• 2
  • 3
2009-01-07, 20:38
Medlem
Kanske kommer man ganska nära i uppförande och karaktär om man ser till rasen Komondor: "I vakt och skyddsarbete skall den visa orubbligt mod och när den attackerar är den tystlåten och djärv." http://www.aktivhund.se/Hundraser/vi...=11&breedid=19
Citera
2009-01-08, 12:26
Medlem
Låter helt klart som en korthårig Hollänsk Herdehund
Citera
2009-01-10, 13:11
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhetschef
Det finns inte svarta malle...

Idag nä, inte i normalfallet iaf, men sen finns det faktiskt raser som inte är kända överlag, tror att belgarna själva faktiskt låter dom gå över rasgränserna ibland, vilket enligt mig inte är nåt jättehemskt.. Däremot så finns det säkert svarta mallar, då de kan vara groenendael-malle-korsningar, sen om de tillåts enligt rasstandard, de e en annan femma..
Citera
2010-04-25, 10:19
Medlem
Fin hund. Sägs vara svart Malle
http://www.scottsk9.com/G3.jpg

http://www.scottsk9.com/scotts%20pol...for%20sale.htm
Citera
2011-06-01, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alberget
Hej

I en av Jo Nessbo´s böcker tar han upp en hundras som skall smyga sig på sina offer för att sedan attackera. I boken användes den som vakthund på ett inhägnat containerområde om jag inte minns fel. Min fråga är nu: är det nån därute som vet vad denna hundras heter, eller om den överhuvudtaget existerar?

Har sökt på nätet utan att hitta något. Tyvärr har vi kastat boken och minns inte heller vad den hette.

Tack på förhand

Söndagsintervjun med Jo Nesbø

"Samtidigt: lita inte på allt Jo Nesbø skriver. I ”Frälsaren” finns en hund av rasen svart metzner, och i ”Huvud*jägarna” förekommer en neither**terrier. Ingen av de raserna finns i verkligheten, som för att understryka att detta faktiskt är fiction.
– När man gjort mycket research får man en lust att hitta på något som är direkt osant, lite som en markör för sig själv, säger Jo Nesbø vars frukosttallrik nu är tom."

http://www.dn.se/livsstil/reportage/...n-med-jo-nesbo

;-)
Senast redigerad av HarryyHole 2011-06-01 kl. 06:09.
Citera
2011-09-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Idag nä, inte i normalfallet iaf, men sen finns det faktiskt raser som inte är kända överlag, tror att belgarna själva faktiskt låter dom gå över rasgränserna ibland, vilket enligt mig inte är nåt jättehemskt.. Däremot så finns det säkert svarta mallar, då de kan vara groenendael-malle-korsningar, sen om de tillåts enligt rasstandard, de e en annan femma..

Men hur tänkte du nu?

"Däremot så finns det säkert svarta mallar, då de kan vara groenendael-malle-korsningar....."

Då är det ju inte en malle, utan en blandras? Right?

Det finns 4st. olika varianter av Belgisk Vallhund. Groenendael, Malinois, Tervueren och Laekenois. Den sist nämnda är den allra ovanligaste, särskilt i Sverige. Alla korsningar mellan detta är blandraser och inget annat.
Dock kan man, i vissa fall, få dispens i Sverige för att para en Malinois och en Laekenois för att ta in friskt blod i rasen då det finns så väldigt få i Sverige.
Citera
2013-01-28, 04:22
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivkraft
Men hur tänkte du nu?

"Däremot så finns det säkert svarta mallar, då de kan vara groenendael-malle-korsningar....."

Då är det ju inte en malle, utan en blandras? Right?

Det finns 4st. olika varianter av Belgisk Vallhund. Groenendael, Malinois, Tervueren och Laekenois. Den sist nämnda är den allra ovanligaste, särskilt i Sverige. Alla korsningar mellan detta är blandraser och inget annat.
Dock kan man, i vissa fall, få dispens i Sverige för att para en Malinois och en Laekenois för att ta in friskt blod i rasen då det finns så väldigt få i Sverige.

Två år senarekan jag passa på att svara på tilltal (såg det dörst idag).

En korsning mellan de olika varianterna har i sverige varit en blandras, precis som du skrev. Men i Belgien (vilket jag skrev) var så inte fallet, där har det varit godkänt.

Anledningen att jag ville posta nu var egentligen mest för att visa att vi i Sverige oxå valt den smarta vägen. http://www.afbv.se/AK_rasutv/PDF/ave..._varianter.pdf

Har inte sett det ratificerat på rasklubbens hemsida än dock.
Citera
2013-09-20, 23:34
Medlem
Fu-Kings avatar
Nu var det längesen någon postade här, men
jag sitter med boken nu och läser. Ni har missat
att hundgubben upplyser Harry Hole om att Metznern
är "förfader till Rhodesian Ridgeback", och borde
således vara en afrikansk ras. "Metzner" kanske är
africaans? Den borde ändå dyka upp om
man googlar isf, så påhittad är den nog.
Citera
2025-05-13, 22:52
Medlem
Söndagsintervjun med Jo Nesbø
9 jan. 2011 — I ”Frälsaren” finns en hund av rasen svart metzner, och i ”Huvudjägarna” förekommer en neitherterrier. Ingen av de raserna finns i verkligheten.
Citera
2025-06-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Groendael / Mallekorsningar får göras ja då det på pappret är samma ras fast olika hårlag (även om det diffar något enormt mentalt mellan dem).

De svarta korthåren reggas då som malle tex. I Sverige är det extremt ovanligt även om SKK tillåter kombon och jag har inte sett det här men däremot denna typ av individer ifrån tex USA.

Det är i Holland man korsar över rasgränser helt om vi pratar skyddshundar för skyddsporten KNPV och dessa hundar reggas då i KNPV registret, i Sverige skulle dessa importer klassas som blandraser.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in