2008-11-02, 02:04
Medlem
Hej.

Står inför ett svårt problem.

Har i dagsläget nytt Moderkort som kör på Sata och givetvis är mina gamla hårddiskar IDE-anslutna.

Jag vill inte lägga ut pengar på varken adapters eller kontrollerkort som jag ändå inte kommer använda sen utan vill bara ha över min information från mina gamla hårddiskar till min nya Sata-hårddisk.

Jag har iofs en IDE-anslutning på moderkortet men jag tror den kommer användas till mina IDE-styrda DVD/CD enheter.

Jag har inte installerat Windows än (eller ens startat igång det nya moderkortet).

Någon som har en smart lösning på detta problem?

Har funderat om det går att först installera windows med hjälp av då CD-enheten som är kopplad på moderkortets IDE-plats för att sedan stänga av och koppla ur cd-enheten och koppla in HDD:n där, starta upp och kopiera över till SATA-HDD:n. Är detta ens möjligt?

Jättetacksam för hjälp
Senast redigerad av munkafan 2008-11-02 kl. 02:15.
Citera
2008-11-02, 04:10
Medlem
Ratchers avatar
installera systemet på din nya dator först och koppla sedan bort din CD spelare och kopiera den vägen, smidigaste och enklaste lösningen.
Citera
2008-11-02, 08:46
Medlem
hanumans avatar
Om du har en IDE-anslutning på det nya moderkortet så ser jag inte problemet. En IDE-kanal har ju plats för två enheter. Det är bara att koppla in båda och köra. Eventuellt måste du bygla om dom, men det är inte svårt den ena ska vara master och den andra slave, alternativt båda i cable select (cs).
Citera
2008-11-02, 23:05
Medlem
Tackar för hjälpen!

Funkade hur bra som helst att koppla genom IDE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in