2017-08-05, 09:32
Medlem
Jeremiahs avatar
Tino Sanandaji sammanfattar ganska bra vad det handlar om:
"Anders Borgs festskandal väcker som väntat starka reaktioner. Man behöver inte ha moralpanik för att finna det olämpligt att vara hotfull, tafsa på festdeltagare och kalla kvinnor ”hora”. Det är enligt många olagligt och har polisanmälts.
Anders Borg är inte en privatperson. Han är styrelseproffs och har sen han avgick fortsatt ta offentliga uppdrag. Nyligen fördes han fram som partiledare av Aftonbladet, medan SVD långintervju skrev att Borg ”inte riktigt har lämnat det politiska livet”.
Vad han gjorde är samtidigt inte oförlåtbar givet tydlig ånger. Många har förståelse för alkoholproblem, och de flesta vill inte ha ett samhälle utan tolerans för enskilda misstag och mänskliga fel.
Huvudproblemet är inte festen utan Anders Borgs krishantering. Liksom IT-skandalen försöker de ansvariga mörka så länge det går. När skandalen uppdagas övergår de till att erbjuda osannolika bortförklaringar som allmänheten förväntas svälja.
I stället för en förbehållslöst ursäkt gav Borg en non-apology som skyller ifrån sig och bara beklagar till dem ”som tog illa vid sig”. Många har reagerat på hundratals kommentarer som hyllar en vuxen karl som blottar sig och kallar kvinnor hora:
Gentleman som ber om ursäkt bra gjort
Shit happens!
Modig man
Hänt oss alla
Been there done that!
Vem har inte gjort detsamma
Lugnt. Har väl hänt alla nån gång
Stort att be om ursäkt Inte många killar som gör det
Notera dock att Borg aldrig förklarar för sina följare vad exakt han gjort, han utelämnar detaljer och förminskar det till en fest som gick överstyr.
Anders Borg har liksom regeringen inte erbjudit trovärdiga förklaringar för sitt agerande. Hans ursäkt är ”blackout”, trots att han samtidigt säger att han inte drack mycket. Vi förväntas tro att Borg inte minns något från kvällen och ”fått höra allt i efterhand”.
Minns Anders Borg verkligen inte något från denna kväll? Det är ovanligt att glömma flera timmar. Har han undersökts av läkare?
Jag tror inte på vad Stefan Löfvens förklaring, och jag tror ännu mindre på Anders Borgs förklaring. Det är de som har bevisbördan för osannolika utsagor som frikänner de från ansvar, vi har ingen skyldighet att acceptera befängda ursäkter. Vi har tvärtom ett kollektiv medborgerlig skyldighet att kritiskt granska och utkräva ansvar. Kanske finns det en godtagbar förklaring i båda fallen, men de har i så fall inte fört fram det."
Citera
2017-08-05, 09:34
Medlem
FarbrorAgges avatar
Jag är övertygad om att Dominika kommer att göra slut med Borg efter vad som har hänt. Allt annat är otänkbart. Detta kommer att ske om max 6 månader. Kom ihåg var ni läste det först.
Citera
2017-08-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delaroche
Viking Cop anmäler Borg !!!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...fylleskandalen

Det kommer att bli intressant att läsa fortsättningen men jag kan tänka mig att de flesta i det där sällskapet var så berusade så att det förmodligen blir helt olika utsagor om vad som egentligen hände.
Citera
2017-08-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Så är det ,det är skillnad på politiker när en SD politiker slå någon på käften , då blir det ett jävla liv. Men när Borg och Schyman visar sina könsorgan inför en allmän publik då skall vi vara toleranta.

Fast det är väl ett jävla liv? Borg dominerade helt media igår och det krävdes polisanmälningar och åtal. Borg är ingen aktiv högt uppsatt politiker så det kan liksom inte blåsas upp mer än det gjort.
Citera
2017-08-05, 09:37
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det som inte har kommit fram är ju varför han kallar någon kvinna/kvinnor för hora och slampa. Kanske det var någon som betett sig som en sådan och det uppstod bråk? Det finns en förklaring här har jag en känsla av men kvinnorna tiger som muren och Anders kommer inte ihåg någonting...

En fest för näringslivets höjdare. Uppfostrade människor väl bevandrade i uppförande, vett och etikett. Många hade barn med sig. Visst festas det hårt även bland högdjuren men inte särskilt troligt att Borgs förolämpningar "hora" och "slampa" var särskilt motiverade på denna familjetillställning.
Citera
2017-08-05, 09:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Att kalla kvinnor för hora och slampa tyder på en vidrig kvinnosyn och det är givetvis oacceptabelt i ett civiliserat samhälle. Dessvärre blir dessa tillmälen allt vanligare i Sverige pga den trevliga kulturberikningen från muslimska medeltida kulturer. Intressant dock att allt fler infödda svenska män anammar detta kvinnohat, bl.a. Anders Borg. Och även du. Nollor.
Behöver det inte alls göra. Det är som taget ur "Aftonbladets moralmanual 101". För det första finns det massor av situationer där orden beskriver vad som faktiskt skett, till exempel om din fru varit otrogen med någon mot betalning (det är svårt att se hur "hora" då "tyder på en vidrig kvinnosyn" när det är deskriptivt i kontexten). För det andra kanske Anders Borg har en utmärkt kvinnosyn men helt enkelt snedtände och sa dessa saker utan att tänka sig för.

Jag tycker alltså inte att hans beteende är acceptabelt. Och jag tror inte att "vem som helst" hade betett sig såhär på fyllan. Det är antingen a) droger eller b) han är en idiot som orsakat detta. Men jag tycker det är lika sjukt att rubrikerna är lika stora som när Svetsarn&Co lämnade ut hållfasthetsdata på vägar och broar till Putin. Känns som att spårad sommarfest inte ens borde omtalas samma månad.
Citera
2017-08-05, 09:40
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Frågor:
1) efter alla incidenter - var sov Borg och Dominika? Waxholmsbolaget kör ju inga turer till Husarö nattetid. Paret måste ju ha blivit kvar.
2) att Dominika inte såg händelsen eftersom hon var nere vid bryggan måste väl tyda på att händelseförloppet (bråk om rum, förolämpning av värdinna och hennes väninna, framtagning av jättekuk och skrevklämning av tillskyndande vita cis-män) gick ganska snabbt? Typ max 10 minuter.
3) om Dominika varit närvarande borde väl de party-snitchare som tipsade kvällspressen ha sagt det också?

1. spekulerade tidigare kring detta. egen båt är ett alternativ, men en nykter och villig kapten torde vara svårt att hitta.
2. man kan väl vara ifrån sin sambo längre än 10 minuter på en fest? dominika känns som en person som kan vara borta flera dagar utan att borg vet var hon håller hus
3. banden mellan t.ex. värden och dominika kanske är starka, båda har väl familj som dog i auschwitz osv. de kanske inte ville hänga ut dominika, som ju dessutom inte gjort något uppseendeväckande
Citera
2017-08-05, 09:41
Moderator
Dr Kings avatar
Anders Borg polisanmäls av polisen själv

Anders Borg är polisanmäld. Av polisen själv.
Han kan komma att misstänkas för sexuellt ofredande, olaga hot och eventuellt förolämpning.
– Jag bestämde mig nu på morgonen efter att ha läst tidningarna, säger Kristoffer Samsing, stationsbefäl på Norrmalmspolisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...fylleskandalen

Nu ser man fram emot att vittnen kallas in och att alla detaljer kring Kuk-Anders drängfylla kommer ut
Citera
2017-08-05, 09:42
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Jag är övertygad om att Dominika kommer att göra slut med Borg efter vad som har hänt. Allt annat är otänkbart. Detta kommer att ske om max 6 månader. Kom ihåg var ni läste det först.

Just det. Jag skrev det redan i trådens inledning.

Besvikelsen över att prinsen blev en groda kommer gnaga hårt inom Dominika. Århundradets kap på mansfronten visade sig tvärtom vara en stackare utan självkontroll som hela svenska folket nu hånskrattar åt.
Citera
2017-08-05, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Hotade han något med sitt aluminiumrör? Nej han höll det i 10 sekunder sen släppte det när de såg folk.
Almqvist var enbart verbal mot Soran och "horan".

Synonym för att stödja Anders Borg. Det sker säkert tusentals liknande saker på fester i Sverige varje fredag och lördag, men när det råkar vara en före detta politiker och numera styrelseproffs/konsult eller vad han är så måste han tydligen framstå som den perfekta människan. Alla gör vi fel, exempelvis Maud Olofsson som slängde 35-40 miljarder i sjön i Neon-affären, medan Anders Borg trots extrema kostnader för en ansvarslös invandringspolitik lyckades sköta vår redan dopade låneekonomi hyfsad under finanskrisen.

Det går inte att bortförklara AB:s beteende genom att påstå att detta är ett allmänt fenomen bland fyllekajarna..

Det går inte heller att bortförklara Gudruns pissande genom att jämföra henne med andra uteliggare..

Jag anser inte att AB ska kastas till vargarna. Han kanske är väldigt kompetens i sitt yrkesutövande – om man bortser från representationen.

AB borde helt enkelt slippa ha rollen där det krävs av honom att vistas bland folk när det serveras alkohol.

För Army of Lovers duger hans beteende. Men inte bland vanligt folk.
Citera
2017-08-05, 09:47
Medlem
Mycatisonfires avatar
Låter som en helt vanlig deltagare på Pride? Där springer de runt näck & är motbjudande.

Sammanfattning av vad som hänt?

Varför visade han kuken och tog andra gubbar mellanbenen?
Citera
2017-08-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
1. spekulerade tidigare kring detta. egen båt är ett alternativ, men en nykter och villig kapten torde vara svårt att hitta.
2. man kan väl vara ifrån sin sambo längre än 10 minuter på en fest? dominika känns som en person som kan vara borta flera dagar utan att borg vet var hon håller hus
3. banden mellan t.ex. värden och dominika kanske är starka, båda har väl familj som dog i auschwitz osv. de kanske inte ville hänga ut dominika, som ju dessutom inte gjort något uppseendeväckande

Det finns ju sjötaxi. Inte svårt och inte för dyrt för den f.d. finansministern. Värden skulle ha kunnat göra honom en tjänst och skicka hem honom så att han slapp förnedringen dagen efter. Men värden kanske inte ville det. Han kanske tvärtom ville se AB:s svans mellan benen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in