2008-11-01, 12:17
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Ulrich
Men du får ju för fan skilja på band där det är ett par medlemmar sedan starten, och band där det är en medlem och sedan folk som spelar live. NIN har bara en medlem, och det är just Trent Reznor.
Jag har stirrat på ditt inlägg i ett par minuter nu och försöker förstå vad det är du försöker säga. Är det inte just det jag skiljer på? Enmannaband och traditionella band alltså. Men för övrigt lär väl Trent och hans livemusiker repa tillsammans åtminstone en gång innan de drar iväg på turné, eller? I egenskap av band menar jag, även om det nu förligger en hiearkisk skillnad i vem som bestämmer vad som ska spelas.

Citat:
Ursprungligen postat av Amethyst
Bra inlägg, men vill bara vara lite dryg och påpeka att mig veterligen så har de flesta av Opeths skivor gjorts av Åkerfeldt själv, i alla fall till grunden. Han brukar ha gjort grunden själv och sedan får reseterande medlemmar ta del av materialet och komma med synpunkter. Givetvis så har ju alla medlemmar kommit med egna riff och idéer men Opeth är i väl ändå till största del Åkerfeldts (och den lämnande Lindgren) band?

Detta tror jag också är en viktig del i skapandeprocessen, enligt min åsikt bör ett band ha en uttalad frontfigur (och talar vi om det musikaliska) som har en vision om varthän bandet strävar. Därmed inte sagt att denna förgrundsfigur är den viktigaste.
Ah, jag är för dåligt påläst helt enkelt. Jag har inget större intresse för Opeth egentligen trots att det faktiskt händer att jag lysnnar på musiken. Jag läste någon artikel om dem i Sweden Rock för ett tag sedan (år sedan?) där jag har för mig att de snackade just om den gemensama prylen rätt mycket.

Men jag håller med som fan. Varje band måste nästan ha en projektledare precis som vilket företag som helst måste ha en chef. Det kanske var en dålig jämförelse eftersom en VD ofta faktiskt är viktigare för företaget än t ex receptionisten. Alla medlemmar måste inte ha visioner för bandet för att man ska kunna känna sig som band. Och historiskt sett så ser man ju att de flesta framgångsrika band faktiskt har en eller två figurer som står för skrivandet. Charlie Watts är inte mindre viktig i Rolling Stones för det.
Citera
2008-11-01, 12:33
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeygot
...Men det är klart man undrar vad det är för fel när det liksom finns flera band som startade när de var runt 21 och fortfarande spelar och har gjort musik i 20år. Ta Depcehe mode som exempel.
Hade de haft någon med bristande talang i bandet så hade den personen varit ute för länge sen.
Citera
2008-11-02, 11:44
Medlem
Forums_hornys avatar
Mjo vet vad du menar, det går fan inte att ha "låtskrivarkvällar" det blir oftast soppa av det hela alltså...

För mig är det så att jag kanske sitter och ser på tv, plinkar gura eller vadsomhelst så får jag en låtidé (oftast är det när jag vart vaken i mer än ca 20 timmar) så skriver jag ner den på kanske 5 minuter flytande. Sen minns jag knappt vad jag skrivit och får läsa på låten utav bara helvete för att kunna sjunga den. Det känns inte ens som att jag skriver den.

Skulle jag ha en vän hos mig då skulle jag bara bli riktigt störd hela tiden och låten skulle bli jäkligt dålig.

Men sen när låten är klar tar man ut den i replokalen och bandet tillför sitt.
Men var inte negativ ifall någon har en låttext osv läs gärna den och ge varandra kritik.. Men sålänge de inte kommer med nåt ska dom fan inte klaga.
Citera
2008-11-06, 15:50
Medlem
Har varit i samma situation själv,, jag fick tipset att läsa boken "hur du vinner vänner och påverkar din omgivning" skriven av Dale Carnagie. Den hjälpte mig enormt mycket. Jag skriver fortfarande all musik som jag vill ha den men skillnaden är att övriga bandmedlemmar känner sig delaktiga nu.
Genom vissa tekniker kan jag få ut mina idéer genom deras munnar så att de känner att de var de som kom på den.

Läs den!
Citera
2008-11-06, 16:02
Medlem
Uncuts avatar
Jag är i en liknande situation i mitt band.
Jag och den andre gitarristen skriver rätt mycket låtar, som också för det mesta är bra. Vi skriver dem dock enskilt.
Men nu har trummisen och basisten börjat skriva eget (det mesta låter förjävligt) och de vill nu att vi ska spela deras låtar. Det är svårt att säga åt dem att låtarna faktiskt är dåliga.
Citera
2008-11-06, 16:55
Medlem
Forums_hornys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncut
Jag är i en liknande situation i mitt band.
Jag och den andre gitarristen skriver rätt mycket låtar, som också för det mesta är bra. Vi skriver dem dock enskilt.
Men nu har trummisen och basisten börjat skriva eget (det mesta låter förjävligt) och de vill nu att vi ska spela deras låtar. Det är svårt att säga åt dem att låtarna faktiskt är dåliga.

Ifall riffen och allting är bra så är det ju bara justera texten lite Eller iaf fråga om det.. typ "Alltså låten är jävligt bra men den här delen är lite luddig, skulle jag kunna få lägga till en blablabla" sen säger du "Att har ni något att klaga på i mina låtar så är det bara säga till så löser vi det"

Det tycker jag låter bra iaf
Citera
2008-11-10, 20:55
Bannlyst
Man skall trycka ner dom andra i bandet så det aldrig är någon som helst tvekan om vem som bestämmer, på så vis håller bandet för evigt och ni har även chans i USA: kolla Leslies blick innan solot så förstår ni vad jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=bl3je3NBhHE
Citera
2008-11-11, 11:54
Medlem
Flakons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forums_horny
Ifall riffen och allting är bra så är det ju bara justera texten lite Eller iaf fråga om det.. typ "Alltså låten är jävligt bra men den här delen är lite luddig, skulle jag kunna få lägga till en blablabla" sen säger du "Att har ni något att klaga på i mina låtar så är det bara säga till så löser vi det"

Det tycker jag låter bra iaf
Vad jag förstod så verkar inte riffen vara bra och då tycker jag verkligen inte man ska säga att de är jävligt bra. Tycker hellre man ska försöka komma fram till vad som inte är bra med låten och sedan förklara detta på ett vänligt sätt. Förmodligen finns det också något som är bra med låten och då bör man ju påpeka detta också.

Exempelvis: "Asså, jag tycker introt är bra känsla i, men det är lite väl simpelt och enformigt"

Dvs. hjälp dina kompisar skriva låtar och se om ni kan få fram något bra.
Citera
2008-11-11, 14:57
Medlem
Men vad är det för jävla barnungar du spelar med? Säg bara att du gärna skriver grunden själv på ditt sätt och sen så kan de få ge synpunkter och eventuellt arra om det om alla vill. Däremot vill du att dina låtar ska vara exakt som du vill så får du helt enkelt söka dig efter ett annat band.

Vill dom skriva låtar så får du vara öppen för det och tycker du det låter skit så säg så. Ska man överleva som band så får man vara öppen om det och inse ifall man är kass eller inte på att skriva låtar. Jag vet själv att jag är urusel och låter mer än gärna gitarristen i ett av mina band skriva allt och ifall jag har åsikter så kommer jag med dom (och de flesta går igenom). Kommunikation och kompromisser är det som gäller så droppa dagisnivåerna över att pissa på varandra och markera revir.
Citera
2008-11-11, 15:02
Medlem
jerkuss avatar
Jättemysig trådtitel som andas svensk komedidramaserie.
Citera
2008-11-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Man skall trycka ner dom andra i bandet så det aldrig är någon som helst tvekan om vem som bestämmer, på så vis håller bandet för evigt och ni har även chans i USA: kolla Leslies blick innan solot så förstår ni vad jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=bl3je3NBhHE

i detta fall hade det behövts att någon i bandet steg fram & sade att
gör solot kort för du suger på gitarr, men tyvvär verkar det inte som att någon gjorde det!
Citera
2008-11-11, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnask
i detta fall hade det behövts att någon i bandet steg fram & sade att
gör solot kort för du suger på gitarr, men tyvvär verkar det inte som att någon gjorde det!

Va! Är du inte klok? Hävdar du att Leslie West "suger"???? Världens bästa hårdrocksgitarist, bättre en Jimi Hendrix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in