2008-10-28, 07:59
Medlem
Hej, har lite problem med en gammal dator jag använder för tillfället. Har sökt men ej hittat något tillfredställande svar.

Det är så att burken jag nu sitter på är extremt seg, vissa program tar evigheter att starta och mina browsers är sjukt långsamma. Sitter visserligen inte på någon state-of-the-art PC men den borde ändå inte vara så här slö.

CPU: Intel Celeron 2.66 RAM: 512MB
Detta borde vara fullt tillräckligt att använda som en bra kontorsdator, men icke. Att öppna ett Office-dokument tar ca två minuter, att försöka öppna en .pdf tar dubbelt så lång tid.
Internet ska vi inte ens tala om. När man försöker gå in på någon hemsida, vilken som helst, så känns det som att uppkopplingen har gått ner. Tar evigheter innan det ens börjar ladda.

Så, är det någon som har några bra idéer på vart man ska börja? Har redan avinstallerat lite onödiga program och scannat med Norton efter virus, men kammade noll.
Citera
2008-10-28, 08:10
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Testa kör http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Den kan ofta hitta skit som inte andra program hittar. Sedan kan du ju alltid kör CCleaner eller något liknande, för att rensa upp lite bland gamla onödiga filer, samt i registret.
Citera
2008-10-28, 08:11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Börja med att ladda ner F-secures Blacklight..

ftp://ftp.f-secure.com/anti-virus/tools/fsbl.exe

Det är ett program som söker efter sk. ROOT KITs, vilket innebär program som "dolts" & inte syns i processlistan etc.

Spara den nerladdade filen till disken (t.ex: c:\windows \temp)

Du måste vara inloggad med administratörsbehörighet för att köra programmet. Välj "Expert" som söker mer noggrant..

Oavsett resultat bör du därefter göra en onlineavsökning:

http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml
Citera
2008-10-28, 08:22
Medlem
Tack för tipsen!

Undrar bara om detta är någorlunda "riskfritt"? Har nämligen en del viktiga dokument jag måste ha kvar. Har tyvärr ingen möjlighet att göra backup då jag lånat ut min externa!

Glömde säga att jag har Norton Antivirus installerat och det har scannat av allting både en pch två gånger.
Citera
2008-10-28, 08:26
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tison
Tack för tipsen!

Undrar bara om detta är någorlunda "riskfritt"? Har nämligen en del viktiga dokument jag måste ha kvar. Har tyvärr ingen möjlighet att göra backup då jag lånat ut min externa!

Glömde säga att jag har Norton Antivirus installerat och det har scannat av allting både en pch två gånger.

Det ska ju inte vara något problem, såvida inte HDn kraschar eller så.

Det är med andra ord lika stor risk som att scanna med norton!
Citera
2008-10-28, 12:06
Medlem
927s avatar
du måste hålla isär hur fort internet resp datorn går. om tex en process tar all cpu så känns ju allt segt. har du kollat om det är så?
du skriver inte vilket os du kör med men jag antar det är xp men det första du bör kolla är vilka onödiga program som starta med windows. det som inte hör till antivirus, brandvägg eller ev mus/tgt bord får man nog anse vara onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in