Vet inte om jag har hamnat helt rätt, men jag tror det..
Det är så att jag börjar bli väldigt rädd nu, jag får återkommande blackouts
och vet inte vart jag ska ta vägen längre, jag vet att jag brukade få sånna här när jag va 15-16 år, men har inte fått någon blackout sen dess, jag är 22 nu.
Men jag undrar iaf vrf det blir så här.. är det nån sjukdom eller så ? Och främst av allt vad kan man göra för att få det och sluta ?
Tacksam för svar
Kanske har du epilepsi? Eller något annat som dock en riktig doktor kan svara på bättre. Lycka till!
Epelepsi ger också (oftast) kramper pga elektriska urladdningar i hjärnan.
Jag har sett många epelepsi anfall mitt framför ögonen och det är verkligen inte trevligt.
Tror inte du har fullständig epelepsi, dock kan du ha en smärre grad av det.
Enkla partiella anfall
Dessa påverkar inte medvetandet, utan kan ge konstiga sinnesförnimmelser, overklighetskänslor eller mindre muskelpåverkan, allt beroende på vilken den aktuella delen är. Anfall i områden som tolkar de konkreta sinnesintrycken (syn, hörsel, smak etc) brukar ge konstiga upplevelser av respektive sinnestyp. Så har anfall i nackloben, där synen sitter, underliga synupplevelser (till exempel synen av plötsliga ljusblixtar eller stjärnor) som typiskt kännetecken.
Komplexa partiella anfall.
Anfall som inte gör personen medvetslös, men påverkar medvetandet. Ett sådant kan till exempel få den drabbade att handla irrationellt och svara mycket underligt på frågor, symptom på så kallade medvetandegrumlingar, förvrängda bilder och uppfattningar om sammanhanget han/hon befinner sig i.
Under medvetandegrumlingarna kan ofrivilliga upprepande rörelser, automatismer förekomma.
Partiella anfall med medvetandepåverkan är typiska för epilepsianfall lokaliserade till tinningloberna (temporallobsepilepsi).
Vid andra exempel på anfall kan personen göra avancerade saker som att köra bil, dock med större olycksrisk, och cykla, men ändå irra runt i en liten kvartersbutik i 1½ timme utan att lyckas handla mat. Anfallet kan vara åtskilliga timmar. /Wikipedia
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!