2008-11-04, 01:13
Medlem
Jag skulle gärna vilja lära mig lite av de här språken, jag fattar ju att uttal och sånt kan vara svårt att lära sig över nätet, men det skulle ändå vara kul att lära sig lite så jag kan skriva iallafall, tycker jag
Kan ni nåt av dessa språk och vill lära ut lite över t ex msn, PMa mig blir jag jätteglad

//r
Citera
2008-11-04, 01:57
Medlem
Lakroys avatar
Jag behärskar dessvärre inte någon av dessa språk så någon hjälp kan jag inte erbjuda mig, men nyfikenheten höll sig framme och jag måste fråga, varför just dessa språk?

Såvitt jag vet så är de inte allt för besläktade och de talas inte i någon större utsträckning(självklart kan det vara intresseant iaf)...
Citera
2008-11-04, 02:07
Medlem
Haha, jag vet, det verkar lite konstigt att jag vill lära mig just dem.. men så här är det..

albanska tycker jag vore kul att kunna eftersom jag på en semester i Grekland lärde känna ett par albaner, varav en är världens finaste kille, som dessvärre inte snackar så värst bra engelska. Jag tycker albanska är fint också och det vore kul att kunna lite. Vill också åka till Albanien nån gång, det vore kul.

tjeckiska har också att göra med en kille att jag vill lära mig haha. Var i Prag i tio dagar under min tågluff i sommar och tja, tjeckiska är ett konstigt språk med svårt uttal, men det vore häftigt att kunna lite. Jag skulle också kunna tänka mig att bo i Prag, gillar stan.

estniska ja, det är bara för att det vore häftigt. Har aldrig vart där och har väl ingen jättelängtan efter att åka dit, men tja, språk är alltid häftigt och nån mening vore kul att kunna. Hade en msn-konversation så sent som för nån timme sen med en hmm kompis kompis som är estländare (eller säger man estländska?) och när jag skrev "sa meeldid mulle" (jag tycker om dig) som är det enda jag kan på estländska och som jag lärt mig av en slump, blev hon så impad haha^^

Språk är coolt

//r
Citera
2008-11-04, 02:10
Medlem
Lakroys avatar
Okej, men det låter ju som starka skäl till att vilja lära sig ett språk.
Hur gammal är du om jag får fråga, tänkte mest på detta om hur mycket du har som du måste ta hand om ditt liv i övrigt ex: skola, jobb, intressen, träning etc... (att lära sig språk är ju en tidskrävande process).
Citera
2008-11-04, 02:14
Medlem
Haha, ja det vet jag väl inte riktigt om det är, men ändå

Ja, alltså jag menar inte att jag måste lära mig språken flytande eller något nu på en gång, utan bara lite.
Fast annars är jag fri och ledig, 21 år gammal och skulle egentligen kunna sticka till Prag imorrn o hitta en lägenhet och plugga språk..
jag jobbar på att våga.
Jag vet inte vart jag vill först bara, skulle som sagt vara kul att åka till Albanien också, fast där vet jag inte om jag vill bo.

Så alltså, lära mig språken ordentligt får bli när/om jag kommer till länderna, det är nog det enklaste sättet att lära sig ett språk, att vara på plats och verkligen komma i kontakt med språket.
Men just nu när jag är kvar hemma räcker det om jag kan lära mig lite på kul sådär

//r
Citera
2008-11-04, 02:18
Medlem
Lakroys avatar
Okej, det låter ju vettigt!

Jag hoppas att det finns någon seriöst här som kan hjälpa dig!
Lycka till med språkstudierna och ha så kul på dina framtida resor!
Citera
2008-11-04, 02:24
Medlem
Taaack så jättemycket Ja, jag ska våga göra verklighet av det här! Jag vill!

//r
Citera
2008-11-04, 03:28
Medlem
Finns ett språk jag vill kunna förstå och prata helt okej, det är danska!
Sedan vill jag även kunna förstå albanska
Citera
2008-11-04, 03:35
Bannlyst
http://lexin2.nada.kth.se/sve-alb.html
Citera
2008-11-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson1907
Finns ett språk jag vill kunna förstå och prata helt okej, det är danska!
Sedan vill jag även kunna förstå albanska

Varför just danska? Är inte det svårt? Och varför albanska? Fast visst är albanska fint?
Säg till om du lär dig, kan du få lära mig?

johan73; Tack! Jag visste om att det där fanns, fast jag trodde inte man kunde se hela meningar, men det såg jag nu att det kan man ju! Värsta bra, tack!

//r
Citera
2008-12-18, 21:31
Avslutad
http://www.cezarkurti.com/

http://www.transparent.com/languagepages/albanian/Albanian.htm

Dom här ska väll kanske vara till lite hjälp om du vill lära dig albanska
Citera
2010-05-22, 20:58
Medlem
Teresas avatar
ok, det va länge sen denna tråden va igång, men om intresset fortfarande finns så går det att låna bra estniska grammatikböcker, fast dock på engelska, via universitetens bibliotek. Man kan hitta massa skojiga språk att lära sig. Annars får man lära sig av sin utländska vän som känner till språket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in