• 7
  • 8
2008-11-03, 08:17
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knild

Den kräver OTROLIGT lite ram nästan lika mycket som windows XP, men jag förstår inte varför. Varför kan man inte utnyttja minnet när det är billigt idag?

Synnerligen märkligt resonemang...

Svaret på din fråga KAN vara så enkelt som att programmerarna har gjort ett bättre jobb. Det kan så klart också vara ett helt annat. Vänta och se till den den första betan kommer (detta lär vara en alpha som fortfarande saknar det mesta lull-lullet. Och det är som bekant det som kostar minne och cpu. Själva kärnan och ett rudimentärt skall kräver inte många mb för att rulla runt.
Citera
2008-11-03, 10:32
Medlem
Impulse202s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen

Svaret på din fråga KAN vara så enkelt som att programmerarna har gjort ett bättre jobb. Det kan så klart också vara ett helt annat. Vänta och se till den den första betan kommer (detta lär vara en alpha som fortfarande saknar det mesta lull-lullet. Och det är som bekant det som kostar minne och cpu. Själva kärnan och ett rudimentärt skall kräver inte många mb för att rulla runt.

Och det är här det blir så sjukt, förstår inte riktigt Microsofts filosofi med att fylla allt till både bredd & höjd med lull-lull, i princip så mycket det bara går... Bara för att vi lever i 2008 måste operativsystemet inte se ut som något snott ifrån ett rymdskepp några hundra år framåt i tiden.
Tycker dem borde skippat allt extratrams från början och låtit användarna ha all sin överblivna prestanda till sina ena utvalda program/spel istället.
Citera
2008-11-03, 11:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulse202
Och det är här det blir så sjukt, förstår inte riktigt Microsofts filosofi med att fylla allt till både bredd & höjd med lull-lull, i princip så mycket det bara går... Bara för att vi lever i 2008 måste operativsystemet inte se ut som något snott ifrån ett rymdskepp några hundra år framåt i tiden.
Tycker dem borde skippat allt extratrams från början och låtit användarna ha all sin överblivna prestanda till sina ena utvalda program/spel istället.
Fast vilket lull-lull är det du tänker på? Det mesta går att stänga av och väldigt mycket stängs av automatiskt när något annat - typ ett spel - behöver prestandan.
Citera
2008-11-03, 11:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen

Resonemanget kan vara okej lite beroende på hur man ser på det där med att snåla på resurser. Att Windows i sig och dess bakgrundstjänster ska dra så lite resurser som möjligt är självklart en bra sak, men att ha en massa oanvänt minne är ingen bra sak. Skulle de lyckas banta ner Vistas resurskrav men ändå köra full Superfetch så hade det blivit riktigt bra. Jag såg i Aktivitetshanterarens skärmdump att de lagt till en rad till vid minnesanvändningen. Utöver Totalt och Ledigt minne har de nu även 'Tillgängligt' för att folk ska inse att det inte är panik bara för att det finns 0 MB ledigt.
Citera
2008-11-03, 12:21
Medlem
]CraP}s avatar
Ram-minnet är ju till för att användas och ska fyllas ut i den mån som det går, då detta är mycket snabbare än hårddisken.
Citera
2008-11-03, 13:05
Medlem
chribsson2s avatar
Inne på dag 3 med betaversionen och jag är klart imponerad. Den ÄR snabbare än Vista i alla avseenden hittills på samma hårdvara. Har fått blåskärm en gång (skulle installera drivisar för grafiken) men det redde ut sig.
Mediacentret är i vanlig ording rätt sopigt men jag har fått igång XBMC så det gör inget.
Citera
2008-11-05, 17:28
Medlem
kalle.bs avatar
Har testat betan i ett par dagar nu. Kan säga att det ser väldigt bra ut överlag. Microsoft har lagt till en hel del nya fiffiga funktioner. Det ända som jag inte fick igång var gadgets, troligen pga att jag testade på min äldre laptop med en uråldrig grafikkrets. Systemet flöt på förvånansvärt bra med 512mb minne. Om microsoft inte kommer lägga in massa lull-lull i windows 7 och annat innan release. Så blir det Windows 7 på mina datorer hädanefter.
Citera
2008-11-05, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.b
Har testat betan i ett par dagar nu. Kan säga att det ser väldigt bra ut överlag. Microsoft har lagt till en hel del nya fiffiga funktioner. Det ända som jag inte fick igång var gadgets, troligen pga att jag testade på min äldre laptop med en uråldrig grafikkrets. Systemet flöt på förvånansvärt bra med 512mb minne. Om microsoft inte kommer lägga in massa lull-lull i windows 7 och annat innan release. Så blir det Windows 7 på mina datorer hädanefter.
Går det att installera drivrutiner från vista på sjuan?
Vilka problem kan man vänta sig med att köra betan?
Citera
2008-11-05, 17:48
Medlem
kalle.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Går det att installera drivrutiner från vista på sjuan?
Vilka problem kan man vänta sig med att köra betan?
Ljud, bild, touchpadden och allt annat fungerade från start. Jag vet inte hur det är med kompatibiliteten med hårdvara. Men allt fungerade felfritt här.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in