• 1
  • 2
2008-10-29, 08:51
Medlem
Ollieyos avatar
Nu har jag haft min Macbook i ett och halvt år, funkat bra och är nöjd, dock så har den börjat sega väldigt mycket på senaste, speciellt när jag har flera program igång.

Jag har 25gig ledigt på hårdisken, så det borde väl inte vara för lite.

Vad kan jag göra för att lösa segheten? Hade det varit en PC hade jag kunnat defragmantera men går inte på Mac vad jag förstår, så vad kan jag göra?

//Olle
Citera
2008-10-29, 09:04
Medlem
smurfehs avatar
Repair disk/permissions kanske kan snabba upp datorn lite, vet även att en del tycker att datorn går lite bättre efter reset av PRAM..
Citera
2008-10-29, 09:59
Medlem
Visst går det att defragmentera en Mac, det finns ju program som iDefrag, men troligtvis är det inte det som är problemet.

Hur mycket RAM har du?
Vilka program har du igång?
Har du startat om datorn på sistone?
Är datorn konstant seg eller är det bara ibland?
Kolla i aktivitetshanteraren om det är något program som suger processorkraft.
Citera
2008-10-29, 10:03
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gxtksh329
Visst går det att defragmentera en Mac, det finns ju program som iDefrag, men troligtvis är det inte det som är problemet.

Hur mycket RAM har du?

Om inte ovanstående hjälper så borde du gör en "arkiv/install". Och sen slänga Previousmapen,om det gått bra, för att frigöra minne.
Citera
2008-10-29, 16:58
Medlem
Ollieyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gxtksh329

Hur mycket RAM har du?

Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo
Memory: 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Jag har Itunes igång, Firefox, Adium, sen små program ibland.
Den är segare än vad den var när jag fick den, och ganska mycket segare.

Det där med arkiv/install förstod jag inte riktigt, vad innebär det?

Är halvdan på datorer så vissa saker har jag koll på och vissa saker är jag värdelös på!

Men tack för ni hjälper mig!
Citera
2008-10-29, 19:48
Medlem
smurfehs avatar
http://support.apple.com/kb/HT1710
Citera
2008-10-29, 22:15
Medlem
linppans avatar
Skaffa mer ram minne! jag skulle rekommendera 4gb eftersom minne är så väldans billigt i dagsläget
Citera
2010-06-26, 10:19
Medlem
sourds avatar
Min 3 och ett halvt år gamla MacBook har blivit jävligt seg nu också. Jag kan knappt ha två program igång samtidigt längre och det går inte alls att spela HD filmer längre, vilket gick extremt smidigt förut, även med flera program på i bakgrunden samtidigt. Jag har inga filer på datorn som är särskilt viktiga, inget jag vill spara på direkt. Kommer den att bli snabbar om jag ominstallerar OS X? Alltså formaterar hela disken och ominstallerar OS X.
Senast redigerad av sourd 2010-06-26 kl. 10:22.
Citera
2010-09-22, 22:16
Medlem
TellA1000Liess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourd
Min 3 och ett halvt år gamla MacBook har blivit jävligt seg nu också. Jag kan knappt ha två program igång samtidigt längre och det går inte alls att spela HD filmer längre, vilket gick extremt smidigt förut, även med flera program på i bakgrunden samtidigt. Jag har inga filer på datorn som är särskilt viktiga, inget jag vill spara på direkt. Kommer den att bli snabbar om jag ominstallerar OS X? Alltså formaterar hela disken och ominstallerar OS X.

Om det är samma hårddisk som du hade när du köpte kan det vara läge att köpa en ny. Hårdiskar är ju som bekant en nötningsprodukt så efter ett tag så blir de ohjälpligt segare. Med en ny hd får du ju även en ny fräsch start med OSX om du börjar om från skratch.
Citera
2010-09-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sourd

Testa köra programmet CleanMyMac. jag har nog rensat typ 25GB skit med det programmet.
Senast redigerad av rasmusg 2010-09-23 kl. 13:59.
Citera
2010-09-25, 00:04
Medlem
Glengarnocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusg
Testa köra programmet CleanMyMac. jag har nog rensat typ 25GB skit med det programmet.

Håller med rasmusg, CleanMyMac är grymt. Även jag har säkerligen rensat minst 25GB.
Citera
2010-09-25, 01:52
Medlem
Andreasvbs avatar
Var försiktig med CleanMyMac om ni använder inbyggda brandväggen.

Finns en funktion som komprimerar filer och då blir det fel ID på filerna som brandväggen använder för att kolla vilka program som får ansluta.
Kommer en ruta man måste godkänna varje gång den vill göra en anslutning.

Enda sättet att lösa är att ersätta filerna med originalen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in