2008-11-04, 13:49
Medlem
Här är en intressant artikel ifrån Bengt Saltin ifrån hemsidan idrott och kunskap:

"För mycket antioxidanter försämrar träningseffekten

Många tävlingsidrottare tar speciella tillskott av antioxidanter. Det borde man inte göra. Ett för stort intag är nämligen direkt negativt för träningseffekten, anser professor Bengt Saltin vid Center för Muskelforskning i Köpenhamn.

- Det finns beskrivningar av enorma antioxidantintag bland idrottsutövare. Problemet uppstår om man adderar ett tillskott ovanpå den vanliga kosthållningen. Då kan man komma upp på nivåer som är negativa för såväl prestationsförmåga som hälsa, säger Bengt Saltin.
Antioxidanter har länge ansetts som ett viktigt skydd mot så kallade fria radikaler vilka enligt vissa forskningrön kan skada DNA-kärnan och cellernas mitokondrier. Men rönen har också ifrågasatts starkt av andra forskargrupper. I dag kan debatten sägas ha hamnat i en mittfåra med en mer nyanserad bild där både positiva och negativa effekter lyfts fram. Det Bengt Saltin vill varna för nu rör den försämrade träningseffekten vid för stora antioxidantintag.
- Ett flertal studier har visat att träning stimulerar gener som är viktiga för musklernas utveckling. Det man nu har kunnat visa övertygande i försök från Köpenhamns Universitet är att C- och E-vitaminer i de mängder som rekommenderas av olika tillverkare blockerar den genaktiveringen.
Enligt Bengt Saltin täcker en förnuftigt sammansatt kost alla näringsmässiga behov, även för hårt tränande individer. Det är också det budskap som förmedlats i Riksidrottsförbundets och Sveriges Olympiska Kommittés kostrekommendationer, där Bengt Saltin är vetenskapligt ansvarig.

Idrott och Kunskap: Vid vilken mängd antioxidanter inträder den här negativa träningseffekten? Kan man komma över den tröskeln även om man bara äter vanliga livsmedel?
- Följer man rekommendationerna från flera av de ledande tillverkarna av antioxidant-tillskott så hamnar doserna uppåt 500 milligram c-vitamin och 400 milligram E-vitamin per dag. Då har man definitivt överdoserat och kan då få en blockering av proteinet IL-6, som har till uppgift att mobilisera fettsyror från fettväven som musklerna sedan använder som energi vid uthållighetsarbeten. Normalt sett så når du inte upp till sådana nivåer bara genom att äta frukt och grönsaker. Men det är klart, bälgar man i sig en liter apelsinjuice så ger det cirka 300 gram c-vitamin och då börjar man närma sig gränsen för vad som är hälsosamt , säger Bengt Saltin.
Han efterlyser en mer nyanserad bild av de fria radikalernas roll. Det förefaller, menar han, inte speciellt logiskt att de endast skulle ha en negativ effekt på kroppen.
- Nej, det skulle ju i sådana fall betyda att det är negativt att träna, eftersom det ökar mängden fria radikaler. Men budskapet att kosten inte är tillräcklig och måste kompletteras med tillskott är något som har trummats in under en lång tid. Man ska inte glömma bort att det finns stora ekonomiska intressen i den här branschen.

Detta är IL-6:
IL-6 är ett protein som produceras i skelettmuskulaturen, främst i de snabbare typ-2 fibrerna. Studier har visat att muskelkontraktioner ökar nivåerna av IL-6 uppåt 100 gånger jämfört med ursprungsnivån. IL-6 proteinet har bland annat till uppgift att mobilisera fettsyror från fettväven som musklerna sedan använder till energi vid arbeten som kräver uthållighet. Det handlar med andra ord om ett protein som har en viktig betydelse för prestationsförmågan i uthållighetsgrenar som till exempel cykel och löpning.
En forskargrupp ledd av Bente Klarlund Pedersen vid Center för Muskelforskning i Köpenhamn har i en studie visat att 28 dagars intag av antioxidanterna C- och E-vitamin hämmar frigörandet av IL-6-proteinet. De 14 försökspersonerna fick dagligen en rejäl dos om 500 milligram C-vitamin och 400 milligram E-vitamin. Därefter genomfördes ett test där dom fick utföra ett lågintensivt dynamiskt tvåbensarbete under tre timmars tid. Analyser av muskelbiopsierna visar att IL-6 responsen från lårmusklerna slogs ut helt i gruppen som fick antioxidanter."

http://idrottochkunskap.se/artiklar/antioxidanter.html
Citera
2008-11-05, 02:25
Medlem
ville bara säga att samma gäller vitaminer, mer är knappast bättre
finns studier som behandlat detta, men har inte kvar länkarna dock .sorry.
Citera
2009-04-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C8H10N4O2
ville bara säga att samma gäller vitaminer, mer är knappast bättre
finns studier som behandlat detta, men har inte kvar länkarna dock .sorry.

Intressant, Väldigt konstigt att denna tråden har dött??

eller han den ens födas innan den dog...pizz
Citera
2009-04-04, 22:25
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednalaxa
Väldigt konstigt att denna tråden har dött??

För mycket av något är aldrig bra. Sen är det inte riktigt på tavlan att man ska skippa vitaminer för att optimera muskeltillväxt. Det skulle aldrig hålla i det långa loppet.
Citera
2009-04-04, 22:38
Medlem
Man måste ju se det i ett större perspektiv och väga de positiva och de negativa effekterna mot varandra.
Citera
2009-04-04, 22:43
Medlem
BengtZzs avatar
lagom är bäst
Citera
2009-04-05, 01:41
Medlem
Att hålla koll på hur mycket kalorier man får i sig per dag e enkelt. Men när det gäller antioxidanter och vitaminer är det lite svårare. Ska man börja skita i att köra med multivitamintillskotten?
Citera
2009-04-05, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fratboy
Att hålla koll på hur mycket kalorier man får i sig per dag e enkelt. Men när det gäller antioxidanter och vitaminer är det lite svårare. Ska man börja skita i att köra med multivitamintillskotten?

Vitaminer och antioxidanter har många andra bra effekter och bara för att bengt glider in och säger att det är dåligt så behöver det inte vara dåligt.
Citera
2009-04-05, 09:12
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Vitaminer och antioxidanter har många andra bra effekter och bara för att bengt glider in och säger att det är dåligt så behöver det inte vara dåligt.
Man behöver aldrig FÖR mycket av någonting, vissa saker blir sämre om du tar för mycket, toppen på x^2 kurvan är liksom redan nådd. Jag tar en tablett "vitaminer, mineraler och antioxidanter" varje dag. Kommer fortsätta med det i all evighet. Folk tror det är bättre att överdosera sånt där dock, vilket inte är fallet.
Citera
2009-04-16, 21:46
Medlem
Sockerpappans avatar
men det enda han säger är att det försämrar effekten av träningen, vilket jag köper. Verkar logiskt, fria radikaler följer ju vanligtvis på träning o då e de ju klart kroppen arbetat in det i signalsystemet för muskeltillväxt.

Men är det dåligt för hälsan att ta extra antioxidanter vid träning? bra för hälsan?

Själv har jag sedan 1 eller 2 år tillbaka i samband med gymträning tagit ungefär en 3/4 brustablett c-vitamin, och nu senaste veckan bytte jag till antioxidant-brustablett bestående av vit c, vit E och selen.

Som jag börjar dricka av 5-15 min innan passet och sen dricker upp under träningen för att få till en buffert av antioxidanter.

Anledningen till att jag började med det var att det slog mig när jag tittade på träningsvideos och bb att de alltid så tycktes ha åldrats i förtid. Kroppen såg ju fin ut men ansiktena såg nästan alltid ut att ligga många år före naturlig ålder.
Tänkbart är ju att den överdrivna mängden träning orsakat det och närmast till hands att skylla på ligger de fria radikalerna.

Bara jag som gör så? både vitamin C och E är ju vattenlösliga så de ackumuleras inte i kroppen som andra vitaminer gör, håller man sig bara under rek dagsdos ska de ialalfall inte vara negativt att ta det om än det kanske inte gör ngn nytta.
Selenet däremot får jag forska lite på, upptäckte det nyss att det är selen i också, verkar inte

Edit: hade fel där om vit E, den e fettlöslig. Selen vet jag inte men är giftig i höga doser. Äh går tillbaka till enbart vitamin C tabletter igen.
Hade fel för mig, vill inte ta extra av ngt utöver födan som har möjlighet att ackumuleras, såg endel riktigt räliga leverbilder på några idrottsmän i ngt tv-program som tog vitamin tillskott en gång i tiden.
Senast redigerad av Sockerpappan 2009-04-16 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in