2008-10-29, 22:33
Bannlyst
I början av århundradet förklarade man ljusets egenskaper med hjälp av en mystiskt eter som ljuset drogs med i. På så vis tyckte vissa att man kunde förklara att ljusets hastighet var konstant för att det "drogs" med i etern.

Nu kan jag inte så mycket om den moderna rymdfysiken men det verkar som mörk materia är en av de senaste idéer som förklarar oförstådda fenomen med en mystisk materia som peverkar rymden runtomkring på ett lämpligt sätt.

Så jag undrar kan inte dessa fenomen förklaras på något helt annat sätt, med en enkel/liten(?) ändring i de grundläggande fysiska modellerna. Precis som när Einstein presenterade relativitetsteorin.
Citera
2008-10-29, 22:49
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Så jag undrar kan inte dessa fenomen förklaras på något helt annat sätt, med en enkel/liten(?) ändring i de grundläggande fysiska modellerna. Precis som när Einstein presenterade relativitetsteorin.
Det finns en teori kallad MOND (MOdified Newtonian Dynamics) som försöker göra just detta, men den är ganska perifer eftersom astronomiska observationer tydligt ligger till mörk materia-hypotesens fördel. Dessutom lider MOND av flera problem av teoretisk natur.

Mer att läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/MOND
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-10-29 kl. 22:53.
Citera
2008-10-29, 22:58
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
I början av århundradet förklarade man ljusets egenskaper med hjälp av en mystiskt eter som ljuset drogs med i. På så vis tyckte vissa att man kunde förklara att ljusets hastighet var konstant för att det "drogs" med i etern.

Nu kan jag inte så mycket om den moderna rymdfysiken men det verkar som mörk materia är en av de senaste idéer som förklarar oförstådda fenomen med en mystisk materia som peverkar rymden runtomkring på ett lämpligt sätt.

När det gäller eter var det väl så fysiker visste att ljuset hade en vågform. För att en våg skulle kunna 'förflytta' sig ansågs att det måste finnas ett media att transportera sig i, därför 'uppfanns' etern.

Eller e jag ute och reser nu?
Citera
2008-10-29, 23:40
Medlem
Realizts avatar
Teroin om att det skulle finnas mörk materia "därute" kom ju före observationerna av detsamma. Är inte det en häpnadsväckande framgång för en teori?

Beror det på att:

1) det samtidigt fanns ett stort antal teorier för snart sagt alla tänkbara observationsresultat, eller på att

2) teoriformulering (metoden för dito) har en fantastisk förmåga att förutse vilka observationer som kommer att göras i framtiden?

Jag uppfattar det som att mörk materia och relativitetsteorin är spektakulära exempel på "teori före empiri", medan t.ex. kvantmekaniken väl skapades mer som en lösning på gåtfulla observationer?
Citera
2008-10-30, 11:18
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Teroin om att det skulle finnas mörk materia "därute" kom ju före observationerna av detsamma. Är inte det en häpnadsväckande framgång för en teori?

Hur menar du? Mörk materia har inte observerats direkt ännu. Vem förutsade den innan man observerade den indirekt?
Citera
2008-10-30, 13:42
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
När det gäller eter var det väl så fysiker visste att ljuset hade en vågform. För att en våg skulle kunna 'förflytta' sig ansågs att det måste finnas ett media att transportera sig i, därför 'uppfanns' etern.

Eller e jag ute och reser nu?
Nej, du har rätt - för att radiovågor och liknande skulle kunna spridas, var de ju tvungna att spridas "genom" något.

Sedan visade man mha Michelsoninterferometri, att det inte finns någon "eter" - det är bara ett ord.
Citera
2008-10-30, 15:59
Medlem
Hotdangs avatar
Man vet två saker garanterat om mörk materia:
1: Det finns
2: Det påverkar dragningskraften

The rest is anybodys fucking guess
Citera
2008-10-30, 16:02
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang

Man vet nog en del mer än så. Man vet tex hur mycket det finns, var den finns vilken temperatur den har, etc...
Citera
2008-10-30, 16:25
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang

Skulle du kunna utveckla det där?
Såvitt jag vet har man ej kunnat bevisa existensen av Mörk Materia ännu, bara bevisat att den är en bra och för tillfället, trolig lösning till galaxers rotation.
Men har man funnit någonting som gör påstående 1 till en absolut sanning så är givetvis nyfiken att höra vad man har funnit.
Så?
Citera
2008-10-30, 22:34
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Hur menar du? Mörk materia har inte observerats direkt ännu. Vem förutsade den innan man observerade den indirekt?
Mörk materia förutsades väl p.g.a. av att dess eventuella existens skulle förklara många gravitationella effekter som observeras på vanlig materia. Jag har för mig att förslag om mörk materia har lagts ända sedan 1930-talet som förklaring till galaxers rotations-tjosan nånting.

Mörk materias existens har bekräftats genom gravitationslinser. Mörk materia saknar ju elektromagnetiska egenskaper, men dess gravitation böjer ljus. Näst experiment som påvisar mörk materia via dess svaga kärnkraft (såsom man gjort med neutrinon, en mörk partikel), så vet jag inte hur mer direkt den skulle kunna observeras.
Citera
2008-10-31, 11:01
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Mörk materia förutsades väl p.g.a. av att dess eventuella existens skulle förklara många gravitationella effekter som observeras på vanlig materia. Jag har för mig att förslag om mörk materia har lagts ända sedan 1930-talet som förklaring till galaxers rotations-tjosan nånting.

Mörk materias existens har bekräftats genom gravitationslinser. Mörk materia saknar ju elektromagnetiska egenskaper, men dess gravitation böjer ljus. Näst experiment som påvisar mörk materia via dess svaga kärnkraft (såsom man gjort med neutrinon, en mörk partikel), så vet jag inte hur mer direkt den skulle kunna observeras.

Precis, den observerades indirekt och föreslogs därför. Gravitationsliner och andra indirekta observationer är allt som finns. Med andra ord, mörk materia "föreslogs" eftersom den observerades indirekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in