Citat:
Ursprungligen postat av underr
Nej ni har varken något med mesopotamien, syrianer och assyrier att göra. Många kurder hävdar att de härstammar från Medien men det är ren bullshit då Medierna är ett sorts persiskt folk medan kurder är ett litet bland folk från olika folkslag.
Sen kan du ju alltid läsa på wikipedia?
Intressant att en "syrian" kallar kurder bland folk. Är du säker på att du inte har kurdiskt, turkiskt eller arabiskt blod i dig? Tror nästan att jag är mer semit än dig.
Vill även påpeka att syrianer inte har nått med Mesopotanien att göra. Ni är ett hopplock av kurder, greker, turkar och armenier. Däremot har assyrer nåt med mesopotanien att göra.
Ont: Hur som helst måste man först och främst fråga sig varför kurdernas historia förnekats och förnekas? Är det för att de alltid, och i skrivandets sett som ett hot? Har inte dessa länders assimileringpolitik förbjudet kurder att forska i sin egen historia? Varför har inte mindre folkgrupper förnekats deras historia, t.e.x assyrer? Kan det ha med att assyrerna inte alls ses som ett hot och därmed kan de behålla sin 'historia' och kultur.
Sedan måste man beakta att kurderna är mellanösterns fjärde största folkgrupp och en så stor folkgrupp ploppar inte bara upp ur tomma intet och helt plötsligt börjar kalla sig kurder, dessutom utspridda mellan flera länder. Särskillt inte utan ett köngadöme med en bra assimileringspolitik eller dylikt.
Hur som helst, kan man läsa många intressanta forskares teorier (inga som jag vet bor i vare sig Turkiet eller Iran) och analysera och kritisera hur man vill. Historia är lite dynamiskt, inte ens Cambridge professorer är överens med Harvard professorer om viktiga händelser, personer, etc., som ägt rum i historien.
Jag har kommit över en ganska intressant hemsida där en historiker kopplar kurderna till dåtidens, Guter. Vilket även han får medhåll ifrån av en rad olika lingvistiker, histroiker och professor.
Lite utdrag ur hemsidan:
"Sumerian inscriptions of 2000 BC, as well as early Assyrian inscriptions of a thousand years later, indicate the existence of a people named Kardaka, Kurtie or Guti in the neighbourhood of Lake Van. These are claimed by some authorities to be the ancestors of the modern Kurds.
http://www.iranian.com/History/2005/March/Gutians/
The land of Guti answers in substance, and perhaps also in name, to the modern Kurdistan. According to Sayce the name Kurd is derived from the Babylonian quradu, 'a warrior,' a word which was borrowed by the people of Van. In the forms of 'khuradi' and 'quradu' it is given as the equivalent of 'gut' in an inscription published by Rawlinson. 'Gut' or 'Guti,' we are told, means a 'bull' in the primitive language of Chaldea.
Honigman likewise derives the name 'Kurd' from the word 'Guti':
"The Kurds are a native, non-Arab people who have lived in the Middle East for thousands of years. Their name derives from the ancient Guti (Guti-Gurti-Kurdi), conquerors of Babylon..
Jag är ingen historiker men detta låter tämligen intressant. Dessutom med källor och skriven av en etablerad akademiker.