2008-10-31, 12:13
Medlem
Var kan man få tag i Statistik angående brott och gärningsmän. De pratar mkt om att kvinnor oxå misshandlar mycket i t.ex. hemmet. Var kan man hitta Statistik på detta? Skulle vara väldigt intressant å se hur det förhåller sig procentmässigt mellan kön på gärningsmännen. även om mörkertalet säkert e väldigt stort....
Citera
2008-10-31, 12:22
Medlem
Har du kollat på SCB´s hemsida?
Citera
2008-10-31, 12:49
Medlem
Deannas avatar
Det är BRÅ som har sån typ av statistik. bra.se är adressen
Citera
2008-10-31, 16:09
Medlem
-Wasteland-s avatar
Det finns ingen utförlig statistik i Sverige gällande kvinnors våld mot män då variabeln helt enkelt inte existerar i statistikunderlaget. Kvinnors våld mot män, då det anmäls, ligger under rubriceringen misshandel. Det saknas till stor del forskning i Sverige kring kvinnors våld mot män. Initiativ till sådan forskning har vid tillfällen motarbetats.
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Tommy Hoff berättar att flera forskare som han träffat intresserat sig för ämnet, men att de inte gått vidare med ytterligare studier.
-
Men det satt långt inne innan de två studenterna kunde slutföra sitt arbete. Kurskamraterna ifrågasatte ämnesvalet och det tog tid innan de lyckades hitta en handledare som ville stötta deras studier.
-
Resultaten har mötts av hård kritik. Susanne Steimetz, i dag chef för Family Research Center vid Indianauniversitetet, har fått ta emot hot från feminister när hon föreläst om män som misshandlas av kvinnor.
-
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=339167
Forskning kring kvinnors våld mot män förekommer dock i andra länder, främst Kanada, Australien och USA. Svensk universitetsuppsats:
https://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/4394/1/200715.pdf
Citera
2008-11-01, 15:28
Medlem
arsamiluks avatar
Jo lycka till att hitta undersökningar om våld i hemmet där män är inkluderade som offer. Vad jag vet så finns endast slagen man vilket inte är en undersökning om antal utan istället visar på skillnaden i våld i hemmet när en kvinna är gärningsman och en man är offer.

I USA och England har det bedrivits ett antal sådana undersökningar från regeringsnivå vilket du kan hitta om du letar lite. Det verkar bli alltmer utbrett att våld mot män i hemmet hamnar i rampljuset utomlands.
Citera
2008-11-02, 13:29
Medlem
Att kvinnor likaså står för misshandling är självklart givet. Men andelens påstådda storlek är för mig enbart önsketänkande; en teori som bygger på att mannen har en större stolthet, och således att dom inte törs erkänna att dom har blivit utsatta för våld i hemmet. Jag tror inte att du kommer finna någon imponerande statistik inom det här ämnet. Men ge såklart inte upp.
Senast redigerad av Goonya 2008-11-02 kl. 13:31.
Citera
2008-11-02, 14:30
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonya
Att kvinnor likaså står för misshandling är självklart givet. Men andelens påstådda storlek är för mig enbart önsketänkande; en teori som bygger på att mannen har en större stolthet, och således att dom inte törs erkänna att dom har blivit utsatta för våld i hemmet. Jag tror inte att du kommer finna någon imponerande statistik inom det här ämnet. Men ge såklart inte upp.

Jag förstår inte, jag hittar inga specifika andelar i tråden.
Vilken storlek anser du vara överdriven?
Citera
2008-11-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Jag förstår inte, jag hittar inga specifika andelar i tråden.
Vilken storlek anser du vara överdriven?
Jag hänvisade heller inte till någonting tagit ur den här tråden, eller?

Den storleken som rättfärdigar människors påstående att det är likaså vanligt, jag är då under uppfattningen utav att det existerar.
Senast redigerad av Goonya 2008-11-02 kl. 14:41.
Citera
2008-11-02, 19:30
Medlem
0Spunken0s avatar
vet att det finns..

Gjorde själv en uppsats på gymnasiet om våld i nära relationer, och tog del av undersökningar (utländska) som visade på att både män o kvinnor stod för slag... Bl a en kanadensisk har jag för mig, tyvärr har jag inte sparat dem.
Det var verkligen ett intressant ämne att "forska" i.
Citera
2008-11-11, 13:04
Medlem
Tack för alla svar!
Citera
2008-11-11, 13:17
Medlem
Molson Canadians avatar
Den forskning jag tog del av medan jag bodde i Kanada (eftersom det här hänvisas till Kanada) gjorde gällande att det var stor skillnad i sättet som våldet utövades på. Sammanfattat så kunde kvinnor gott ge örfilar, medan män pucklade på. Dvs, de misshandlande männen åsamkade betydligt större och allvarligare skador än de misshandlande kvinnorna gjorde. Har också för mig att det var en klar skillnad mellan vilka situationer som kvinnor resp. män slogs, men måste leta rätt på mina gamla papper för att kunna återge det.
Citera
2008-11-11, 15:10
Medlem
Adolf bittlers avatar
Över 100 representativa undersökningar visar detta, samtidigt som inte någon visar att män skulle vara de som slår mest i förhållanden. Tvärtom, så förefaller det som att kvinnor slår något mer, att de tillfogar svårare skador och att de är snabbare att ta till våld än män.

http://svt.se/svt/jsp/C

rosslink.jsp?d=35188&a=1069132&lid=senasteNytt_106 4040&lpos=rubrik_1069132
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här