2008-11-01, 15:50
Bannlyst
En kompis som berättade att död inte var motsatsen till liv utan att död är en naturlig del av livet, och att ickeliv (att aldrig levt alltså) skulle vara den riktiga motsatsen. Till frågan då, stämmer detta? Liv och död brukar ju annars vara ganska klassiska när man räknar upp motsatser.

Själv tyckte jag då att motsatsen till liv borde vara oliv
Citera
2008-11-01, 17:42
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr stein
En kompis som berättade att död inte var motsatsen till liv utan att död är en naturlig del av livet, och att ickeliv (att aldrig levt alltså) skulle vara den riktiga motsatsen. Till frågan då, stämmer detta? Liv och död brukar ju annars vara ganska klassiska när man räknar upp motsatser.

Vad som är olika sakers direkta motsatser är väl en väldigt inexakt vetenskap, och ofta får man avgöra själv vad man tycker är rätt. Själv skulle jag nog tycka att motsatsen till liv, såsom i "en människas liv" borde vara döden. Tillståndet "icke-liv" finns inte med i mina beräkningar, eftersom jag tycker det är väldigt svårt att definiera vad det skulle vara för något. Att inte existera? Då skulle man väl kunna säga att "motsatsen till vitt är inte svart, utan icke-vitt, dvs vitt som aldrig existerat/varit vitt". Är det ens någon skillnad på död och icke-liv? Antingen lever man eller inte.
Citera
2008-11-01, 18:26
Medlem
asdf011s avatar
När något dör upphör det att leva, men frånvaron av liv måste inte innebära död, ickeliv kan vara ett användbart ord annars. Om det nu finns ngt som heter så.
Citera
2008-11-01, 18:29
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr stein

Ibland skiljer man mellan konträra och kontradiktoriska motsatser och ni har kanske valt var sin av dessa som allmän definition av motsats?
Citera
2008-11-01, 19:22
Medlem
Egon3s avatar
BBC sände ganska nyss ett föredrag om vitalism, en gren av filosofin som ägnar
sig åt tillståndet och processen att vara levande. Lyssning och läsning:
www.bbc.co.uk/radio4/history/inourtime/inourtime_20081016.shtml

Jämför: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitalism

Att fundera på icke-liv som något annat än icke levande, det lönar sig föga.
Att kalla sandkornen i Sahara för icke-liv förefaller långsökt.

— Av stjärnstoft är du kommen, till stjärnstoft skall du åter varda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in