Har laptop genom jobbet. Under det första halvåret av sådant datorinnehav gjorde jag slut på ett antal datorer. Detta som resultat av att jag stod längst ner på listan av de som behövde en laptop. Den första hade någon spillt minestronisoppa i för att sedan tömma hårborsten i densamma. Den adra var väl bättre om än gammal. IT-gruppen på jobbet satte sig däremot på tvären när de blev ombedda att installera ett antal CPU-krävande program. De valde istället, klokt nog, att ge mig en ny dator istället. I samma veva bestämmde jag mig för att flytta utomlands = lämna tillbaka den sprillans nya datorn. I kaoset glömde de dock bort att kräva tillbaka datorn jag redan hade (Dell Latitude D600). Den fick helt enkelt åka med utomlands
Nu till frågan, kan IT-enheten på något sätt se när jag är påloggad på internet. Jag håller mig naturligtvis ifrån företagets VPN-anslutning!
När datorn är på så plockar min hemdator, MB Pro, up PCn och visar dess ID i filhanteraren (Finder). OS på PCn är Win XP Pro, installerat av, eller för, företaget och datorn har tilldelats ett unikt "ID" där man kan utläsa Region-kontor-datornummer.
Är det safe att använda den eller kommer det snart ett surt mail?