• 1
  • 2
2008-11-01, 03:45
Medlem
siddharthas avatar
Att göra en 7-rätters behöver inte vara onödigt dyrt. Det är sant att 700sek kan bli i minsta lagte men med uppfinnelserikedom behöver ingen lida. Koncentrera dig på upplägget och kör mycket grönsaker du kan du lyckas! Ett bra upplägg gör faktiskt att man kan njuta mer av maten och varje rätt tar lite längre tid. Tänk på att arbeta med smaker och göra varje rätt intressant. Säsong nu är röd/gulbeta, äpplen/päron, vilt kött, mustiga soppor, långkok på billigt kött m.m

Med andra ord mästa det inte vara oxfile för att att en sjurätters skall vara exlusiv. Tvärtom ser jag en större samling rätter som ett sätt för restaurangen/kocken att visa något som inte kan samlas på en tallrik. Och mitt slutgiltiga tips måste vara att var inte rädd för att ge maten syra, det behöver den. Och var inte rädd för att satsa på en maffig efterätt. Vilket många är.

Lycka till!
Citera
2008-11-01, 10:20
Medlem
dePauls avatar
Vilken inriktning vill du ha på din 7-rätters middag? Italiensk? Svensk? Brittisk? Eller kanske asiatisk? Eller en blandning?

T ex:
  1. Hors d'oeuvres/kanapéer/snittar
  2. Soppa
  3. Fisk
  4. Entrérätt (något som neutraliserar gommen)
  5. Kött-/fågelrätt
  6. Dessert
  7. Ostbricka

Eller kinesiskt:
  1. Ett urval av småkakor, dadlar och torkad frukt (!)
  2. Minst fyra kalla smårätter
  3. Minst fyra vama rätter, oftast friterade eller stekta
  4. Minst fyra huvudrätter, däri ingår fågel och kött i större bitar (kineserna äter gärna helstekt spädgris .
  5. Dim-sum (minst 4 olika)
  6. Soppa (minst två olika)

Bara två exempel .

~Paul~
Citera
2008-11-01, 13:08
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vilken inriktning vill du ha på din 7-rätters middag? Italiensk? Svensk? Brittisk? Eller kanske asiatisk? Eller en blandning?

T ex:
  1. Hors d'oeuvres/kanapéer/snittar
  2. Soppa
  3. Fisk
  4. Entrérätt (något som neutraliserar gommen)
  5. Kött-/fågelrätt
  6. Dessert
  7. Ostbricka

Eller kinesiskt:
  1. Ett urval av småkakor, dadlar och torkad frukt (!)
  2. Minst fyra kalla smårätter
  3. Minst fyra vama rätter, oftast friterade eller stekta
  4. Minst fyra huvudrätter, däri ingår fågel och kött i större bitar (kineserna äter gärna helstekt spädgris .
  5. Dim-sum (minst 4 olika)
  6. Soppa (minst två olika)

Bara två exempel .

~Paul~
Jag hade nog tänkt mig en traditionell Svensk med inspiration från Frankrike. Det är väl så basic det kan bli. Det ska ju vara av råvaror som är i säsong, men det är väl en självklarhet. Som siddharta skrev ovan, så har jag tänkt mycket på grönsaker som är billigt. Till efterrätt kan jag arbeta med ägg, typ maräng. Jag såg billiga lammracks i affären häromdagen så det kommer jag nog också att satsa på.
Citera
2008-11-01, 13:11
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Att göra en 7-rätters behöver inte vara onödigt dyrt. Det är sant att 700sek kan bli i minsta lagte men med uppfinnelserikedom behöver ingen lida. Koncentrera dig på upplägget och kör mycket grönsaker du kan du lyckas! Ett bra upplägg gör faktiskt att man kan njuta mer av maten och varje rätt tar lite längre tid. Tänk på att arbeta med smaker och göra varje rätt intressant. Säsong nu är röd/gulbeta, äpplen/päron, vilt kött, mustiga soppor, långkok på billigt kött m.m

Med andra ord mästa det inte vara oxfile för att att en sjurätters skall vara exlusiv. Tvärtom ser jag en större samling rätter som ett sätt för restaurangen/kocken att visa något som inte kan samlas på en tallrik. Och mitt slutgiltiga tips måste vara att var inte rädd för att ge maten syra, det behöver den. Och var inte rädd för att satsa på en maffig efterätt. Vilket många är.

Lycka till!
Tack så mycket! Jag har tänkte lite i samma banor som du.
Citera
2008-11-01, 20:46
Medlem
Softis...s avatar
Förslag på meny, det råkade bli åtta rätter istället.

Meny:
  1. Falsk hummersoppa med vitlöksbröd på ciabatta
  2. Champinjon/svampkrämsfyllda gratinerade krustader (alt annan fyllning med svamp)
  3. Höstig och mustig köttgryta med m högrev och rotfrukter, pressad potatis till (kokt om du vill spara tid i köket)
  4. Mellanrätt vin/kanelmarinerade äppelskivor med lime/citron/apelsinsorbet
  5. Curryfärsgratinerade potatisskal med nätmelon
  6. Parmalindad nätmelon
  7. Creme caramel
  8. Tre sorters ost med lite kex och frukt som päron och vindruvor.

Tillvägagångssätt:
  1. Blanda en burk Campbells champinjonsoppa med en burk Cambells tomatsopppa, värm och smaka av med vitpeppar. Skär en rektangulär ciabatta på längden, blanda mycket pressad/hackad vitlök i smör och bred över, in i ugn.
  2. Säg till om du behöver recept på fyllning.
  3. Klassisk mustig gryta med högrev, rotfrukter och så vidare, som får koka riktigt länge. Säg till om du behöver recept.
  4. Skala ett grönt äpple och kärna ur. Skiva i ca 1mm tunna skivor (halvmånar). Koka upp rödvin lite kanel(alt kanelstång) lite vitpeppar samt en snutt farinsocker. Låt svalna. Lägg äppelskivorna i marinaden ställ i kyl. Vid servering. Lägg äppelskivorna som en blomma i mitten av tallriken. Placera en kula sorbet av syrlig sort i mitten. Lite kanel på toppen. Hittar du ingen bra sorbet fungerar en krämig vaniljglass men det passar bättre med sorbet.
  5. Skär av sidorna på den kokta oskalade potatisen (du ska köpa stora potatisar) så att du får som båtar, två båtar per person räcker, gröp ur båtarna(pressa det du gröper ur med resten av potatisen till grytan), fyll skalen/båtarna med curryköttfärs(den ska vara het/stark), toppa med ost, gratinera när grytan börjar bli färdigäten. Servera med kylskåpskall nätmelon. Man äter allt, skal och köttfärs.
  6. Gärna extra salt parma med nätmelon(rumstempererad).
  7. Se tråd om crème caramel.
  8. Enligt smak

Förberedelser:
Saker du ska förbereda innan du börjar tillaga soppan.
  • Vitlökssmöret
  • Champinjonkrämen
  • Osten till krustader och potatisskal
  • Marinerade äpplen
  • Crème caramel (ej in i ugnen då)
  • Ta ut osten från kyl så att den ähar rätt temp när det är dags att äta den.
  • Grytan som gärna får koka länge.
  • Potatisarna så att de är klara att skala och pressa när det är dags att servera grytan.
  • Ta fram melonen till parmaskinkan som ej ska vara kylskåpskall.

Hoppas det var till någon hjälp. Du inspirerade mig till att göra en egen 8-rätters höstmiddag här hemma. Tänk på att servera ganska små personer, annars lär era magar sprängas. Har säkert missat något, du får fråga om det som verkar oklart. Har valt billiga råvaror så detta borde inte kosta mer än 600:-.
Senast redigerad av Softis... 2008-11-01 kl. 20:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in