2008-10-27, 21:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Ja, om man har en 50 cl PET-flaska med t.ex. Coca-cola i, lönar det sig då att trycka ihop flaskan och eliminera luften eller tjänar man på att bara skruva på korken?

Alltså, om jag dricker halva flaskan, är det då bättre att trycka ihop flaskan och sedan sätta på korken eller är det bättre att bara sätta tillbaka korken? I vilket scenario försvinner mest kolsyra och i vilken hastighet?
Citera
2008-10-27, 22:02
Medlem
stilltons avatar
kolsyran kommer lämna drycken tills det är för högt tryck i flaskan. Att klämma ihop den är alltså sämre än att bara skruva på korken. men det bästa är om du kan trycksätta flaskan. har för mig jag sett någon pump för pet-flaskor. Missta den dock inte för pumpen som används på vinflaskor för att skapa undertryck i buteljen!
Citera
2008-10-28, 12:01
Medlem
MAn ska inte skruva åt för hårt vilket i.o.f.s. kan vara olämpligt om den ska transporteras.
Citera
2008-10-28, 18:27
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
MAn ska inte skruva åt för hårt vilket i.o.f.s. kan vara olämpligt om den ska transporteras.
vad gör det för skillnad? om man inte vrider sönder gängorna förstås...
Citera
2008-10-28, 18:29
Medlem
trinitass avatar
japp finns små lock med inbyggd pump, kommer inte ihåg vart kanske www.coolstuff.se
Citera
2008-10-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
vad gör det för skillnad? om man inte vrider sönder gängorna förstås...
DÅ försvinner mer kolsyra när du sedan öppnar, tror jag.
Citera
2008-10-29, 16:09
Medlem
Citat:
kolsyran kommer lämna drycken tills det är för högt tryck i flaskan. Att klämma ihop den är alltså sämre än att bara skruva på korken. men det bästa är om du kan trycksätta flaskan. har för mig jag sett någon pump för pet-flaskor. Missta den dock inte för pumpen som används på vinflaskor för att skapa undertryck i buteljen!
Fast du måste trycksätta med koldioxid för att det ska vara någon nytta med det. Det mest effektiva är att trycka ihop flaskan (räknade på det en gång) men det bygger självklart på att man kan hålla flaskan ihoptryckt.
Citera
2008-10-29, 18:42
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Fast du måste trycksätta med koldioxid för att det ska vara någon nytta med det. Det mest effektiva är att trycka ihop flaskan (räknade på det en gång) men det bygger självklart på att man kan hålla flaskan ihoptryckt.
jo, självklart funkar det om man trycksätter utsidan av flaskan, så att den håller sig hoptryckt. Men det var inte så jag tolkade frågan iaf. Dålig på kemi, men tycker det låter konstigt att det inte hjälper att ha ett högre lufttryck i flaskan. blir det då ännu högre tryck i flaskan om det frigörs kolsyra, eller frigörs den i luften utan att påverka trycket?
med det resonemanget borde man inte heller förlora något på att trycka ihop flaskan, och låta kolsyran fylla flaskan till ett övertryck igen. Kan det verkligen stämma?
Citera
2008-10-30, 00:13
Medlem
Citat:
jo, självklart funkar det om man trycksätter utsidan av flaskan, så att den håller sig hoptryckt. Men det var inte så jag tolkade frågan iaf. Dålig på kemi, men tycker det låter konstigt att det inte hjälper att ha ett högre lufttryck i flaskan. blir det då ännu högre tryck i flaskan om det frigörs kolsyra, eller frigörs den i luften utan att påverka trycket?
med det resonemanget borde man inte heller förlora något på att trycka ihop flaskan, och låta kolsyran fylla flaskan till ett övertryck igen. Kan det verkligen stämma?
Det som händer är att man uppnår ett mättnadstryck av koldioxid i flaskan. Tyvärr är det så att totaltrycket i flaskan är lika med summan av partialtrycken vilket gör att det fortfarande kommer avgå koldioxid från läsken även om du har ett högt lufttryck. Visst blir det en liten skillnad då luften faktiskt innehåller lite koldioxid men det är bara ~380 ppm så det gör inte så stor skillnad. Vill man ha kvar kolsyran i läsken får man antingen se till att pumpa in koldioxid eller helt enkelt se till att det inte finns så stor volym som behöver mättas med gas.
Citera
2008-10-30, 09:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Fast om man trycker ihop en flaska och sedan sätter på korken så kommer den väl inte återgå till normalt utseende oavsett hur mycket man skakar den?
Citera
2008-10-30, 18:09
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu

Det som händer är att man uppnår ett mättnadstryck av koldioxid i flaskan. Tyvärr är det så att totaltrycket i flaskan är lika med summan av partialtrycken vilket gör att det fortfarande kommer avgå koldioxid från läsken även om du har ett högt lufttryck. Visst blir det en liten skillnad då luften faktiskt innehåller lite koldioxid men det är bara ~380 ppm så det gör inte så stor skillnad. Vill man ha kvar kolsyran i läsken får man antingen se till att pumpa in koldioxid eller helt enkelt se till att det inte finns så stor volym som behöver mättas med gas.
OK! Då kan man konstatera att dessa pet-pumpar är ganska meningslösa då. Mina antaganden baserades på att de fungerade.

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Fast om man trycker ihop en flaska och sedan sätter på korken så kommer den väl inte återgå till normalt utseende oavsett hur mycket man skakar den?
jo, om trycket från kolsyran räcker till för att veckla ut den, och det gör den i en vanlig mjuk pet-flaska i vart fall.
Citera
2008-10-31, 17:03
Medlem
Avva66s avatar
Vin som inte blivit urdrucket kan man hälla i en petflaska och trycka ut luften,
då håller den sej.
Men kolsyran försvinner lik förbannat om det är läsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in