2008-11-04, 12:24
Medlem
Om det är högskola du pratat om tycker jag du ska ta ett break från skolan och fundera lite. Sedan ta upp skolan igen när du känner att du orkar prioritera skolan. Att göra något halvdant när det gäller studier är bortkastad tid tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Mår skit och jag sitter uppe på nätterna och bara funderar och stirrar och har ångest. Jag har svårigheter med att prioritera skolan. Jag har i princip inte läst en enda sida i någon av kurslitteraturerna, och har inte gjort en enda övningsuppgift alls hemma. Det enda jag har gjort är att ha varit på några föreläsningar och labbarna.

Bör man kanske snacka med skolan? Jag har labbar som måste in, jag har missat tentor och prov... ska jag sluta upp med skolan eller bara se till att repa upp mig, vilket blir jävligt svårt och kommer att ta ett tag...?
Citera
2008-11-04, 12:35
Medlem
MrOnsdags avatar
Är det högskola så kan du ta ett studieuppehåll. Det är aldrig någon bra idé att plugga om man inte är motiverad. Ett besök hos studenthälsan kan också vara bra för att prata ut lite. Det finns ofta både studievägledare/psykologer hos skolan man kan prata med i dessa situationer.

Om du tar ett studieuppehåll så måste du göra det på "rätt" sätt. Antingen sjukskrivning eller studieuppehåll. Dessa saker ska vara klara skriftligen från skolans sida. Du kan inte bara helt enkelt "hoppa av". Annars kan problemet bli att du inte får studiemedel (om du tar det) från CSN. CSn måste ha klart dina skäl till att du missat den del av studierna som du i så fall gjort. Lycka till!

/MrO
Senast redigerad av MrOnsdag 2008-11-04 kl. 12:42.
Citera
2008-11-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Mår skit och jag sitter uppe på nätterna och bara funderar och stirrar och har ångest. Jag har svårigheter med att prioritera skolan. Jag har i princip inte läst en enda sida i någon av kurslitteraturerna, och har inte gjort en enda övningsuppgift alls hemma. Det enda jag har gjort är att ha varit på några föreläsningar och labbarna.

Känner samma som dig. Fungerade bra att gå upp på morgonen den första läsperioden. Nu har det blivit omöjligt att gå upp och jag sover bort dagarna. Somnade tex 00:30 inatt och försökte gå upp både 9 10 och 11 med det gick inte. Vaknade istället klockan 18:30 efter att ha sovit närmare 18h, fattar inte hur det går till.

Under mattekursen som var förra LP så tror jag inte att jag fattade någonting utav det som drogs igenom på föreläsningarna fast jag var på nästan varenda en. På övningarna var jag med på genomgångarna, men när det kom till att räkna stirrade jag bara i boken och fick inget gjort. La ner nästan 10h på att räkna 2 dagar innan tentan och kursen var på 7,5hp. kuggade den tentan så klart samt 2 andra. (tot 3/3)

Kommer att gå klart den här terminen och göra tentorna vid jul och skiter det sig så finns det ingen anledning att vara kvar här. Och bita ihop....jo jo bita ihop i 5år på nått som jag uppenbarligen inte har något speciellt intresse för blir nog svårt (alt. 3år men bara det är alldeles för lång tid)
Citera
2008-11-06, 00:28
Medlem
Papagojas avatar
Du är inte ensam som många andra säger.. Jag går igenom det också, sover på dagarna, sitter uppe på nätterna, kan inte prioritera skolan alls. Funderar på att hoppa av, och söka in nästa år på något annat program som verkar mer lockande.
Citera
2008-11-06, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Papagoja
Du är inte ensam som många andra säger.. Jag går igenom det också, sover på dagarna, sitter uppe på nätterna, kan inte prioritera skolan alls. Funderar på att hoppa av, och söka in nästa år på något annat program som verkar mer lockande.

Problemet med det är bara det att man förlorar ett år på det. Jag har redan gjort lumpen och läst på konvux.. och jag orkar inte jobba pga min asperger. Känner att jag inte orkar vara borta ännu ett år eftersom att min fulla utbildning ligger på 7 år dit jag är på väg (foskare osv).

Vet inte om du har samma problem.
Citera
2008-11-19, 15:07
Medlem
wearcapeflys avatar
Är det någon som vet hur processen är för att bli sjukskriven som student? Jag har inte råd att hoppa av då jag är 100% beroende av studiemedel, har 0kr på banken och dessutom bor i studentbostad. Jag läser strökurser inom humaniora men har detta läsår varit helt död inombords. sover åt helvete för mycket/för litet om vartannat, svårt att koncentrera mig på allt från läsning till samtal osv. Jag är även sedan en månad tillbaka medicinerad för depression med agorafobi och ångest genom en läkare som är dum i huvudet.

Hur "svårt" är det att bli sjukskriven som student? någon som har erfaranhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in