois. Den sist nmnda r den allra ovanligaste, srskilt i Sverige. Alla korsningar mellan detta r blandraser och inget annat.
Dock kan man, i vissa fall, f dispens i Sverige fr att para en Malinois och en Laekenois fr att ta in friskt blod i rasen d det finns s vldigt f i Sverige.
Citera
2013-01-28, 04:22
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivkraft
Men hur tnkte du nu?

"Dremot s finns det skert svarta mallar, d de kan vara groenendael-malle-korsningar....."

D r det ju inte en malle, utan en blandras? Right?

Det finns 4st. olika varianter av Belgisk Vallhund. Groenendael, Malinois, Tervueren och Laekenois. Den sist nmnda r den allra ovanligaste, srskilt i Sverige. Alla korsningar mellan detta r blandraser och inget annat.
Dock kan man, i vissa fall, f dispens i Sverige fr att para en Malinois och en Laekenois fr att ta in friskt blod i rasen d det finns s vldigt f i Sverige.

Tv r senarekan jag passa p att svara p tilltal (sg det drst idag).

En korsning mellan de olika varianterna har i sverige varit en blandras, precis som du skrev. Men i Belgien (vilket jag skrev) var s inte fallet, dr har det varit godknt.

Anledningen att jag ville posta nu var egentligen mest fr att visa att vi i Sverige ox valt den smarta vgen. http://www.afbv.se/AK_rasutv/PDF/ave..._varianter.pdf

Har inte sett det ratificerat p rasklubbens hemsida n dock.
Citera
2013-09-20, 23:34
Medlem
Fu-Kings avatar
Nu var det lngesen ngon postade hr, men
jag sitter med boken nu och lser. Ni har missat
att hundgubben upplyser Harry Hole om att Metznern
r "frfader till Rhodesian Ridgeback", och borde
sledes vara en afrikansk ras. "Metzner" kanske r
africaans? Den borde nd dyka upp om
man googlar isf, s phittad r den nog.
Citera
2025-05-13, 22:52
Medlem
Sndagsintervjun med Jo Nesb
9 jan. 2011 I Frlsaren finns en hund av rasen svart metzner, och i Huvudjgarna frekommer en neitherterrier. Ingen av de raserna finns i verkligheten.
Citera
2025-06-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Groendael / Mallekorsningar fr gras ja d det p pappret r samma ras fast olika hrlag (ven om det diffar ngot enormt mentalt mellan dem).

De svarta korthren reggas d som malle tex. I Sverige r det extremt ovanligt ven om SKK tillter kombon och jag har inte sett det hr men dremot denna typ av individer ifrn tex USA.

Det r i Holland man korsar ver rasgrnser helt om vi pratar skyddshundar fr skyddsporten KNPV och dessa hundar reggas d i KNPV registret, i Sverige skulle dessa importer klassas som blandraser.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in