Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Men vad är en mätning om inte att påverka systemet över en viss tröskel? Jag förstår inte varför systemet inte kollapsar när man gör en operation på allt samtidigt men när man "mäter"? Jag kan acceptera ditt svar i via Köpenhamnstolkningen men inte annars. Var på en föreläsning om "many worlds"-tolkningen som tydligen skulle vara det gängse tolkning bland vetenskapsmän idag. Hur förklarar den min fråga egentligen då även omgivningen kan göra en "mätning" utan någon människa tar del av resultatet!?
Som Manne säger behöver en operation inte innebära en mätning. Antag att du har en kvantbit vars tillstånd är en superposition av egentillstånden |1> och |0> (1 och 0 är egenvärden hos tillstånden som motsvarar en vanlig dators 1 och 0). Några exempel på tillstånd är
|0> - en mätning ger 0 med 100 % sannolikhet
|1> - en mätning ger 1 med 100 % sannolikhet
1/√2(|0> + |1>) - en mätning ger 0 med sannolikhet 50 % och 1 med sannolikhet 50 %.
En möjlig operation som inte är ekvivalent med en mätning, eftersom den inte ger information om tillstånden, är den operation som "flippar" tillståndet: 0

r blir 1

r och vice versa. Detta förändrar tillstånden radikalt men det är inte en mätning.