2008-10-26, 23:05
Medlem
så man ska alltid ha med sig en ryggsäck med diverse operations verktyg och mediciner etc kanske ska ha med sig en utbildad sköterska åxå

nej då verkar det enklare att ha med sig en gps med satelit uppkoppling och extra batteri så man kan få hjälp var man än är.
Citera
2008-10-26, 23:15
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy
så man ska alltid ha med sig en ryggsäck med diverse operations verktyg och mediciner etc kanske ska ha med sig en utbildad sköterska åxå

nej då verkar det enklare att ha med sig en gps med satelit uppkoppling och extra batteri så man kan få hjälp var man än är.
Nä, det är inte så jag menar. Men extrema situationer kan kräva extrema lösningar.

Det jag syftar på är en när skiten träffar fläkten-situation.
Citera
2008-10-27, 08:43
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Tack för listan, det verkar vettigt.

Så xylocain är lite för svagt för amputation... Finns det nåt annat oklassat ämne man kan använda, eller är det morfin som gäller?

Funderar på om tramadol kan vara bra för att dämpa värken efter ett ingrepp. Vad tror du om det?

Tänk på Karl XII:s tid (och annan tid också för den delen) då fick man ett par supar eller slogs medvetslös med en påk innan amputation...

Tramadol är ju bra men ännu hellre Ketogan eller starkare eftersom smärtan efter en amputation nog lär vara rätt rejäl.

Mitt förslag för ett "hemma-kit" inför Den Stora Katastrofen när samhället klappar ihop är (tog Elizas svar som en grund):

Saxar
Tång
Kompresser för operationen och som förband efter.
Gummibinda för stas för att hindra alltför stark blödning.
Gipsbindor (när vi nu har tillgång på material)
Koksaltlösning

En såg - ska man amputera behöver man en vass fintandad såg - dvs ingen fogsvans.
Sprit - för att kunna tvätta rent sår och verktyg.
Nål och tråd - för att kunna sy ihop sår.
Sårtejp - för att kunna "häfta" ihop sår och lägga om mindre sår.
Antibiotika
Smärtstillande tabletter
Skalpeller
Sulfa - användes redan i WWII för att sterilisera skottsår.
En bra läkarbok med en ingående beskrivning av kroppen.
Citera
2008-10-27, 08:48
Medlem
Citat:
Sy ihop glipande sårskada

Applicera superlim. Kläm ihop. Klart.
Citera
2008-10-27, 09:24
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Operera ut en kula
Amputera kroppsdel

Dom där manövrarna är inte särskilt svåra att utöva på någon annan, och om du lyckas bedöva dig eller klara dig från att svimma inte så svåra att utföra på sig själv. Det förstnämnda kan du i många fall klara med fingrarna, och det sistnämnda med en kniv, såg etc.

Problemet är komplikationerna. I det förstnämnda fallet spelar det väsentlig roll var kulan sitter, vilka organ den passerat, personen som träffats anatomi etc. I bägge fallen blodförlusterna och infektionsrisken. Så att utföra grejerna i akutskedet är inte så klurigt (om man inte söker uppnå optimalt resultat för läkning och orsaka minimal skada). Det svåra är att klara det på lång sikt. Tror knappast den där bergsbestigaren amputera sin arm och sen bara drog hem och kolla på TV, var nog en hel del efterföljande sjukhusvård på det hela.

Men lycka till!
Citera
2008-10-27, 09:41
Medlem
på filmer brukar de oftast bara ha ett trubbigt föremål sen en flaska whisky =)
Citera
2008-10-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Applicera superlim. Kläm ihop. Klart.

Har för mig att vanligt superlim inte är en bra idé, utan det finns medicinsk sådan.

Ta inte mitt ord för det, är nog helt ute och cyklar.
Citera
2008-10-27, 14:20
Medlem
Laser Mannens avatar
Dom tog upp någon form av självoperation av blindtarmen i tv en gång där dom då gav en detaljerad beskrivning på hur man ska göra ifall man inser att blindtarmen måste ut akut och man befinner sig på en ganska öde plats utan någon form av kontakt med omvärlden.

Där skulle man först pissa sig på magen där man skulle operera sen ta fram en kniv och elda lite på bladet en stund innan man skär.. sen skulle man då göra snittet och skära bort den skrumpna blindtarmen och sen sy ihop såret på något sätt och sedan ta sig vidare...

Min fråga är då, hur stor chans är det för en person utan någon form av läkar utbildning fast då någorlunda allmänbildad och kommer ihåg hela proceduren i huvet att lyckas med ett sådant ingrepp?
Citera
2008-10-27, 17:00
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Tänk på Karl XII:s tid (och annan tid också för den delen) då fick man ett par supar eller slogs medvetslös med en påk innan amputation...

Tramadol är ju bra men ännu hellre Ketogan eller starkare eftersom smärtan efter en amputation nog lär vara rätt rejäl.

Mitt förslag för ett "hemma-kit" inför Den Stora Katastrofen när samhället klappar ihop är (tog Elizas svar som en grund):

Saxar
Tång
Kompresser för operationen och som förband efter.
Gummibinda för stas för att hindra alltför stark blödning.
Gipsbindor (när vi nu har tillgång på material)
Koksaltlösning

En såg - ska man amputera behöver man en vass fintandad såg - dvs ingen fogsvans.
Sprit - för att kunna tvätta rent sår och verktyg.
Nål och tråd - för att kunna sy ihop sår.
Sårtejp - för att kunna "häfta" ihop sår och lägga om mindre sår.
Antibiotika
Smärtstillande tabletter
Skalpeller
Sulfa - användes redan i WWII för att sterilisera skottsår.
En bra läkarbok med en ingående beskrivning av kroppen.
Bra lista. Var kan man skaffa sulfa? Har googlat lite, men hittar inget.
Kanske har det nåt nyare namn?

Ang. ketogan så är det väl svårt att få tag på? Såvitt jag vet är det narkotikaklassat, och det lär inte finnas nån läkare som skriver ut det till en patient bara för att han vill ha ifall att.

Citat:
Ursprungligen postat av Manco Capac

Dom där manövrarna är inte särskilt svåra att utöva på någon annan, och om du lyckas bedöva dig eller klara dig från att svimma inte så svåra att utföra på sig själv. Det förstnämnda kan du i många fall klara med fingrarna, och det sistnämnda med en kniv, såg etc.

Problemet är komplikationerna. I det förstnämnda fallet spelar det väsentlig roll var kulan sitter, vilka organ den passerat, personen som träffats anatomi etc. I bägge fallen blodförlusterna och infektionsrisken. Så att utföra grejerna i akutskedet är inte så klurigt (om man inte söker uppnå optimalt resultat för läkning och orsaka minimal skada). Det svåra är att klara det på lång sikt. Tror knappast den där bergsbestigaren amputera sin arm och sen bara drog hem och kolla på TV, var nog en hel del efterföljande sjukhusvård på det hela.

Men lycka till!
Ja, det lär inte vara ingreppet som dödar, utan komplikationer efteråt.
Det enda man kan göra är väl att hålla så rent som möjligt, och söka efter adekvat vård om det inte vill läka.

Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Dom tog upp någon form av självoperation av blindtarmen i tv en gång där dom då gav en detaljerad beskrivning på hur man ska göra ifall man inser att blindtarmen måste ut akut och man befinner sig på en ganska öde plats utan någon form av kontakt med omvärlden.

Där skulle man först pissa sig på magen där man skulle operera sen ta fram en kniv och elda lite på bladet en stund innan man skär.. sen skulle man då göra snittet och skära bort den skrumpna blindtarmen och sen sy ihop såret på något sätt och sedan ta sig vidare...

Min fråga är då, hur stor chans är det för en person utan någon form av läkar utbildning fast då någorlunda allmänbildad och kommer ihåg hela proceduren i huvet att lyckas med ett sådant ingrepp?
Usch, att operera sig i buken låter otäckt, tror det är lätt att drabbas av panik och glömma viktiga moment.
Citera
2008-10-27, 20:30
Bannlyst
Citat:
Hej.

Detta kan verka som en konstig fråga, men betänk att det kan finnas situationer där man är tvungen att opera sig själv, typ samhällskollaps.

Nåja, till frågan:

Vilka kirurgiska ingrepp borde kan man lära sig om man vill ha en chans att klara sig i ett sånt läge, och hur utför man dem?

Exempel:

Operera ut en kula
Amputera kroppsdel
Sy ihop glipande sårskada
Laga frakturer

Hur utför man såna ingrepp, är det möjligt att göra det på sig själv utan bra bedövning?
Jag förstår att man inte kan beskriva kirurgiska ingrepp på ett bra sätt över nätet, men känner du att du vill göra ett försök så vore jag tacksam.

Allmänna tips tas också tacksamt emot!

Mvh
buffalo

Jag förutsätter att du har en vän till ditt förfogande då det blir jävligt svårt att laga ett sår själv. Det finns fältkirurgiböcker från 1800-talet som kan komma till användning. två personer håller fast dig, dom super dig full och sätter in en pinne i käften som du får bita på. Kniven i fråga disinfekteras med alkohol lämpligen, likaså alla redskap som tänger osv. Först lär du snöra åt kroppsdelen i fråga så den får minimalt med blod (de flesta kroppsdelar klarar sig 6 timmar utan blod). Sedan karvar man lite med kniven, trycker in en tång och plockar ut kulan. Sedan använder man med fördel ett brännjärn typ som man använder på boskap och bränner såret. Amputeringen utav kroppsdel likadant, sup full, snör åt för att minimera blodtillförseln, fram med yxan och hugg av kroppsdelen, bränn igen såret. Sy ihop såret = dränk skiten i alkohol och bränn en tjock nål för att disinfektera den. Sy igen med grov tråd (här snackar vi pure överlevnad ingen kosmetika. Frakturer är väl lite klurigare men lär finnas enkla lösningar. När du senare konstaterat att du överlevt så ta en flaska extra sprit.
Citera
2008-10-27, 22:04
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veroschin
Har för mig att vanligt superlim inte är en bra idé, utan det finns medicinsk sådan.
Ta inte mitt ord för det, är nog helt ute och cyklar.
Det finns "Histacryl" som är ett medicinskt superlim, det innehåller cyanoakrylat - exakt samma som "Attack" eller annat superlim. Skillnaden är några hundralappar i pris, de funkar lika bra.

Annars ganska festlig diskussion. Jag vet att man kan sy ihop sår på sig själv, det har jag själv gjort, men det kräver lokalbedövning (och dessutom har jag ju läkarutbildning). De andra ingreppen som beskrivits kräver bättre bedövning, ingen lär klara att t.ex. såga av ett skelettben utan ordentlig bedövning. TS förutsättningar är lite väl fantasifulla, men det är klart att det kan uppstå situationer när man inte har tillgång till adekvata sjukvårdsprylar eller kunskaper, men som lekman är nog det bästa man kan göra att försöka få tag på hjälp. De åkommor man dör av snabbt lär man som lekman inte kunna åtgärda ändå och för andra skador (skottskador, krossade extremiteter, blindtarmsinflammation och annat som diskuterats tidigare) tar det ju flera dagar innan infektionen utvecklas till livshotande.
Citera
2008-10-27, 22:29
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Det finns "Histacryl" som är ett medicinskt superlim, det innehåller cyanoakrylat - exakt samma som "Attack" eller annat superlim. Skillnaden är några hundralappar i pris, de funkar lika bra.

Annars ganska festlig diskussion. Jag vet att man kan sy ihop sår på sig själv, det har jag själv gjort, men det kräver lokalbedövning (och dessutom har jag ju läkarutbildning). De andra ingreppen som beskrivits kräver bättre bedövning, ingen lär klara att t.ex. såga av ett skelettben utan ordentlig bedövning. TS förutsättningar är lite väl fantasifulla, men det är klart att det kan uppstå situationer när man inte har tillgång till adekvata sjukvårdsprylar eller kunskaper, men som lekman är nog det bästa man kan göra att försöka få tag på hjälp. De åkommor man dör av snabbt lär man som lekman inte kunna åtgärda ändå och för andra skador (skottskador, krossade extremiteter, blindtarmsinflammation och annat som diskuterats tidigare) tar det ju flera dagar innan infektionen utvecklas till livshotande.

Som barn råkade jag ut för en olycka som gav sårskador på halsen och i handen. Enda möjliga var en distriktsläkare (på landsbygd, kvällstid) som helt enkelt sydde utan att ge bedövning. DÄRFÖR att bedövningssprutan "sticker lika mycket"/gör lika ont - alltså inte nödvändigt om det inte är jättestora sår.
Faktum är att jag håller med om det idag med lite mer erfarenhet.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in