• 1
  • 2
2008-11-03, 11:33
Medlem
TigerTs avatar
Det sitter i ditt ego att "bedömma" dig själv och andra, inte den fysiska kroppen.

Slutar alla fördömma och börjar älska så skulle denna diskutionen inte existera. eller hur?

Iom att frågen ställs, så betyder ju det att frågeställaren har ett splittrat sinne. men det är han långt ifrån ensam om. 99,9 % av alla människor befinner sig på samma nivå/plan.

Men det är ju därför vi är här! För att ta oss till ett högre medvetande...
Det är ju det som är livets stig
Citera
2008-11-03, 11:49
Medlem
47ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Vi har inga belägg för att människan skulle utvecklas, eller ens förändras. Man har visst hittat skelettbitar, samtidigt vet vi att arter dör i löpande band. Darwinismen är en tes som har utvecklats till en tro, en farlig tro.

Men mycket lutar åt att människan kommer att utvecklas om man ser på andra arter som formats av evolutionen. Sen ur hela "djur" synpunkten är inte människan annorlunda ifrån andra arter när det kommer till utveckling. Dock som någon tidigare nämnde att samhället ändras försnabbt där finns det en relevans skulle jag tro. Dock så tror jag människan kommer fortsätta utvecklas och det har vi redan sett tecken på; IQ sjunker.
Citera
2008-11-03, 12:18
Medlem
Sockerbits avatar
Allt beror ju väldigt mycket på vad för perfektion du vill ha. En stor och stark person kan t.ex. inte vara en bra långdistans löpare. Skönhet är ofta bestämt av kulturella ideal så vad vi kallar skönhet idag kommer förmodligen framstå som lite fånigt om några år.

Visst du skulle säkert kunna få fram en person har den bästa blandningen av olika fyskiskt styrkor och med en hög mental förmåga. Såklart denna personen skulle inte vara speciellt mycket bättre än någon annan elitidrottare vi känner till idag. Han skulle kunna gå runt bland oss nu och vi skulle inte påverkas mycket av det. Fysisk styrka är inte speciellt intressant utanför vissa militära grenar och idrotten. Hög intelligens är ofta väldigt svårt att ens märka av om personen inte har motivationen att använda sig av den.

Den perfekta människan skulle förmodligen inte framstå som speciellt intressant för någon annan än vetenskaps män och skulle förmodligen ha en mängd personlighetsdrag som skulle anses vara negativa.
Citera
2008-11-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 47an
Men mycket lutar åt att människan kommer att utvecklas om man ser på andra arter som formats av evolutionen. Sen ur hela "djur" synpunkten är inte människan annorlunda ifrån andra arter när det kommer till utveckling. Dock som någon tidigare nämnde att samhället ändras försnabbt där finns det en relevans skulle jag tro. Dock så tror jag människan kommer fortsätta utvecklas och det har vi redan sett tecken på; IQ sjunker.
Tänker du då att IQ förändras av genetiska skäl eller av sociala skäl?
"Utveckling" har ett mål, en väg.
"Förändring" har inga värderingar på det sättet.
Att gå mot ett mer 'primitivt' levnadssätt
ser jag mer som förändring av den sociala strukturen,
inte som negativ utveckling av den genetiska.

Det är lätt, när man snackar om utveckling,
att se vissa människor som sämre än andra.
Och det kan jag inte gå med på, alla är lika mycket värda.
Citera
2008-11-03, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 47an

Själva tanken på en evolution är antropomorf; det finns inga säkra belägg för att något sådant skulle existera. Vi har visserligen funnits skelettdelar av olika djur, inklusive människoliknande djur, men det finns inget som säger att människan har förändrats överhuvudtaget. Det är troligt att dessa skallar man har hittat helt enkelt är en annan människoliknande art - som vi givetvis i vanlig ordning har utrotat.
Citera
2008-11-03, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Människan har ju utvecklats med tiden men kommer någonsin den helt perfekta människan med alla perfekta förutsättningar å gener någonsin att födas?

ja, det hände redan för 2000 år sedan.
Citera
2008-11-03, 19:21
Bannlyst
Bach.
Citera
2008-11-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
ja, det hände redan för 2000 år sedan.
Det borde ha hänt ännu tidigare,
eftersom Jesus var i princip likadan som vilken annan människa som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Bach.
Prosit.
Citera
2008-11-03, 21:32
Medlem
Uncle Dukes avatar
Alla människor är defekta
Citera
2008-11-04, 01:56
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Människan har ju utvecklats med tiden men kommer någonsin den helt perfekta människan med alla perfekta förutsättningar å gener någonsin att födas?

Nej.

Evolutionen har inget mål, och förutsättningarna ändras hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in