2008-10-28, 17:40
Medlem
discardeds avatar
Sitter och läser om Shor's algoritm på wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Shor%27s_algorithm

och undrar om steg 2 i kvantdelen. Hur kan man göra en operation på register B utan att fåden att kollapsa till ett enda värde? Vad är det för skillnad på det och att göra en mätning?
Citera
2008-10-28, 19:38
Medlem
Vid en operation arbetar man med hela tillståndet, dvs alla möjliga värden, samtidigt. Man behöver inte gå in och ta reda på varje del när man gör det.
Citera
2008-10-30, 17:50
Medlem
discardeds avatar
Men vad är en mätning om inte att påverka systemet över en viss tröskel? Jag förstår inte varför systemet inte kollapsar när man gör en operation på allt samtidigt men när man "mäter"? Jag kan acceptera ditt svar i via Köpenhamnstolkningen men inte annars. Var på en föreläsning om "many worlds"-tolkningen som tydligen skulle vara det gängse tolkning bland vetenskapsmän idag. Hur förklarar den min fråga egentligen då även omgivningen kan göra en "mätning" utan någon människa tar del av resultatet!?
Citera
2008-11-01, 01:40
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Men vad är en mätning om inte att påverka systemet över en viss tröskel? Jag förstår inte varför systemet inte kollapsar när man gör en operation på allt samtidigt men när man "mäter"? Jag kan acceptera ditt svar i via Köpenhamnstolkningen men inte annars. Var på en föreläsning om "many worlds"-tolkningen som tydligen skulle vara det gängse tolkning bland vetenskapsmän idag. Hur förklarar den min fråga egentligen då även omgivningen kan göra en "mätning" utan någon människa tar del av resultatet!?

Som Manne säger behöver en operation inte innebära en mätning. Antag att du har en kvantbit vars tillstånd är en superposition av egentillstånden |1> och |0> (1 och 0 är egenvärden hos tillstånden som motsvarar en vanlig dators 1 och 0). Några exempel på tillstånd är

|0> - en mätning ger 0 med 100 % sannolikhet
|1> - en mätning ger 1 med 100 % sannolikhet
1/√2(|0> + |1>) - en mätning ger 0 med sannolikhet 50 % och 1 med sannolikhet 50 %.

En möjlig operation som inte är ekvivalent med en mätning, eftersom den inte ger information om tillstånden, är den operation som "flippar" tillståndet: 0r blir 1r och vice versa. Detta förändrar tillstånden radikalt men det är inte en mätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in