Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-11-03, 20:19
Medlem
Kräkchocks avatar
Har laptop genom jobbet. Under det första halvåret av sådant datorinnehav gjorde jag slut på ett antal datorer. Detta som resultat av att jag stod längst ner på listan av de som behövde en laptop. Den första hade någon spillt minestronisoppa i för att sedan tömma hårborsten i densamma. Den adra var väl bättre om än gammal. IT-gruppen på jobbet satte sig däremot på tvären när de blev ombedda att installera ett antal CPU-krävande program. De valde istället, klokt nog, att ge mig en ny dator istället. I samma veva bestämmde jag mig för att flytta utomlands = lämna tillbaka den sprillans nya datorn. I kaoset glömde de dock bort att kräva tillbaka datorn jag redan hade (Dell Latitude D600). Den fick helt enkelt åka med utomlands

Nu till frågan, kan IT-enheten på något sätt se när jag är påloggad på internet. Jag håller mig naturligtvis ifrån företagets VPN-anslutning!
När datorn är på så plockar min hemdator, MB Pro, up PCn och visar dess ID i filhanteraren (Finder). OS på PCn är Win XP Pro, installerat av, eller för, företaget och datorn har tilldelats ett unikt "ID" där man kan utläsa Region-kontor-datornummer.

Är det safe att använda den eller kommer det snart ett surt mail?
Citera
2008-11-03, 20:33
Bannlyst
Skulle inte tro det.

Men varf inte formatera för säkerhets skull.
Tror inte dom orkar spåra din MAC.
Citera
2008-11-03, 20:33
Medlem
Moots avatar
Din mac hittar datorn då din dator har fildelning aktiv, det är vad jag tror. Du borde kunna ändra datornamnet, så är det fixat.

Om företaget har egna spårningsprogram kan du säga att den blev stulen, alternativt att du redan har returnerat datorn. Tror inte att de polisanmäler dig, och om de gör det så låter du datorn ligga ouppkopplad ifårn samma lina som du använder hemma, eller som kan spåras till dig.

Min rekomendation: installera om Windows. thepiratebay.org.
Då är du ospårbar.
Citera
2008-11-03, 20:43
Medlem
Kräkchocks avatar
Tänkte också att det borde va en säker lösning. Dock så har den helt nyinstallerat och går som ett rinnande vatten, än så länge... Jag tror inte heller att de orkar bry sig om burken iom att de i stort sett fasat ut alla D600 nu. Bara så onödigt om det skulle börja blippa i kontrollrummet för att jag sitter i en annan världsdel och använder deras dator (jobbar fortfarande för samma företag).
Citera
2008-11-03, 23:10
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quit
Skulle inte tro det.

Men varf inte formatera för säkerhets skull.
Tror inte dom orkar spåra din MAC.

Utveckla gärna hur du gör för att spåra en macadress på internet?
Citera
2008-11-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Utveckla gärna hur du gör för att spåra en macadress på internet?
Hahaha det skulle jag också vilja se
Citera
2008-11-04, 01:16
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Min rekomendation: installera om Windows. thepiratebay.org.
Då är du ospårbar.
såna call home grejer ligger väl ändå på hårdvarunivå nu för tiden?
Citera
2008-11-04, 01:23
Medlem
Kör en formatering bara. Och nej, jag kan inte se hur de skulle kunna spåra din dator, om den används eller inte.
Citera
2008-11-04, 10:23
Medlem
merlin2s avatar
allt beror på vad dom har installerat på datorn, bara för att vpn är av betyder det inte att dem inte kan spåra dig.

mac-adressen går inte förbi första navet.

om du är minsta osäker eller är lite paranoid så dra ner valfri xp-skiva från piratbukten och installera den. gör en fullständig partitionering först.

om jag skulle vara du och om du har någon hum om datorer så ta även en koll på bios:et, har hört (inte bekräftat) att det finns spårprogram i den också.
Citera
2008-11-04, 17:14
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
såna call home grejer ligger väl ändå på hårdvarunivå nu för tiden?

Det har jag ingen direkt aning om, men jag har svårt att tänka mig det. Beror kanske på vilket företag vi snackar om.
Citera
2008-11-04, 17:29
Medlem
Downspouts avatar
Många bra tips i denna tråd.
En sammanfattning av de bästa:
Akta dig för MAC-spårning, byt datornamn, gör en fullständig partitionering.
Citera
2008-11-04, 17:49
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Downspout
Många bra tips i denna tråd.
En sammanfattning av de bästa:
Akta dig för MAC-spårning, byt datornamn, gör en fullständig partitionering.

Ursäkta?

Jag tror att vi kom fram till att MAC inte kunde spåras,
att datornamnet inte heller riktigt kan spåras online, samt
du kan partionera om hur mycket du vill eftersom det har absolut inget med datorsäkerhet att göra. Du meanr att omformatera/ominstallera windows.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in