2022-12-07, 20:38
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
2 st som är misstänkta för det

Jaha är de kompisarna till Filip Woldner
Citera
2022-12-07, 20:40
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jaha är de kompisarna till Filip Woldner

Yes sir!
Citera
2022-12-07, 20:50
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Yes sir!

Har de fejjan instagram ?
Citera
2022-12-07, 21:46
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Är han svensk eller libanes eller adopterad

Han kan väl vara adopterad även om han är svensk eller libanes?!
Citera
2022-12-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Det verkar vara två personer ;eller fler?) som gett nya uppgifter och det är skälet till att ex-pojkvännen nu gripits.

Utöver det finns teknisk bevisning, men enligt polisen är detta bara indicier. Det talas om material som kroppen förpackats i, fibrer från möbler och en ny analys av golvet från deras lägenhet.

Allt ovanstående går att läsa i tidningarna.

Jag hoppas att GM berättar vad som hände. I värsta fall har de kört fast igen och hoppas på ett erkännande utifrån de nya uppgifterna. Förhoppningsvis har de tillräckligt för häktning och fortsatta förhör.

Förmodligen har brotten som vännerna begått redan preskriberats. Jag hittar inte preskriptionstiden för Brott mot griftefriden, men det borde vara max fem år tänker jag.

Brott mot griftefriden har mycket riktigt en preskriptionstid på 5 år. Dock vill jag rätta dig i frågan om kompisarnas ev. brott. För att hjälpa till att stycka kroppen i det läget innebär snarare brottet Skyddande av brottsling, än Brott mot griftefriden. Dock är även Skyddande av brottsling kört, eftersom detta har en preskriptionstid på 10 år.
Citera
2022-12-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Brott mot griftefriden har mycket riktigt en preskriptionstid på 5 år. Dock vill jag rätta dig i frågan om kompisarnas ev. brott. För att hjälpa till att stycka kroppen i det läget innebär snarare brottet Skyddande av brottsling, än Brott mot griftefriden. Dock är även Skyddande av brottsling kört, eftersom detta har en preskriptionstid på 10 år.

Tack. Vännernas brott är preskriberade och under alla dessa år har samvetet gnagt dem. Nu lär de inte ha några starka band med varandra heller, så de vill lätta sina hjärtan. Kan man ju hoppas iallafall.
Citera
2022-12-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Tack. Vännernas brott är preskriberade och under alla dessa år har samvetet gnagt dem. Nu lär de inte ha några starka band med varandra heller, så de vill lätta sina hjärtan. Kan man ju hoppas iallafall.

Jag kan inte detta fallet så bra. Så du får gärna berätta vad man tror att kompisarna gjort - Och om detta bara är rykten/teorier eller om dom faktiskt varit frihetsberövade pga detta :-)
Citera
2022-12-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Skönt för Maura's familj att de kanske kan få ett avslut nu. Hade varit spännande och få veta vad det är för typ av vittnesuppgifter som har lämnats.

Med tanke på att vi bor i Sverige och detta hände för 20 år sen så skulle det inte förvåna mig om straffet blir skrattretande lågt om dom faller, precis som i fallet Malin Lindström med motiveringen att "det hade gått lång tid" sen mordet skedde. Som att det skulle göra saken mindre allvarlig.. Ett hån för alla anhöriga rent ut sagt!

Någon som har bilder på MGM eller länk till hans sociala medier?

Du är inte så insatt i varken juridik eller Malin-mordet va?

Straffreduktionen för "att det hade gått lång tid sen mordet skedde" gjorde "bara" skillnad på 3 år i det slutgiltiga straffet!?
Det var ju snarare det faktum att gärningsmannen var under 21 år vid gärningen, vilket gjorde att han endast kunde dömas till MAX 8 års fängelse pga den dåvarande ungdomsrabatten, som gjorde att det slutgiltiga straffet blev så lågt.

För du håller väl med om att "från livstid - till 8 års fängelse" är värre än "från 8 år - till 5 års fängelse"?
Citera
2022-12-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kan inte detta fallet så bra. Så du får gärna berätta vad man tror att kompisarna gjort - Och om detta bara är rykten/teorier eller om dom faktiskt varit frihetsberövade pga detta :-)

Bara rykten vad jag vet. Att hon skulle blivit skjuten (eventuellt vådaskjuten) i lägenheten och sedan styckad i badkaret. Minst en vän till pojkvännen ska ha varit med.

Hur mycket substans det finns i det har jag ingen aning om. Förhoppningsvis får vi veta.
Citera
2022-12-08, 00:00
Medlem
madeinflens avatar
https://www.sydsvenskan.se/2022-12-07/man-hittades-dod-i-haktet-i-malmo--kriminalvarden-misstanker-sjalvmord

Fel på ett år. Var han i häktet i Malmö?

Rättar mig själv. Häktning samma dag som detta inträffade så inte möjligt!
Senast redigerad av madeinflen 2022-12-08 kl. 00:22. Anledning: Slarv i läsning
Citera
2022-12-08, 03:43
Medlem
Citat:
2 st som är misstänkta för det

Lär väl snarare vara de som snackat? Kanske att de har någon form av samvete efter drogdimman lättat så här 20 år senare och lägg till att deras del i brottet kanske faller under det som är preskriberat?
Citera
2022-12-08, 07:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Ja, ursäkta mig för min misstolkning!
Jag förstod det senare men då var det för sent att radera mitt inlägg :-(
Tack för ditt svar iallafall!

Detta fall är helt fruktansvärt
Tänk att människor mördar och styckar folk och lever vidare med sitt liv som om inget har hänt!
Även hans kompisar om det nu var så att dom var med och såg allt och hjälpte till..
Men samvetet har nog växt med åren och det verkar som om de träder fram nu?!
Jag hoppas innerligt att ex-pojkvännen får något straff om det kan bevisas att han är skyldig även om han kanske inte erkänner.

Skönt att hon hittades iallafall, det finns ju så många som försvinner och aldrig hittas

Lyssnade på någon podd om det här fallet och som jag minns det så var det 3-4 personer i lägenheten när hon kom dit och när dom hittade en kroppsdel(huvudet) så hade den ett litet kulhål. Har för mig att den yngsta av kompisarna var nära att bryta ihop i förhöret men att advokaten talade sin klient till rätta. Kan vara så att killen med samvete i lägenheten äntligen talat ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in