2009-05-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
det är väl inte på det viset att windows 7 bara är ett internnamn i stil med longhorn?
Nej, det är det är det inte. Det var länge sedan Microsoft förkunnade att Windows 7 kommer att heta ... just det ... Windows 7.

Och med lanseringskandidaten släppt under namnet Windows 7 så vore det väl högst märkligt om namnet skulle bli något annat.
Senast redigerad av DivisionByZero 2009-05-08 kl. 17:12.
Citera
2009-05-09, 18:15
Medlem
Skit samma vad det heter det är fortfarande bara ett namn. Windows 11 hade låtit ännu mer efterblivet...
Citera
2009-05-09, 20:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itazura
Windows 7 är en helt ny, Vista var en sån där mellanslinkare som dom gjorde för att tjäna pengar, ungefär som ME, Endast byggd för att det inte hade kommit något på ett tag och det var dags att tjäna mer pengar.
Skitsnack. Me var en vidareutveckling av Win98, som i sin tur var en vidareutveckling av Win95. Att Me sen var sämre är en annan sak. Vista är en helt ny version av Windows. Win7 är en vidareutveckling av Vista, precis som mellan Win95 <-> Win98 och Win2k <-> XP.
Citera
2009-05-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Skitsnack. Me var en vidareutveckling av Win98, som i sin tur var en vidareutveckling av Win95. Att Me sen var sämre är en annan sak. Vista är en helt ny version av Windows. Win7 är en vidareutveckling av Vista, precis som mellan Win95 <-> Win98 och Win2k <-> XP.

Helt rätt, Microsoft säger att Windows 7 är det vista skulle ha varit, köper du Vista efter maj så får du windows 7 gratis när det släpps.
Citera
2009-05-10, 07:45
Medlem
Fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Helt rätt, Microsoft säger att Windows 7 är det vista skulle ha varit, köper du Vista efter maj så får du windows 7 gratis när det släpps.

Vad fan, sa jag maste alltsa betala for windows IGEN for att jag kopte min nya laptop med vista for en manad sen
Citera
2009-05-10, 23:52
Medlem
Windows 7 låter ju mycket coolare än allt annat, därav namnet
Citera
2009-05-11, 00:04
Medlem
herrpages avatar
Något som är jobbigt är att ingen tycks veta ett skit vad dem snackar om utan gör helt spontana gissningar.
Citera
2009-05-11, 00:08
Medlem
Vrövhåls avatar
Som sagt, Windows 7 är ett produktnamn som låter bra och är lätt att komma ihåg. Förövrigt tycker jag att alla som betalat för eländet Vista borde få Windows 7 gratis, som plåster på såren.
Citera
2009-05-11, 00:20
Medlem
mrphonks avatar
Den stora frågan är om man ska säga "Windows Sju" eller "Windows Seven".
Citera
2009-05-11, 11:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Nej, det är det är det inte. Det var länge sedan Microsoft förkunnade att Windows 7 kommer att heta ... just det ... Windows 7.

Och med lanseringskandidaten släppt under namnet Windows 7 så vore det väl högst märkligt om namnet skulle bli något annat.

okej då.. jag är varken insatt eller intresserad så, men det kändes ju inte helt långsökt..

fast windows 7 är ett grymt osexigt namn måste jag säga.. men jag kan tänka mig att nån tänkte på mac os x.. det är däremot jävligt läckert men hur coolt är 7 på en skala?
Citera
2009-05-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Den stora frågan är om man ska säga "Windows Sju" eller "Windows Seven".

Windows Sju hela vägen, personligen så tycker jag det låter roligare än "Windows Seven", iallafall om man pratar på med andra svenska användare.
Citera
2009-05-11, 17:39
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
Något som är jobbigt är att ingen tycks veta ett skit vad dem snackar om utan gör helt spontana gissningar.

Exakt, varför inte kolla på vad Mike Nash på microsoft säger: http://windowsteamblog.com/blogs/win.../14/why-7.aspx

Citat:
Ursprungligen postat av Mike Nash
The very first release of Windows was Windows 1.0, the second was Windows 2.0, the third Windows 3.0.

Here's where things get a little more complicated. Following Windows 3.0 was Windows NT which was code versioned as Windows 3.1. Then came Windows 95, which was code versioned as Windows 4.0. Then, Windows 98, 98 SE and Windows Millennium each shipped as 4.0.1998, 4.10.2222, and 4.90.3000, respectively. So we're counting all 9x versions as being 4.0.

Windows 2000 code was 5.0 and then we shipped Windows XP as 5.1, even though it was a major release we didn't' want to change code version numbers to maximize application compatibility.

That brings us to Windows Vista, which is 6.0. So we see Windows 7 as our next logical significant release and 7th in the family of Windows releases.

vidare står det:
Citat:
There's been some fodder about whether using 6.1 in the code is an indicator of the relevance of Windows 7. It is not.

Windows 7 is a significant and evolutionary advancement of the client operating system. It is in every way a major effort in design, engineering and innovation. The only thing to read into the code versioning is that we are absolutely committed to making sure application compatibility is optimized for our customers.

För den som kanske inte vet vem Mike Nash är: Corporate Vice President, Windows Product Management
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in