Det är faktiskt inte det lättaste att gå som traditionell målarlärling idag. Det är så att gymnasieskolorna med byggprogram köper upp platserna till sina sina elever. Eleverna blir inte lärlingar(om dom nu inte går lärlingsprogrammet), utan de får praktisera där från 2:an tills dom tar studenten. Det är det som gör att det i princip inte finns en enda stor firma som tar emot en traditionell lärling, då eleverna tar upp den tid det finns att lära upp folk på plats. Att söka lärlingsplats hos ett enmansföretag är inte heller någon stor idé, då företaget förmodligen inte har pengarna för att ge dig lönen du skall ha. Förr kunde man få bidrag till att betala lärlingslön av målarettan, men bidraget drogs in pga oseriöst folk som utnyttjade bidraget till annat. Och företaget är nog knappast villiga att höja sina priser för att kunna ge dig lön, summan de tvingas höja med kommer inte vara rimlig, pga din bristande erfarenhet. Så jag är ledsen att behöva säga detta men det är i stort sätt omöjligt att bli målare om man inte gått bygg på gymnasiet. MEN, jag har ett tips till dig, sök till hantverksakademin(jag tror det heter så) där har de utbildningar till vartenda jävla hantverksyrke som finns. Allt från tapetmakare till hovslagare till timmerman, även målare. Jag länkar till akademin senare, lycka till.