2008-10-31, 12:25
Medlem
Hai Hai Hai!
För ett par dagar sedan började min dator få fnatt och jag fick upp bluescreens (vid inloggninsmenyn i Win Xp) där det stod att Windows hade hittat något fel och bad mig starta om datorn. Så jag startade om datorn, gick igenom samma process och ännu en gång dök blåskärmen upp och "dumpning av fysiskt minne".

Men! Datorn fungerar dock att använda i Felsäkert läge, men man kan ju inte använda alla program och inte heller mitt internet, vilket suger lite sådär.

Så.. vad har hänt med datorn och vad kan man göra för att åtgärda det? Har blivit hänvisad att gå in i BIOS, men det känns som om jag kommer att göra mer skada än nytta där eftersom jag inte är kunnig på det området.

Jag skulle dock ha försökt att prova med en Xp-skiva, men eftersom jag inte har någon så har jag inte kunnat prova mig på. Och saken är att jag vill formatera om datorn (kanske löser sig då, vad vet jag?) eftersom jag har så mycket kärt material på min dator (nej.. inte porr!) som jag inte vill gå förlorad. Och Nero verkar inte heller vilja fungera i Felsäkert läge, så där sket det sig ännu en gång.

Någon som har något svar?
Citera
2008-10-31, 23:33
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Hai Hai Hai!
För ett par dagar sedan började min dator få fnatt och jag fick upp bluescreens (vid inloggninsmenyn i Win Xp) där det stod att Windows hade hittat något fel och bad mig starta om datorn. Så jag startade om datorn, gick igenom samma process och ännu en gång dök blåskärmen upp och "dumpning av fysiskt minne".

Men! Datorn fungerar dock att använda i Felsäkert läge, men man kan ju inte använda alla program och inte heller mitt internet, vilket suger lite sådär.

Så.. vad har hänt med datorn och vad kan man göra för att åtgärda det? Har blivit hänvisad att gå in i BIOS, men det känns som om jag kommer att göra mer skada än nytta där eftersom jag inte är kunnig på det området.

Jag skulle dock ha försökt att prova med en Xp-skiva, men eftersom jag inte har någon så har jag inte kunnat prova mig på. Och saken är att jag vill formatera om datorn (kanske löser sig då, vad vet jag?) eftersom jag har så mycket kärt material på min dator (nej.. inte porr!) som jag inte vill gå förlorad. Och Nero verkar inte heller vilja fungera i Felsäkert läge, så där sket det sig ännu en gång.

Någon som har något svar?

Normalt beror detta på en av följande tre saker:

1. Internminnena är skadade, prova att rycka ut alla och sätta i dem ett och ett för att se vilket som inte funkar. Om du bara har ett så ryck ut det, starta datorn och se om den klagar. Stäng av och sätt i minnet och prova igen.
2. Windows har kraschat, installera om.
3. Det mest troliga i ditt fall är grafikkortet eftersom datorn startar i felsäkert läge.

Har du ett integrerat kort på moderkortet och inte kör något annat kan du alltid försöka installera drivrutiner på nytt. Har du ett extra kort kan du rycka ut det och testa starta på det integrerade.
Citera
2008-10-31, 23:38
Medlem
927s avatar
dumpning.... står ju på varje blåskärm och är bara meningslös info. det intressanta på varje blåskärm är: felmeddelande, stopkod och ev står det även ett filnamn
Citera
2008-11-07, 09:42
Medlem
Det står "CMOS Setting Wrong" och sen om man vill så kan man trycka på F1 "to run setup", men jag är som sagt inte haj på BIOS.

Jag provade att ta ut minnena, och sedan sätta i dom igen och det verkar inte vara något fel på dom.
Citera
2008-11-07, 11:58
Medlem
927s avatar
testa välja default settings i bios, detta val borde framgå tydligt.
jag vet inte hur bios kan ändras utan att person gör det, kanske batteriet är dåligt
Citera
2008-11-07, 23:20
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
testa välja default settings i bios, detta val borde framgå tydligt.
jag vet inte hur bios kan ändras utan att person gör det, kanske batteriet är dåligt

Håller helt med här. Låter som om moderkortets batteri gett upp. Byt ut det och se vad som händer. Enkelt gjort och inte särskilt dyrt.
Citera
2008-11-08, 18:32
Medlem
Maniks avatar
Testa att fortsätta försöka komma in i windows. Har du tur kommer du så småningom in. När du väl är inne gäller det att aldrig stänga av datorn igen, utan köra på viloläge när du inte använder den.

Jag har detta problem. Jag kan starta om datorn när jag är inne i windows, då funkar det galant. Men om jag stänger av datorn så är jag körd; då får jag bluescreen efter bluescreen vid inloggningen. Efter 5-10 försök kommer jag dock in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in