2008-11-03, 18:00
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrall
Hårdvaran är densamma, för Mac och PC alltså. Så en sådan diskussion är ändå bara onödig.
Jag kan ju inte heller se varför Apple skulle kunna förbjuda att OS X används på andra datorer än deras egna. Jag menar, Mac har ju Boot Camp och det finns dom som kör Windows på Mac.
Det skulle vara rätt lustigt om Apple vill förbjuda det dom själva gör? Så att säga.
Jag kan ju inte heller se varför Apple skulle kunna förbjuda att OS X används på andra datorer än deras egna. Jag menar, Mac har ju Boot Camp och det finns dom som kör Windows på Mac.
Det skulle vara rätt lustigt om Apple vill förbjuda det dom själva gör? Så att säga.
Apple vill sälja en dator för varje operativsystem, och sen vill Apple sälja nya operativsystem till äldre datorer. De vill inte endast sälja Mac OS X. Sen så om man lätt kan installera OSX på en billig dator, så kommer även piratkopiering osv öka.
Inte minskade intäkter, då det är till datorer som det inte skulle säljas ett OS Till på rak arm, men eventuella nya Mac kunder som väljer en billigare dator, och sedan laddar ner piratkopierat.
Sen supportavtal osv som de går miste om, APP, ASL osv.
Antar att ovan är orsaken att de vill att man endast ska köra Mac OS X på Genuine Mac.
Frågan är om det går att förbjuda, eller om de borde bejaka det istället. Folk som väger lite emellan, köper en billig psystar, blir betuttad i OS't och sedan går över på en Apple Laptop för att få hela paketet (Design, Support, OS osv.)
Så jag är faktiskt fundersam på om Apple gör rätt i rent ekonomiskt syfte.
Sen tror jag även att en rättsprocess kan skada Apple, i det avseendet att många Apple användare, Apple själva har kritiserat Microsoft angående deras monopol verksamhet, så om Apple skulle förlora ett monopol rättsmål, så kan nog många vindar vända, dvs att folk anser Apple vara ett lika ont penninggirigt företag som Microsoft.