• 2
  • 3
2008-11-03, 18:00
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrall
Hårdvaran är densamma, för Mac och PC alltså. Så en sådan diskussion är ändå bara onödig.

Jag kan ju inte heller se varför Apple skulle kunna förbjuda att OS X används på andra datorer än deras egna. Jag menar, Mac har ju Boot Camp och det finns dom som kör Windows på Mac.

Det skulle vara rätt lustigt om Apple vill förbjuda det dom själva gör? Så att säga.

Apple vill sälja en dator för varje operativsystem, och sen vill Apple sälja nya operativsystem till äldre datorer. De vill inte endast sälja Mac OS X. Sen så om man lätt kan installera OSX på en billig dator, så kommer även piratkopiering osv öka.
Inte minskade intäkter, då det är till datorer som det inte skulle säljas ett OS Till på rak arm, men eventuella nya Mac kunder som väljer en billigare dator, och sedan laddar ner piratkopierat.

Sen supportavtal osv som de går miste om, APP, ASL osv.

Antar att ovan är orsaken att de vill att man endast ska köra Mac OS X på Genuine Mac.

Frågan är om det går att förbjuda, eller om de borde bejaka det istället. Folk som väger lite emellan, köper en billig psystar, blir betuttad i OS't och sedan går över på en Apple Laptop för att få hela paketet (Design, Support, OS osv.)

Så jag är faktiskt fundersam på om Apple gör rätt i rent ekonomiskt syfte.

Sen tror jag även att en rättsprocess kan skada Apple, i det avseendet att många Apple användare, Apple själva har kritiserat Microsoft angående deras monopol verksamhet, så om Apple skulle förlora ett monopol rättsmål, så kan nog många vindar vända, dvs att folk anser Apple vara ett lika ont penninggirigt företag som Microsoft.
Citera
2008-11-03, 18:22
Medlem
skudders avatar
dock erbjuder psystar något som inte mac har nu. en mellan ting mellan mini och pro´n. vilket skulle kunna slår hårt mot apple
Citera
2008-11-03, 18:28
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skudder
dock erbjuder psystar något som inte mac har nu. en mellan ting mellan mini och pro´n. vilket skulle kunna slår hårt mot apple

Mycket sant, en datorlåda med fristående skärm (Räknar inte MacMini.....) med bra prestanda till rimligt pris.

Personligen vill jag inte ha en iMac just för att jag inte vill ha en dator endast för designen, jag vill kunna stoppa in 2 extra HDD's när jag känner för det osv osv. Så där är något som Apple saknar, och du har rätt. Där kan Psystar slå hårt. OSX och en bra stationär dator.
Citera
2008-11-03, 18:45
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Hårdvaran är densamma, för Mac och PC alltså. Så en sådan diskussion är ändå bara onödig.

Jag kan ju inte heller se varför Apple skulle kunna förbjuda att OS X används på andra datorer än deras egna. Jag menar, Mac har ju Boot Camp och det finns dom som kör Windows på Mac.

Det skulle vara rätt lustigt om Apple vill förbjuda det dom själva gör? Så att säga.

Klart att de ska kunna få bestämma över sin egen mjukvara så länge de inte har en monopolställning. Vilket de inte har.

Om du själv utvecklar ett program så ska väl du själv rimligen bestämma vilka som ska få saluföra det!
Citera
2008-11-04, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhe
OSx86 är retail OSX. Samma operativsystem, det enda som är ändrat är installationen.

...och att uppdateringar inte fungerar. Står på OSx86 sida och psystar säger att dem fungera utan problem men läst om folk som helt plötsligt en dag pajjat datorn genom en vanlig programuppdatering i OS X. Inte kul om man inte kan uppdatera.
Citera
2008-11-04, 15:34
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Är inte det i så fall lika lustigt att Microsoft skulle ha en monopolställning? Och OS X skulle ju fungera alldeles utmärkt på vilken PC som helst om det inte vore för EFI chipet. Men i och med EFI chipet tvingas man ju till att köra Mac om man vill ha OS X. Det vill säga monopol.

Från definitionen av Monopol på Wikipedia:

Huruvida ett företag har monopol på en vara beror helt och hållet på hur du definierar marknaden. Att definiera marknaden som en specifik produkt (Mac OS X) är inte rimligt, eftersom då blir alla tillverkande företag monopolistiska.

Huruvida Microsoft har monopol på marknader där de verkar är det ingen mening att debattera. Det har de inte. Däremot har de utnyttjat sin ställning som den överlägset största aktören på operativsystemsmarknaden till att försöka låsa sina kunder till deras produkter genom att förhindra interoperabilitet med andra operativsystem. EU tyckte att det var fel, och bötfällde Microsoft.

/Adrian
Senast redigerad av Sgt John Keel 2008-11-04 kl. 15:38.
Citera
2008-11-04, 17:17
Medlem
karlans avatar
Jag ser både bra och sämre saker i detta.
Det positiva är ju att konkurrens är bra för konsumenten.

Det negativa vore ju att de tar fler marknadsandelar och os:et helt plötsligt blir ett stort mål för virusmakare/hackers etc. Lite egoistiskt kanske, men det var en liten anledning till att jag valde en mac när jag köpte ny dator.

Sen det värsta vore väl om apple får för sig att införa cd-keys o shit vid installation. Bara en sån sak gör mig totalt galen o skriva en 25 chars lång kodjävel för att installera ett OS.
det var en sak som jag blev lite halvkär i när jag installerade min mac iaf.
Citera
2008-11-04, 19:37
Medlem
torrenttobbes avatar
Nja är inte sugen på att hamna i drivrutinshelvetet igen. Min mac är så stabil på grund av att Apple vet exakt vad jag har i den och har skrivit en drivrutin för det. Drivrutiner är helvetet
Citera
2008-11-04, 22:56
Medlem
slrslrs avatar
haha, skall det där vara en konkurrent till Apple. Dom flesta som kör apples maskiner vet vad det handlar om och skulle inte ens gå i närheten av en sådan maskin.

Man betalar för en helhetslösning!
Citera
2008-11-19, 11:08
Medlem
Fernets avatar
Första ronden till Steve

http://www.appleinsider.com/articles...terclaims.html
Citera
2008-11-23, 16:38
Medlem
datajesuss avatar
surt som fan att apple vann första rond, oavsett vilken sida man står på.
Citera
2008-11-25, 17:10
Medlem
Fernets avatar
För de som följt med i stämningen mot traktorfirman och deras bluff-stickers med Vista-compatible, Vista-capable osv (http://seattlepi.nwsource.com/busine...2_vista23.html) så står det klart att intern mailväxling kan spela en avgörande roll i domstol.

Här har nu Apple åter valt att köra en fuling; dom lastar över hela ansvaret på den anställde!
http://www.thestandard.com/news/2008...record-keeping
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in