Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-02, 03:12
  #1
Medlem
Hej jag har min trådlösa router 1 meter från mig temporärt. Kan detta vara farligt på nåt sätt? Att utsättas för WLAN strålning under långa perioder?

Nån som vet?
Citera
2008-11-02, 03:46
  #2
Medlem
Allt är väl en fara i livet, eller hur? Ja menar man vet aldrig vad som sker i livet.
Citera
2008-11-02, 04:15
  #3
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radioactive396
Hej jag har min trådlösa router 1 meter från mig temporärt. Kan detta vara farligt på nåt sätt? Att utsättas för WLAN strålning under långa perioder?

Nån som vet?

du är väl lika döende som alla andra levande varelser på jorden så det är inte värre än så.
NEJ det lär inte vara farligt, menar du har väl en mobiltelefon eller hur? den skulle jag nog vara mera orolig över om jag vore du...
Citera
2008-11-02, 04:29
  #4
Medlem
Läskigs avatar
Mjo, det finns ju "elallergiker" som anser sig få utslag så fort de vistas i samma rum som en elledning, hör du till denna kategori kan du något få stora problem, om inte så klarar du dig nog fint.
Citera
2008-11-02, 04:46
  #5
Medlem
WLAN fungerar på samma frekvens som microvågsugnar.

Med andra ord: Samma frekvens som får vattenmolekyler att vibrera. (Det är detta som gör att mat blir varmt när du stoppar det i microvågsugnen.)

Men skillnaden är: En microvågsugn skickar ut dessa frekvenser på c:a 700 Watt.

WLAN antenner däremot, får max skicka ut dessa frekvenser på 100 mW.
Citera
2008-11-02, 06:36
  #6
Medlem
Ja, det är jättefarligt. Nä, men det är som -198 skriver. Väl skrivet! Synd att man inte kunde göra maten varm med WLAN-antennen bara
Citera
2008-11-02, 09:54
  #7
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
WLAN fungerar på samma frekvens som microvågsugnar.

Med andra ord: Samma frekvens som får vattenmolekyler att vibrera. (Det är detta som gör att mat blir varmt när du stoppar det i microvågsugnen.)

Men skillnaden är: En microvågsugn skickar ut dessa frekvenser på c:a 700 Watt.

WLAN antenner däremot, får max skicka ut dessa frekvenser på 100 mW.

Många routerar kör bara runt 30 mW
Citera
2008-11-02, 12:34
  #8
Medlem
Lagen säger väl max 70mW. Det betyder inte att alla lägger sina antenner på 70mW.
Citera
2008-11-02, 13:04
  #9
Medlem
Det borde inte vara nyttigt att utsätta sig för microvågor. Tips ta aldrig i antennen när den sänder och sänk tX-power på routern ocn datorn.
Citera
2008-11-03, 08:41
  #10
Medlem
Ratchers avatar
Här kan du läsa:

http://www.idg.se/2.1085/1.189414/sa...ch-overdrifter

Citat:
De svenska hemmen har blivit veritabla mikrovågsugnar där familjerna kokas i cancerbringande strålar från mobiltelefoner, trådlösa nätverk och snart också trådlös usb, hdmi och wimax. Eller är riskerna på klassiskt kvällstidningsmanér överdrivna? M3 reder ut begreppen i den strålande framtid som väntar oss.
Citera
2008-11-03, 21:10
  #11
Medlem
Jag har min router ca 0,5 m från datorn just nu och då ligger den mottagna effekten på mellan -23 dBm och -29 dBm. En mobiltelefon kan sända med upp till max ca +24 dBm (i WCDMA-läge) och den håller man intill örat. Med andra ord är WLAN helt ofarligt så vitt jag kan se.
Citera
2008-11-04, 08:53
  #12
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Använd en foliehatt?

Nej, men är oroad jag också. Skall snart skaffa ett trådlöst nätverk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback