Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
eller så börjar ni skriva låtar i replokalen.
Har aldrig varit med i ett band där folk skriver låtar på eget håll - förutom texter.
Allt blir göttare när man jammar fram något. Alltid någon som har ett riff, så kan någon bygga på osv.
Det finns ju massor av band där alla medlemmarna ÄR väldigt kreativa låtskrivare. T ex Opeth och Dream Theater är två band jag kommer på på rak arm som sätter sig ner och skriver precis allt tillsammans. Sen finns det ju raka motsatsen, Rainbow (Richie Blackmore) eller Nine Inch Nails (Trent Reznor) som i princip är enmannaband var medlemmar har två uppgifter:
A: Hålla käften och veta hut
B: Kunna läsa noter så att de kan spela exakt så som "huvudpersonen" vill
Det låter lite trist att lira i ett sånt band, och andra sidan kan man väl skryta med att man lirat med Trent Reznor. Det brukar ju också vara rätt stor personalomsättning i såna band också, antagligen för man inte pallar i längden. NIN har ju fanimej nya medlemmar inför varje turné.
Men sen finns det ju ett mellanting också. Där någon i bandet är den skrivande kraften medan de andra bidrar med musiken. Typ som Metallica. Nu vet jag inte riktigt hur mycket Rick Rubin gick in och pekade med hela handen i studion på senaste plattan, men traditionellt har det varit Hetfield och Ulrich som skrivit alla låtar. Newsted och Hammet fick väl höra grundidén när den var klar och sen var det bara till att lira in i studio. Det innebär ju inte att de får ett notbland under näsan med direktiven "Spela det här eller åk hem". De gör sin musikaliska tolkning och lägger sin personliga prägel med sitt instrument vilket gör bandets sound.
Och det jag inte förstår är att man som bandmedlem lackar ur för att någon skriver låtar själv. Det är lite som att någon i IKEAs styrelse skulle gnälla till Kamprad att "Men vaddå billiga möbler som man får skruva själv? Alltså, du kan ju inte sitta hemma och komma på massa idéer hur som helst. Jag tycker vi ska sitta ner allihopa på onsdagar och komma på företagetsidéer tillsammans.". Eller i filmvärlden, är det någon som kan tycka sämre om Daniel Craigs rolltolkning av James Bond därför att han inte var med och skrev manus? Det är ju hans skådespeleri som ger liv åt karaktären. Han har väl jävligt stort utrymme att göra sin egen rolltolkning.
Alla kan inte vara som Tom Hanks och producera, regissera och skådespela i alla sina filmer. Jag gissar att de flesta musiker är intresserade av att lira i första hand. Man kan inte alltid förvänta sig att de också vill eller kan skriva musik. Jag tycker inte det är mindre värt att kliva in i rollen som ickeskrivande skådespelare eller musiker. Det verkar lite som att TS bandmedlemmar tycker det däremot. Att de inte är ett riktigt band om inte alla skriver låtarna.
Jag tror att om alla i bandet har ett brinnande intresse för att skriva så hade det blivit så automatiskt att de komponerade tillsammans. Jag har svårt att tänka mig att Lennon och McCartney sa till de andra att de inte fick vara med på deras hemliga låtskrivarmöten. Nu tror jag istället att läget är som det är i TS band därför att medlemmarna inte orkar/vet hur man gör/brinner för att skriva låtar. De vill naturligtvis vara med för att det skulle kännas bra, men de har inte förutsättningarna. Fyra medlemmar som brinner för att skriva låtar gör det också tillsammans. Fyra medlemmar som är ambitiösa medan en skriver låtar gör det inte tillsammans.
Det är jag som skruvar upp hyllor hemma, min flickvän har inte riktigt något brinnande intresse för det. Hon väljer gardiner och köper små färglada stearinljus ibland, jag har inget brinnande intresse i frågan. Vi har inte delat upp rollerna vid något möte, det har blivit så automatiskt och det funkar bra.
Jag tycker det låter konstigt att förutsätta att musiken alltid blir bättre bara för att den skrivs tillsammans. Om TS kommer på låtar hemma på kammaren så är det väl hans hobby helt enkelt. Man kan ju dra diskussionen hur långt som helst, hur många har inte kommit på världens bästa riff när de sitter med gitarren hemma och lirar för sig själva? Är det också orättvist mot de andra i bandet?