Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Jag är helt för att ta bort könsroller i samhället men är det inte lite löjligt med feminister som klagar på lättklädda tjejer i media?
Man hör aldrig någon som klagar på lättklädda män?
Vet att just detta har tagits upp av Aftonbladet.
Det var då den uppmärksammade kalsongreklamen som David Beckham gjorde för Armani och det spekulerades i huruvida han stoppat något i kallingarna för att få paketet att se större ut.
Jag personligen anser att man på denna punkt bör vara konsekvent, ska man vara emot det ena ska man vara emot det andra, ska man vara för det ena ska man vara för det andra. Jag tycker till exempel att H&M's julkampanjer är helt okej även om de visar lättklädda kvinnor med perfekta kroppar på samma sätt som jag tycker att Beckhams kalsongreklam är okej även om den visar honom lättklädd och symboliserar ett svåruppnåeligt perfekt idealkropp.
Det var någon kvinna som hänvisade till att Beckham inte framställdes som ett sexuellt objekt. Att bilden inte skrek "Kom och ta mig".
Detta tyckte jag var ett märkligt uttalande då Beckham på bilden var inoljad för att förstärka konturerna av magrutor och andra muskler som kan anses som sexiga. Han kisade dessutom med ögonen vilket brukar kallas för "sängkammarblick" vilket symboliserar sex. Han låg dessutom i en säng på rygg enbart iförd kalsonger. Mycket av bildens fokus låg dessutom på hans av tyg täckta könsorgan. Antingen var han välutrustad eller så fuskades det för att framställa hans penis som stor.
Men detta argument har jag stött på flera gånger. Att lättklädda män utstrålar självförtroende till skillnad från lättklädda kvinnor. Är det så?
Om det är så, varför är det så?