2008-10-27, 21:30
Medlem
kuryakin79s avatar
Hur skulle ni göra för att specka i ett ordentligt dollarras under 2009?

Säljwarrants i EUR/USD alt. SEK/USD är det bästa jag kommer på. För rasa borde det...
Citera
2008-10-27, 21:38
Medlem
goboondocks avatar
Är inte så säker på ett dollarras.

Kolla istället hur det ser ut i Euro länder såsom frankrike, spanien och tyskland.

USA gick in i krisen tidigare än oss, nu är det europas tur att svettas lite.
Citera
2008-10-27, 22:06
Medlem
kuryakin79s avatar
Iofs...men när det värsta av de rent finansiella aspekterna av krisen gått över (om de nu gör det) och vi går in i en riktig lågkonjunktur, har väl jänkarna en sämre prognos än resten av världen.

Dessutom är, såvitt jag förstår, många intresserade att successivt bli av med sina dollar. Inte minst Kina. Valutamötet i helgen med bl a EU där kineserna menade att USA betett sig oansvarigt skulle ju faktiskt kunna vara början på en säljpanik av USD.

Jag menar, t o m colombianska narcotraficantes vill ju ha pröjs i EUR numera.

Eller också har jag sett Zeitgeist one time too many...
Citera
2008-10-27, 22:22
Medlem
goboondocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuryakin79
Iofs...men när det värsta av de rent finansiella aspekterna av krisen gått över (om de nu gör det) och vi går in i en riktig lågkonjunktur, har väl jänkarna en sämre prognos än resten av världen.

Dessutom är, såvitt jag förstår, många intresserade att successivt bli av med sina dollar. Inte minst Kina. Valutamötet i helgen med bl a EU där kineserna menade att USA betett sig oansvarigt skulle ju faktiskt kunna vara början på en säljpanik av USD.

Jag menar, t o m colombianska narcotraficantes vill ju ha pröjs i EUR numera.

Eller också har jag sett Zeitgeist one time too many...

Jänkarna ligger nog lika dåligt eller bättre i en lågkonjuktur jämfört med europa.

Kina har ju fortfarande bra tillväxt och är ett mycket lurigt land i dessa tider.

Jag tror att kineserna just nu sitter och håller tummarna på att krisen fortsätter nedåt, så de kan investera i amerikanska bolag, infrastruktur osv.
Citera
2008-10-27, 23:12
Medlem
kuryakin79s avatar
Skit samma hur vi tror att det går.

Återigen, vilken är den bästa strategin för att spekulera i en valutakrasch, vilken som helst?

USD i egenskap av världsvaluta borde ju skicka upp guldet till aldrig skådad höjd när (om) den kraschar?
Citera
2008-10-29, 22:36
Bannlyst
AMERO, dvs North American currency union, en gemensam valuta i amerika, kanske dollarn är död snart.

Vad hindrar USA att skapa gemensam valuta med Mexico och Canada, ungefär som vi gjort med euron men för att gagna den egna marknaden, mexico har verkligen potential att leverera lågpris-arbetskraft av samma stil som övriga världen har utnyttjat sig av (kina) och med importavgifter gentemot asien och stöd för leveranser mot hela europa så ser jag en marknad när man samtidigt utnyttjar oljesanden i canada för att leverera egen "inhemsk" olja och samtidigt behåller de inhemska oljefälten i usa för a rainy day...
Citera
2008-10-30, 12:13
Medlem
kuryakin79s avatar
Har hört om Ameron också. Jag tror dock att det är ett projekt som ligger betydligt längre fram i tiden än mina säljwarranters löptid...

Kan nån svara på varför USD dippar nu? Låg kursen för högt pga att hedgefonderna var tvungna att köpa tillbaka råvaror i september/början av oktober? Sjunker den nu som en följd av realiserade och anticiperade räntesänkningar från FED?

Om svaret är ja så kommer vi väl vara tillbaka på under 6 SEK/USD fortare än kvickt förutsatt att inget oförutsett händer här hemma?
Citera
2008-10-30, 15:52
Medlem
The_Skins avatar
Vad tror ni om dollarkursen på kort sikt, den närmsta veckan?
Citera
2008-10-31, 21:44
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
Jag hoppar på den här tråden i samma ämne. Säg att man tror att dollarn kommer rasa ihop totalt inom ett par års sikt. Hyperinflation i USD, förvärrad ekonomisk kris, en allt mer värdelös dollar.

Vad investerar/spekulerar man i för instrument då?
Citera
2008-11-03, 22:00
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läs-/frågekonto
Jag hoppar på den här tråden i samma ämne. Säg att man tror att dollarn kommer rasa ihop totalt inom ett par års sikt. Hyperinflation i USD, förvärrad ekonomisk kris, en allt mer värdelös dollar.

Vad investerar/spekulerar man i för instrument då?

Precis min fråga också. Säljwarrants har ju grym potential, men det är sanslöst svårt att tajma.

Ingen som tycker något i frågan?

Eller är det lika meningsfullt att spekulera i en dollarkollaps som att skjuta sig i tinningen för att få ut sin livförsäkring, dvs en värld bortom dollarn kommer att vara en svart dystopi med världskrig och icke-fungerande finansinstitutioner?
Citera
2008-11-03, 23:24
Medlem
joumas avatar
Är du långsiktig så borde du välja en ETF som är short dollarindex, enkelt och billigt. PowerShares har en, ticker UDN.

Annars kan du sälja dollar på ett valutakonto, går att göra hos t ex Avanza & Nordnet. Här får du lite gearing men betalar ränta på beloppet samt växlingsspread.

CFD är ett alternativ men absolut inte om du vill spekulera långsiktigt.

Säljwarrants kan också vara något. De enda som finns på den svenska marknaden är dock vad jag vet utgivna av UBS som utan tvekan är den sämsta aktören på warrantmarknaden. Räkna inte med någon bra prisbild.

Finns en mängd valutaprodukter, t ex certifikat och warrants i Tyskland. Kan man komma åt via Nordnet samt kanske några av bankerna. Då tar man dock en valutarisk mot EUR också.
Citera
2009-02-16, 20:42
Medlem
mtmmtms avatar
dollarras

varför inte köpa valutaoptioner. handlas på CME. Det är billigast (några hundra kronor totalt). Skaffa konto på interactivebrokers.com

// Magnus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in