Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-26, 22:09
Medlem
Denoms avatar
Till gitarr är det bara att söka efter exv. D och guitar så kommer det fram flera hemsidor som visar hur man tar ackordet, men hur gör jag med basgitarren, var hittar jag sådant?
Citera
2008-10-26, 22:30
Medlem
Noetlovskijs avatar
Du spelar inte ackord på en bas - vanligtvis

Om gitarrackordet är D så spelar du förslagsvis tonen D, vilket är mest grundläggande.

Här är alla toner på halsen http://www.ilearnmusic.com/bass%20gu...mes%20BASS.jpg
Citera
2008-10-26, 23:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Om gitarrackordet är D så spelar du förslagsvis tonen D, vilket är mest grundläggande.

Här är alla toner på halsen http://www.ilearnmusic.com/bass%20gu...mes%20BASS.jpg

Heh, ojdå, menade självklart toner! Tack för hjälpen.
Citera
2008-10-28, 10:05
Medlem
Miles smiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Nog är det ju ganska vanligt måste jag säga. Brutna ackord, arpeggio, finns i massor av musik, så det är väldigt bra att kunna förutom grundton även ters, kvint och septim i maj7, 7, m7, m7b5 och dim7.
Citera
2008-10-28, 10:11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miles smiles
Nog är det ju ganska vanligt måste jag säga. Brutna ackord, arpeggio, finns i massor av musik, så det är väldigt bra att kunna förutom grundton även ters, kvint och septim i maj7, 7, m7, m7b5 och dim7.

Jovisst, men det verkar ju som att TS knappt hållt i en bas förut och då kanske det är lite overkill att börja med teori, lära sig spela ters och när det passar innan man ens kan spela grundton.

Så beror det ju på vilken sorts musik TS är intresserad av. Vill han från början lira jazzbas (som ett brett begrepp på mer avancerat spel) så bör han nog komma igång med att utveckla sitt spel ganska snart.

Är det snack om skejtpunk på lokala fritidsgården tror jag det kan vänta.
Citera
2008-10-28, 10:15
Medlem
Zwerchstands avatar
En 4-strängad bas är normalt stämd som de 4 låga strängarna på en normalt stämd 6-strängad gitarr, så om du bara läser de 4 undre linjerna i gitarr-TAB (Jag förutsätter att du inte läser "vanliga noter".) blir det samma sak:
Kod:
Gitarr:  Bas:

e———
B———
G———     G———    
D———     D———    
A———     A———    
E———     E———
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto