Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-02, 20:22
Medlem
joumas avatar
Goddagens, jag har en gammal G5 från kanske 2004 som jag tänkte försöka formatera om. Har inte kvar installationsdiscarna till den datorn, och versionen som är installerad är 10.3.2. Jag har dock kvar installationsdiscen för min MacBook, version 10.4.6, så jag tänkte använda dessa skivor. När jag kör in skivan och startar om så får jag upp ngt som närmast kan liknas vid en bluescreen samt en varning om att jag måste manuellt starta om datorn. Kommer sedan inte längre

Någon som har någon gissning om vad som kan vara fel?
Citera
2008-11-02, 20:29
Bannlyst
Ja jag vet. För det första så är skivorna låsta till just den modellen av Macbook som du har. Till exempel: Är den köpt förra året i juli har du modell "Mid 2007". Innan den finns det "Macbook 13-inch" och "Late 2006". Efter den finns det "Late 2007", "Early 2008" och "Late 2008". Skivorna till Mid 2007 går bara att använda i Mid 2007 och vise versa. Dom går heller inte att använda till någon annan Intel-baserad Mac.
Sen är det ju det där med Intel. En version för Intel går inte att installera på en PowerPC dator, och vise versa.
Mitt tips är att få tag i en Leopard 10.5 Retail skiva instället, den har stöd för både Intel och PowerPC så du kan installera det på din Macbook också.
Citera
2008-11-02, 20:34
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ja jag vet. För det första så är skivorna låsta till just den modellen av Macbook som du har. Till exempel: Är den köpt förra året i juli har du modell "Mid 2007". Innan den finns det "Macbook 13-inch" och "Late 2006". Efter den finns det "Late 2007", "Early 2008" och "Late 2008". Skivorna till Mid 2007 går bara att använda i Mid 2007 och vise versa. Dom går heller inte att använda till någon annan Intel-baserad Mac.
Sen är det ju det där med Intel. En version för Intel går inte att installera på en PowerPC dator, och vise versa.
Mitt tips är att få tag i en Leopard 10.5 Retail skiva instället, den har stöd för både Intel och PowerPC så du kan installera det på din Macbook också.

Misstänkte nästan att det var ngt sånt (står faktiskt MacBook på installationsskivan). Sen kan man ju tycka att man borde få fram något vackert felmeddelande som informerar en om detta, inte att hela datorn brakar ihop men men. Till och med en Mac har väl sina brister.

Tack för svaret, blir till att leta retail skiva.
Citera
2008-11-02, 21:56
Medlem
smurfehs avatar
Kan man inte undvika den "spärren" genom att starta med firewireläge och ange g5an som destination vid installation?
Citera
2008-11-02, 22:35
Medlem
joumas avatar
Citat:
Kan man inte undvika den "spärren" genom att starta med firewireläge och ange g5an som destination vid installation?

Jaså, någon som vet mer om detta?
Citera
2008-11-02, 22:47
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Jaså, någon som vet mer om detta?

"Yes. Connect the two computers with a FireWire cable. Start your machine up and hold down 'T' until you see a FireWire symbol on the screen. Then start the other PowerBook up from the Mac OS X Install DVD. Go through the standard install motions, and select the FireWire PowerBook's hard drive as the destination for installation."

https://macosx.com/forums/mac-os-x-system-mac-software/269214-can-i-firewire-tiger-another-mac.html
Citera
2008-11-02, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Misstänkte nästan att det var ngt sånt (står faktiskt MacBook på installationsskivan). Sen kan man ju tycka att man borde få fram något vackert felmeddelande som informerar en om detta, inte att hela datorn brakar ihop men men. Till och med en Mac har väl sina brister.

Tack för svaret, blir till att leta retail skiva.
Du får ett felmeddelande om du försöker på en Intel-mac, men på en PowerPC får du bara kernel panic..
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
"Yes. Connect the two computers with a FireWire cable. Start your machine up and hold down 'T' until you see a FireWire symbol on the screen. Then start the other PowerBook up from the Mac OS X Install DVD. Go through the standard install motions, and select the FireWire PowerBook's hard drive as the destination for installation."

https://macosx.com/forums/mac-os-x-system-mac-software/269214-can-i-firewire-tiger-another-mac.html
Nu är ju det där exemplet på en Powerbook och inte en Macbook. På Macbookskivorna så ligger en Build för Intel.

Räkna inte med att det kommer att fungera men försök!
Citera
2008-11-02, 23:25
Medlem
smurfehs avatar
Nu kan jag inte garantera att det kommer att fungera, men att säga att det INTE GÅR att få in OS X på en dator med en skiva från en annan modell vore lögn.
Citera
2008-11-03, 23:15
Medlem
joumas avatar
Ja vafan prova kan man ju göra, det lär ju inte explodera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in