Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-30, 17:06
Medlem
Mindstormers avatar
Hej, när jag startar min dator så kommer det upp ett meddelande där det låter mig välja mellan att. Starta windows normalt, i safe mode m.m. Om jag t.ex. väljer att starta windows normalt så laddar det först och sedan får jag en bluescreen i ett ögonblick och datorn startas då om. Datorn kraschar även om jag väljer att starta i safe mode.

Vad tror ni kan ha hänt? Installerade nyligen nya drivrutiner till mitt grfikkort, vet inte om det kan ha bidragit till att problemt uppstod. Blir mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2008-10-30, 17:18
Medlem
Ratchers avatar
du svarar på din egen fråga...
Citera
2008-10-30, 17:24
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratcher
du svarar på din egen fråga...

Så har du något förslag på hur jag ska kunna lösa problemet, det går ju som sagt inte ens att starta windows...
Citera
2008-10-30, 21:18
Medlem
927s avatar
skriv av infon under tekniskt info då får på blåskärmen, det står isf längst ner och det tar bara några sekunader att läsa det
Citera
2008-10-30, 21:30
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
skriv av infon under tekniskt info då får på blåskärmen, det står isf längst ner och det tar bara några sekunader att läsa det

Problemet är att man inte hinner läsa det för man ser bara "blåskärmen" en väldigt kort stund.
Citera
2008-10-30, 22:02
Medlem
927s avatar
det hade ju inte hjälpt att komma in i datorn men möjligtvis att förstå vad som är problemet. testa reparera windows genom att starta med skiva och välja boota från den
Citera
2008-10-30, 22:14
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
det hade ju inte hjälpt att komma in i datorn men möjligtvis att förstå vad som är problemet. testa reparera windows genom att starta med skiva och välja boota från den

Ok, ska testa det nu och se om det funkar.

EDIT: Om jag formaterar om C: kommer alla mina filer som jag hade på D: vara kvar?

EDIT2: När jag kollade med skivan så verkade det som om att allting på C: hade försvunnit men att annting på D: var kvar. Vet inte om detta är problemet och att jag då måste formatera om C: eller om det är ngt annat. Vill gärna inte bli av med mina filer som ligger på D:.
Senast redigerad av Mindstormer 2008-10-30 kl. 22:38.
Citera
2008-10-31, 00:18
Medlem
927s avatar
hur menar du nu, hittades/visades inte C:\WINDOWS automatiskt när du ska välja reparera?

är det en stationär dator kan du ju plocka ut disken, bygla den som slave och koppla in den i en annan dator
Citera
2008-10-31, 11:56
Medlem
Har fått liknande problem efter en Windows-uppdatering. Först "Windows gick ej starta... " och så kan jag välja mellan hur jag vill starta: "Felsäkert läge" osv. Vad jag än väljer så hamnar jag till slut på bluescreen där man hinner läsa nåt om "dumpar fysiskt minne" och sen går det tillbaka till "Windows gick ej starta... " och de olika startalternativen.

Jag har det mesta back-up:at men skulle ändå vilja göra en backup på hela hårddisken innan jag provar att reparera eller i värsta fall installerar om XP.

Tänkte plocka ut hårddisken (laptop) och koppla till en polares dator, men han säger att det kan vara knepigt att nå filerna i "Mina Dokument" på detta sätt, att de är skyddade eftersom jag har dem knutna till mitt konto. Att man kanske måste gå ut i dos för att tanka över filerna till en en extern hårddisk.

Är det nån som har nåt tips eller input så är jag jättetacksam. Hoppas jag beskrev problemet bra, jag är rätt okunnig om datorer, mest en glad användare. allt är original köpesmjukvara. Jag har ringt supporten men där fanns ingen kvalificerad hjälp att hämta tyvärr.

edit: rättade lite stavfel
Senast redigerad av Lillpitten 2008-10-31 kl. 12:01.
Citera
2008-10-31, 12:19
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
hur menar du nu, hittades/visades inte C:\WINDOWS automatiskt när du ska välja reparera?

är det en stationär dator kan du ju plocka ut disken, bygla den som slave och koppla in den i en annan dator

Ska testa detta, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Lillpitten
Har fått liknande problem efter en Windows-uppdatering. Först "Windows gick ej starta... " och så kan jag välja mellan hur jag vill starta: "Felsäkert läge" osv. Vad jag än väljer så hamnar jag till slut på bluescreen där man hinner läsa nåt om "dumpar fysiskt minne" och sen går det tillbaka till "Windows gick ej starta... " och de olika startalternativen.

Jag har det mesta back-up:at men skulle ändå vilja göra en backup på hela hårddisken innan jag provar att reparera eller i värsta fall installerar om XP.

Tänkte plocka ut hårddisken (laptop) och koppla till en polares dator, men han säger att det kan vara knepigt att nå filerna i "Mina Dokument" på detta sätt, att de är skyddade eftersom jag har dem knutna till mitt konto. Att man kanske måste gå ut i dos för att tanka över filerna till en en extern hårddisk.

Är det nån som har nåt tips eller input så är jag jättetacksam. Hoppas jag beskrev problemet bra, jag är rätt okunnig om datorer, mest en glad användare. allt är original köpesmjukvara. Jag har ringt supporten men där fanns ingen kvalificerad hjälp att hämta tyvärr.

edit: rättade lite stavfel

Vi har samma problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in