2008-11-03, 22:02
Medlem
MallManiacss avatar
Var och köpte en "Portabel Hard Drive USB 2.0", en extern hårddisk från Verbatim idag, till min mac. Enligt manualen skulle man vad jag förstod bara koppla in den och sen skulle det dyka upp en ikon för installation och så vidare. Jag har suttit här i 4 h nu och försökt med allt. När jag kopplar in den börjar den endast blinka blott och ge ifrån sig små pip. Ingen ikon-ingenting. Jag har gått från ilska till tårar och jag vet inte vad för mina 849 utslängda kronor och fan, jag var så glad för min nya hårddisk. Fan. Vad har jag gjort för fel?
Citera
2008-11-03, 22:15
Medlem
Durkslags avatar
Om det är en hårddisk som bara kräver USB-kabel måste den sitta direkt i dator, alternativt i en USB-hubb med extern strömförsörjning.

Ananrs skulle jag tippa på att den inte är formaterad och då dyker den antagligen inte upp i Finder. Vet inte säkert om det är så och orkar inte söka på Google heller

Om det är så det ligger till: Starta Skivverktyg (söka i Spotlight går snabbast) och koppla sen in din hårddisk. Du ska förhoppningsvis se den dyka upp i listan till vänster där och det du får göra nu är att formatera den så att datorn kan läsa och skriva från den. Det är egentligen två olika filformat du kan välja mellan.

Det första är FAT32 och då kan både PC och Mac läsa/skriva utan problem på den men nackdelen är att du inte kan ha filer större än 4 GB på den (alltså inga DVD-R).

Det andra är HFS+ (Mac OS X Extended Journalförd) vilket klarar allt positivt i princip... förutom att den inte fungerar alls i Windows utan speciella drivrutiner.

Ingen aning om det är därför den inte dyker upp i Finder men du kan alltid testa...
Citera
2008-11-03, 22:16
Medlem
Fogelbergs avatar
kan det vara så att den är formaterad i NTFS (fabriksinställning) ?
Har du en windowsburk eller rent av windows i din mac? Isåfall testa att formatera om den till Fat32 och sen i osx formatera om till ett annat format där om du inte vill köra Fat32.

Bara gissningar, spekulationer och tröttsvammel... (om jag har fel)

Om jag har rätt så säger vi bara... tsss det var väl inget
Citera
2008-11-03, 22:44
Medlem
MallManiacss avatar
hmm... jag försökte mig på det där med att starta skivverkyg och sen koppla in den. men den dyker inte upp i listan alls då... utan fortsätter bara att pipa. skit också, annars lät det som en väldigt bra idé.
det andra alternativet, att först formatera den i windows kan jag inte försöka mig på nu, eftersom jag inte har någon PC tillgänglig. kan ev testa på min mors dator imorgon. men fan, hade varit så skönt att fixa det nu så man kunde få lite god nattsömn sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in