2008-10-29, 15:46
Medlem
Tenses avatar
Hej,

Hårddisken har spökat ett långt dag, med bluescreens som "BAD_POOL_HEADER". Datorn gick till slut endast att starta i felsäkertläge. Oftaste vägrade den boota upp i vanliga Windows XP och då duggade felmeddelandena tätt; "applikationen kunde inte initieras [ett hexadecimaltal]". Googlade man på hexadecimaltalet som följde med i alla error-rutor så hittade jag många förklarningar. Men det mesta tydde på att hårddisken var dålig.

Idag fick jag äntligen tummen ur och skulle formatera den. Istället för att göra det kollade jag på alternativen man fick. (Datorn är en sk hemPC och alla installtionsfiler, Windows-skivan osv ligger inbakade i en egen partition på hårddisken). Istället för att välja destruktiv ominstallation (dvs formatering) valde jag att ominstallera Windows.

Nu är datorn igång igen och alla mina personliga filer är kvar (de jag verkligen behöver är sedan länge backupade). Allt verkar fungera.

DOCK är det så att jag vill veta om datorn mår prima igen, hur gör jag det på bästa sätt? Datorn har garanti till slutet av november, så om det är något som inte riktigt fungerar vill jag byta ut det.

Jag har provat att göra sfc /scannow och den hittade ingenting (eller, "den" sa inget efter att den genomfört scanningen). Är rätt trött på en full hårddisk så jag är inte feg för en riktigt formatering. Dock undrar jag om det garanterat fixar de problemen jag hade tidigare? Hårddiskkrångel kanske kan ärvas?

Tack på förhand. Jag skall köra chkdsk /f nästa gång datorn startar.
Citera
2008-10-29, 16:23
Medlem
Tenses avatar
Jag formaterar datorn nu. Allt är i sån himla röra. Datorn fungerar men det ligger ju så mycket skit på den.

Bättre ta ut allt ur rummet man vill renovera innan man gör det, liksom.

Dock letar jag fortfarande efter metoder att se ifall om hårddisken är helst frisk. Jag hittade "Ultimate Boot CD", gratis och bra. Men Nero fungerar inte med den uråldriga versionen av Windows XP jag har nu.

Återkommer (förhoppningsvis) inom kort.
Citera
2008-10-29, 17:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
http://www.hdtune.com/download.html

http://www.hiren.info/pages/bootcd
Citera
2008-10-29, 17:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Det mest tidsödande men med bäst resultat är Spinrite.
Har du Hirens bootcd har du med all säkerhet Spinrite också, så det är bara att boota från den och sen leta upp det och köra.

Var beredd på att det tar lång tid att köra, iaf om du väljer att reparera eventuella fel, så bäst är om du har en annan dator att kunna stoppa in hårddisken i.
Citera
2008-10-29, 22:06
Medlem
Tenses avatar
Tack för era svar!

Det finns allstå många programvaror att välja mellan. Är det så att man bara bränner ner en (exempelvis) en iso-fil och så fattar datorn att den skall boota via den när man startar den?

Jag förstår inte vad du menar med

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Var beredd på att det tar lång tid att köra, iaf om du väljer att reparera eventuella fel, så bäst är om du har en annan dator att kunna stoppa in hårddisken i.

Jag har ingen annan dator att kunna stoppa den i, är detta ett problem då? Pratar vi i tid som dygn?
Citera
2008-10-29, 22:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Tack för era svar!

Det finns allstå många programvaror att välja mellan. Är det så att man bara bränner ner en (exempelvis) en iso-fil och så fattar datorn att den skall boota via den när man startar den?

Jag förstår inte vad du menar med

Jag har ingen annan dator att kunna stoppa den i, är detta ett problem då? Pratar vi i tid som dygn?

Är det mycket fel så kan det ta många timmar, ja.
Kommer inte exakt ihåg hur lång tid det tog sist, men den hårddisken var halvt kraschad och stod säkert i 18 timmar innan jag gav upp och slängde den.

Med dagens priser på hårddiskar finns det ju knappt nån mening att desperat försöka hålla en vid liv heller, det är sällan värt jobbet så länge man räddar alla filer man behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in