2008-10-30, 20:28
  #1
Medlem
TimeShifters avatar
Hej och hå.
Förra natten, alltså natten till onsdag så fick jag kramp i vaden, sov på ett trångt utrymme, och vet ej om jag vaknade av krampen, men fick i alla fall krampkänningar när jag steg upp någon gång vid lunch. Jag kände verkligen att jag hade haft kramp, och det gjorde ont. Kanske 5 på en 10-skala.
I alla fall, nu 36 timmar senare har jag fortfarande ont i vaden, och nu snackar vi inte bara känningar, utan sjuuukligt ont, ibland blir det typ 7 - 8 på en 10-skala, är tvungen att "ajja" mej ibland när jag sträcker eller trampar på foten.
Det känns ungefär som tandvärk, fast i vadmuskeln. Och ibland känns det som en knut i muskeln, typ träningsverk fast värre.
Nu vill jag ha lite tips på vad detta kan vara för något, om det fortsätter göra ont i morgon går jag till doktorn och hör vad han har att säga. Jag har haft kramp i vaden förut när jag har sovit, men det har aldrig varit i närheten av det här.
Det känns lite som om jag har kramp hela tiden, eller att krampen är på väg hela tiden, även när jag vilar benet eller har det i en "behaglig" position.
Om det nu 'bara' skulle vara kramp, hur länge kan jag räkna med att det sitter i? Kom nu med tips alla flashbackare!
Citera
2008-10-30, 20:28
  #2
Bannlyst
Propp?
Citera
2008-10-30, 20:44
  #3
Medlem
TimeShifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lua
Propp?

Tänkte med på det. Men är ju bara 20 år. Har iof. kört bil i ca. 16 timmar i helgen. Kan ju bero på det. Äh, nu bär det av till sjukhuset i morgon.
Fler tips emotages också.
Tyder de här symptomen på blodpropp?
Citera
2008-10-30, 20:44
  #4
Medlem
Jkjnnss avatar
Jag brukar vakna upp med kramp i vaden/vaderna på nätterna då och då.
Gör satans så ont, löser det med att ställa mig upp och lägga tyngden på benet, lite mindreskönt när det är båda vaderna.
Man tror man ska dö när man vaknar av smärtan
Citera
2008-10-30, 20:46
  #5
Medlem
TimeShifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkjnns
Jag brukar vakna upp med kramp i vaden/vaderna på nätterna då och då.
Gör satans så ont, löser det med att ställa mig upp och lägga tyngden på benet, lite mindreskönt när det är båda vaderna.
Man tror man ska dö när man vaknar av smärtan

Men det håller väl inte i sej i två dygn efteråt?
Jag kan också få kramp några gånger om året, men detta är verkligen sjukt. Har haft konstant halvkramp i snart två dygn ju.
Kan också tillägga att den största smärtan sitter i den övre delen av vaden, under knävecket. Ungefär där jag kan föreställa mej att muskelfästet till muskeln sitter.
__________________
Senast redigerad av TimeShifter 2008-10-30 kl. 20:48.
Citera
2008-10-30, 20:47
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkjnns
Jag brukar vakna upp med kramp i vaden/vaderna på nätterna då och då.
Gör satans så ont, löser det med att ställa mig upp och lägga tyngden på benet, lite mindreskönt när det är båda vaderna.
Man tror man ska dö när man vaknar av smärtan

AKA: sendrag.
Det är ett mycket hemskt fenomen.
Citera
2008-10-30, 21:17
  #7
Medlem
Tjohildas avatar
Stretcha länge, med hälen i golvet så baksidan av underbenet sträcks ut. Be sedan någon massera, eller massera själv. Försök massera riktigt på djupet, de ska göra ont som fan men gör nytta.

Tigerbalsam är bra med. Drick mycket vätska. Åker man på kramp/krampkänning ska man så fort som möjligt vinkla upp foten med tårna upp i luften och hälen tryckt framåt. Håller det i sig länge eller blir svullet och varmt är det läge att åka till sjukan.
Citera
2008-10-30, 21:20
  #8
Medlem
TimeShifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Håller det i sig länge eller blir svullet och varmt är det läge att åka till sjukan.

Har hållt i sej i minst 40 timmar nu. Men alltså, det sista jag gör är ju att sätter mej på akuten. I synnerhet för "lite" kramp. Det måste ju vara deras lägsta prio, så jag bokar tid i morgon. Ska smörja på lite tigerbalsam och prova lite stretching och massage nu. Hoppas nu bara att det inte är propp, då ska man inte massera har jag för mej.
Citera
2008-10-30, 21:23
  #9
Medlem
TimeShifters avatar
Ok, nu provade jag och ställa mej upp och gå och hämta en kopp kaffe. Sjuklig smärta. Funderar på att åka in till sjukhuset nu i alla fall.
Ska slå en pling till sjukvårdsupplysningen och höra vad de har att säga.

Edit: Sjukvårdsupplysningen menade att jag kanske borde åka in till akuten. Men det orkar jag inte ikväll, bokar hällre tid i morgon. Hur som så finns det div. smärtstillande att ta till med om jag nu inte skulle sova. Morfin, oxy osv går nog att fixa med några telefonsamtal, dock är jag ganska mycket emot detta, så har nu provat med en superdos av "voltaren"/diclofenaco som jag fick utskrivet när jag var sjuk i Mexiko, de ligger på 100 mg. diklofenac per tablett, så om inte de funkar får jag väl ta till med de lite tyngre grejorna.
Hur som helst så sa hon att jag hade några symtom på att det kunde vara blodpropp, men kunde lika gärna vara en inflammation och/eller en sträckning.
Känns lite 50/50, men hur som helst lär jag ju överleva natten. Någon som har bra tips på saker man kan göra när man inte kan gå? Har sovit hela dagen i dag pga. sömbrist i natt, så jag vaknade till någon gång vid 18:00, antar att jag kommer vara vaken hela natten tills jag ska gå till sjukan i morgon. Alltså, inte bara pga. av smärtan utan för att jag fått för mycket sömn detta dygnet.


Citat:
Ursprungligen postat av TimeShifter
Har hållt i sej i minst 40 timmar nu. Men alltså, det sista jag gör är ju att sätter mej på akuten. I synnerhet för "lite" kramp. Det måste ju vara deras lägsta prio, så jag bokar tid i morgon. Ska smörja på lite tigerbalsam och prova lite stretching och massage nu. Hoppas nu bara att det inte är propp, då ska man inte massera har jag för mej.

Stretching och massage kan vi ju glömma, höll på att börja böla när jag närmade mej vaden med handen.
__________________
Senast redigerad av TimeShifter 2008-10-30 kl. 21:55.
Citera
2008-10-30, 23:04
  #10
Medlem
Tjohildas avatar
Det kan kännas skönt med extrem kyla eller värme, plus att det får igång cirkulationen. En isinpackning/iskall blöt handduk borde lindra. Eller motsatsen, varmt bad eller dusch med hård stråle på det onda stället.
Citera
2008-10-30, 23:07
  #11
Medlem
TimeShifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
varmt bad eller dusch med hård stråle på det onda stället.
Ska prova det nu, iom att det låter lite behagligare än en iskall handduk.
Bränner på massagestrålen på duschmunstycket och ser om det har någon effekt, den där diclofenacen jag tog fungerade knappt. Känner fortfarande smärta när jag inte rör benet, men kanske inte lika mycket längre. Nu hoppar jag in i duschen!
Citera
2008-10-30, 23:32
  #12
Medlem
TimeShifters avatar
Mitt taffliga försök till att ta en dusch fungerade inte riktigt. När man vred på dusch huvudet så stängs ju vattnet av helt och hållet i en nanosekund. Gissa vart vattnet ville då? Jo, ut genom sidan på duschslangen. Så nu har jag ingen fungerande dusch längre.
Så alla ni som har tänkt att duscha bort det onda; - se till att ni har lågt tryck eller har stängt av vattnet helt innan ni bytar funktion på duschmunstycket.
Nåväl, jag gjorde i vilket fall ett försök, och det gick att spruta med ganska hård stråle om man tog av duschmunstycket helt, och det hjälpte faktiskt lite grand.
Kan till och med stödja på benet nu. Klarade att sätta på mej byxorna ståendes också. Tack för tipset alltså!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in