2008-10-29, 22:36
Medlem
Drinis avatar
Gah, ubuntu eee driver mig till vansinne. Även fast jag vill tycka om det.
Har nyss skaffat det så jag känner mig rätt lost.

Har upptäckt 2 grejjor, stoppar jag in ett minneskort i minneskortsläsaren på min eee pc 901:a vägrar datorn känna av någon media alls på minneskortet.
Kopplar jag samma minneskort via en usb kontakt, funkar det men jag kan inte öppna filerna/ kopiera över dem till datorn. Tydligen ska detta vara kännt som mount issue och det ska bara vara en rad i någon config fil man ska ändra.

Men jag har sökt lite på google och eee-ubuntu wikin. Och jag fattar varken vilken rad eller fil det är, eller hur jag ska göra det...

Problem 2:
tänkte försöka använda min telefon som usb modem... men det verkar vara en hopplöst omöjlig sak att göra. Eller?

Jag känner mig som en pensionär på hiphop disko för tonårskids. Helt malplacerad dvs.

Tack på förhand killar!
Citera
2008-10-30, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Kopplar jag samma minneskort via en usb kontakt, funkar det men jag kan inte öppna filerna/ kopiera över dem till datorn. Tydligen ska detta vara kännt som mount issue och det ska bara vara en rad i någon config fil man ska ändra

Du är säker på att du är root?
Citera
2008-10-30, 11:49
Medlem
Flärps avatar
För problem nummer ett, testa detta:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=5611845&postcount=3
Citera
2008-10-30, 13:18
Medlem
Drinis avatar
Det med minneskortet är löst nu iaf=)

Nu har jag bara ett till problem, köpte datorn begagnad, och det ligger kvar en mapp som ägs av användaren "1000". Som ej existerar längre.

Skulle bara vilja ta bort mappen, men hur gör jag då? Kan jag inte sätta mig själv som owner över mappen?

skulle även vilja att jag var owner över "Home"... Nu är root det och jag kan varken skapa mappar eller kopiera in filer.
Vilket betyder att jag har ungefär 800mb disk utrymme att röra mig på... :/

Jag förstår om jag framstår som korkad, men har aldrig pysslat med linux förut. Ni vet, inbiten windows nerd...:/
Citera
2008-10-30, 14:08
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Det med minneskortet är löst nu iaf=)

Nu har jag bara ett till problem, köpte datorn begagnad, och det ligger kvar en mapp som ägs av användaren "1000". Som ej existerar längre.

Skulle bara vilja ta bort mappen, men hur gör jag då? Kan jag inte sätta mig själv som owner över mappen?

skulle även vilja att jag var owner över "Home"... Nu är root det och jag kan varken skapa mappar eller kopiera in filer.
Vilket betyder att jag har ungefär 800mb disk utrymme att röra mig på... :/

Jag förstår om jag framstår som korkad, men har aldrig pysslat med linux förut. Ni vet, inbiten windows nerd...:/

Edit* mapp rättighets problemet löste jag med chown - R user:group /mappen jag ville ha rättigheter till

Nu ska jag bara försöka lösa internetdelningen:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in