2008-10-31, 00:04
Medlem
Noetlovskijs avatar
eller så börjar ni skriva låtar i replokalen.

Har aldrig varit med i ett band där folk skriver låtar på eget håll - förutom texter.

Allt blir göttare när man jammar fram något. Alltid någon som har ett riff, så kan någon bygga på osv.
Citera
2008-10-31, 05:30
Medlem
challiss avatar
Ni kan ju dra en St. Anger, mötas upp och vara spontana och kreativa i en timme.
Citera
2008-10-31, 05:59
Medlem
LastCaresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Har aldrig varit med i ett band där folk skriver låtar på eget håll - förutom texter.

Allt blir göttare när man jammar fram något. Alltid någon som har ett riff, så kan någon bygga på osv.

Det är väl nästan det mest magiska? Någon kör ett riff och de andra hakar på, bit för bit. Till slut har man en slinga och något att gå på och man har skapat något - en djävligt skön känsla.
Citera
2008-10-31, 10:04
Medlem
Krellyans avatar
Jag står även för 90-95% av låtskrivandet i mitt band (är visserligen bara jag och en polare), men eftersom jag är bassist/sångare så står jag huvudsakligen för de två kategorierna i låtarna. Jag skriver förslag på hur gitarrerna ska gå, så får han säga vad han tycker - om han vill ändra på det, vad som är bra som ska vara kvar etc. Jag har ju inget veto för hur han vill att gitarren ska gå. Däremot så har jag oftast en bra melodisk känsla för hur ackorden och gitarrslingorna ska gå, så han brukar finna sig i mina idéer.

Det hela handlar om att vara diplomatisk. Är man frontmannen och den drivande kraften bakom bandet så ska man helst inte vara en diktator, utan en diplomat. Ta till dig vad de andra säger, och kompromissa därefter. Att de inte gör nåt när du kommit tomhänt till replokalen är inte acceptabelt. De kan inte säga som de gör om de själva inte gör nåt.
Citera
2008-10-31, 10:14
Medlem
Vafan. Du kan inte låta andra bandmedlemmar rätta din musik/texter. Tror du Picassos assistent stod brevid och sa:
"-Njaeeaaeee.. Jag tycker nog vi borde byta till pastellkritor. Vänta lite så skall jag fixa till din tavla. Sådär ja. Och en liten sol här uppe i hörnet. Det blir finemang serru!"
Citera
2008-10-31, 12:30
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Det finns ju massor av band där alla medlemmarna ÄR väldigt kreativa låtskrivare. T ex Opeth och Dream Theater är två band jag kommer på på rak arm som sätter sig ner och skriver precis allt tillsammans. Sen finns det ju raka motsatsen, Rainbow (Richie Blackmore) eller Nine Inch Nails (Trent Reznor) som i princip är enmannaband var medlemmar har två uppgifter:
A: Hålla käften och veta hut
B: Kunna läsa noter så att de kan spela exakt så som "huvudpersonen" vill

Det låter lite trist att lira i ett sånt band, och andra sidan kan man väl skryta med att man lirat med Trent Reznor. Det brukar ju också vara rätt stor personalomsättning i såna band också, antagligen för man inte pallar i längden. NIN har ju fanimej nya medlemmar inför varje turné.

Men sen finns det ju ett mellanting också. Där någon i bandet är den skrivande kraften medan de andra bidrar med musiken. Typ som Metallica. Nu vet jag inte riktigt hur mycket Rick Rubin gick in och pekade med hela handen i studion på senaste plattan, men traditionellt har det varit Hetfield och Ulrich som skrivit alla låtar. Newsted och Hammet fick väl höra grundidén när den var klar och sen var det bara till att lira in i studio. Det innebär ju inte att de får ett notbland under näsan med direktiven "Spela det här eller åk hem". De gör sin musikaliska tolkning och lägger sin personliga prägel med sitt instrument vilket gör bandets sound.

Och det jag inte förstår är att man som bandmedlem lackar ur för att någon skriver låtar själv. Det är lite som att någon i IKEAs styrelse skulle gnälla till Kamprad att "Men vaddå billiga möbler som man får skruva själv? Alltså, du kan ju inte sitta hemma och komma på massa idéer hur som helst. Jag tycker vi ska sitta ner allihopa på onsdagar och komma på företagetsidéer tillsammans.". Eller i filmvärlden, är det någon som kan tycka sämre om Daniel Craigs rolltolkning av James Bond därför att han inte var med och skrev manus? Det är ju hans skådespeleri som ger liv åt karaktären. Han har väl jävligt stort utrymme att göra sin egen rolltolkning.

Alla kan inte vara som Tom Hanks och producera, regissera och skådespela i alla sina filmer. Jag gissar att de flesta musiker är intresserade av att lira i första hand. Man kan inte alltid förvänta sig att de också vill eller kan skriva musik. Jag tycker inte det är mindre värt att kliva in i rollen som ickeskrivande skådespelare eller musiker. Det verkar lite som att TS bandmedlemmar tycker det däremot. Att de inte är ett riktigt band om inte alla skriver låtarna.

Jag tror att om alla i bandet har ett brinnande intresse för att skriva så hade det blivit så automatiskt att de komponerade tillsammans. Jag har svårt att tänka mig att Lennon och McCartney sa till de andra att de inte fick vara med på deras hemliga låtskrivarmöten. Nu tror jag istället att läget är som det är i TS band därför att medlemmarna inte orkar/vet hur man gör/brinner för att skriva låtar. De vill naturligtvis vara med för att det skulle kännas bra, men de har inte förutsättningarna. Fyra medlemmar som brinner för att skriva låtar gör det också tillsammans. Fyra medlemmar som är ambitiösa medan en skriver låtar gör det inte tillsammans.

Det är jag som skruvar upp hyllor hemma, min flickvän har inte riktigt något brinnande intresse för det. Hon väljer gardiner och köper små färglada stearinljus ibland, jag har inget brinnande intresse i frågan. Vi har inte delat upp rollerna vid något möte, det har blivit så automatiskt och det funkar bra.

Jag tycker det låter konstigt att förutsätta att musiken alltid blir bättre bara för att den skrivs tillsammans. Om TS kommer på låtar hemma på kammaren så är det väl hans hobby helt enkelt. Man kan ju dra diskussionen hur långt som helst, hur många har inte kommit på världens bästa riff när de sitter med gitarren hemma och lirar för sig själva? Är det också orättvist mot de andra i bandet?
Citera
2008-10-31, 14:22
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeygot
Jag fattar vad du menar och har också tänkt tanken. Det handlar nog bara om att jag måste vara öppen.. Men det är inte alltid lätt att vara det..

Jo jag vet, ibland så fäller jag en tår på insidan när vissa saker ändras.
Men oftast blir det bättre till slut ändå.
Citera
2008-10-31, 18:42
Medlem
Zeygots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Låtsas krypa till korset och säg att de såklart får vara med och skriva låtar. Förklara också poetiskt att det är låtarna som hittar dig, och inte tvärtom. Det händer oftast på natten. Så, ring dem på natten och säg att du precis fått ett uppslag till en låt. Eller, i alla fall lagom till att de kommit hem, käkat och lagt sig i soffan. När ni väl träffas så sitter du och kedjeröker, stirrar i luften och skriver ner ungefär ett ord i timmen. Efter ett par timmar kommer de inse att det är helt sanslöst boring att vara kreativ.

Hahahah, jo jag kanske borde prova detta.. det låter rätt bra
Nä men det kan också vara så att om jag nu känner att jag vet bättre en vissa i band så kanske inte bandgrejen är något för mig..
Citera
2008-10-31, 21:27
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeygot
Nä men det kan också vara så att om jag nu känner att jag vet bättre en vissa i band så kanske inte bandgrejen är något för mig..
Nu tror jag du är ute på fel spår. Det är självklart inte dig det är fel på om du vet mer än de andra. Du bör helt enkelt söka bättre musiker för att utveckla bandgrejen vidare.
Citera
2008-10-31, 23:15
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Citat:
text

Men du får ju för fan skilja på band där det är ett par medlemmar sedan starten, och band där det är en medlem och sedan folk som spelar live. NIN har bara en medlem, och det är just Trent Reznor.
Citera
2008-11-01, 00:50
Medlem
Zeygots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Nu tror jag du är ute på fel spår. Det är självklart inte dig det är fel på om du vet mer än de andra. Du bör helt enkelt söka bättre musiker för att utveckla bandgrejen vidare.
jag har också tänkt tanken. Att det kan vara så att vi inte kan komma överens just för att vi ligger på olika plan.. Men det är klart man undrar vad det är för fel när det liksom finns flera band som startade när de var runt 21 och fortfarande spelar och har gjort musik i 20år. Ta Depcehe mode som exempel.
Man vill ju att det ska funka.
Det hade varit soft med ett forum med bara musiker som söker andra bandmedlemmar.
Citera
2008-11-01, 01:10
Medlem
Citat:
Det finns ju massor av band där alla medlemmarna ÄR väldigt kreativa låtskrivare. T ex Opeth och Dream Theater är två band jag kommer på på rak arm som sätter sig ner och skriver precis allt tillsammans. Sen finns det ju raka motsatsen, Rainbow (Richie Blackmore) eller Nine Inch Nails (Trent Reznor) som i princip är enmannaband var medlemmar har två uppgifter:
A: Hålla käften och veta hut
B: Kunna läsa noter så att de kan spela exakt så som "huvudpersonen" vill

Bra inlägg, men vill bara vara lite dryg och påpeka att mig veterligen så har de flesta av Opeths skivor gjorts av Åkerfeldt själv, i alla fall till grunden. Han brukar ha gjort grunden själv och sedan får reseterande medlemmar ta del av materialet och komma med synpunkter. Givetvis så har ju alla medlemmar kommit med egna riff och idéer men Opeth är i väl ändå till största del Åkerfeldts (och den lämnande Lindgren) band?

Detta tror jag också är en viktig del i skapandeprocessen, enligt min åsikt bör ett band ha en uttalad frontfigur (och talar vi om det musikaliska) som har en vision om varthän bandet strävar. Därmed inte sagt att denna förgrundsfigur är den viktigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in