• 1
  • 2
2008-10-25, 13:05
Medlem
Tänkte vi kunde ha en tråd med militära installationer i västernorrland och Sundsvall som bas.
Där vi kan lägga upp tips på ställen platser vi varit på eller skulle vilja veta mer om.
Bunkrar, master, fort, bergsrum, förråd eller äldre militära lämmningar.

Låt denna tråd hålla sig till militärt.
Citera
2008-10-25, 13:22
Medlem
På Alnö finns det en hel del militärt, tyvärr så är det mesta plomberat.

I Krokviken fanns ett flertal större ingångar till berget 2*3 meter stora portar.
Har varit in i dom flesta som nu är igengjutna, men det fanns flera mindre ingångar i skogen som ledde till dom större portarna.
Vet inte om dom bara är igen fylda eller om någon är glömd.

Det fanns däremot en port vid foten av berget (badstranden) där man ser två igenjutna kanonluckor i berget, strax ovanför fanns en järnport som jag aldrig tog mig in i, någon som vet något om vad som finns där?
Ovanför järnporten fanns ett mindre galler, där skulle man ev kunna hacka sig igenom för att kunna blicka in.
GPS
Lat: N 62º 21' 42.32"
Long: E 17º 28' 22.33"

Mer tips om Krokviken är intressant...

Övrigt: Dom andra portarna var av trä, och inne i berget fanns bara en massa gångar och trappor som alla ledde till utgångar runt om i skogen.
Senast redigerad av lafa 2008-10-25 kl. 14:04.
Citera
2008-10-25, 13:25
Medlem
Grönviken???
Var där för ett antal år sedan, fanns även ingång i berget där enligt dom boende.
Synligt i skogen var en massa stridsvagns hinder....
Tips därifrån är av stort intresse...
Citera
2008-10-25, 13:35
Medlem
Oxhällan...(Bunker)
Dom som bor ute på öarna har en parkering på nedsidan av vägen, strax bortanför parkeringen finns en liten bunker, stugan som ligger strax ovanför ska ha varit i militärens ägo en gång i tiden enligt sägen.
GPS
Lat: N 62º 24' 12.03"
Long: E 17º 31' 21.10"

Havstoviken...(Bunkrar)
Det fanns även en eller två bunkrar mellan lilla och stora Havstoviken, man svänger ner mot vattnet uppe på krönet av backen. Tror vägen heter Skatansväg.
GPS
Lat: N 62º 22' 39.25"
Long: E 17º 31' 30.05"
Senast redigerad av lafa 2008-10-25 kl. 13:57.
Citera
2008-10-25, 13:45
Medlem
Spikarna....
På väg ner mot spikarna finns en bunker med stålportar mot havet och en ingångs port, ligger efter strandsidan riktning mot Tranviken (bakom Hamnstugan).
Har inte varit där på länge. vet inte om den finns kvar.
Finns flera stugor i området som står på berget så jag tror inte att dom har sprängt bort den....
Kannske någon annan som vet mer??
GPS (På ett ungefär)
Lat: N 62º 21' 42.51"
Long: E 17º 31' 11.84"
Senast redigerad av lafa 2008-10-25 kl. 13:59.
Citera
2008-10-26, 12:55
Medlem
Retroperras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lafa
Det fanns däremot en port vid foten av berget (badstranden) där man ser två igenjutna kanonluckor i berget, strax ovanför fanns en järnport som jag aldrig tog mig in i, någon som vet något om vad som finns där?

Man gick ner i det rummet från ett bergrum via en invändig trappa ner
Innan man gjöt igen så fanns det en större port som låg länge upp på berget. Som jag förstår det så kontrollerade man vägen innifrån detta nedre rum.

Ovanpå fanns det, om jag kommer i håg rätt, tre ingångar med åtminstone två bergrum utan inredning.
Citera
2008-10-26, 13:01
Medlem
Retroperras avatar
Citat:
Spikarna....
På väg ner mot spikarna finns en bunker med stålportar mot havet och en ingångs port, ligger efter strandsidan riktning mot Tranviken (bakom Hamnstugan).

Tack, hmmm den visste jag inte om.
Citera
2008-10-26, 13:07
Medlem
Retroperras avatar
Vindhem

Till öster om Vindhem fanns det förut ett litet område med kanonfästen och gångar. Nu är allt övergrävt med sten och jord men när det var aktivt var en rätt fin anläggning.

N62.21.42.51
E17.31.11.84

http://kartor.eniro.se/query?&what=m...84&stq=0&pis=0
Senast redigerad av Retroperra 2008-10-26 kl. 13:13. Anledning: stavfel
Citera
2008-10-26, 13:12
Medlem
Retroperras avatar
Trestenshällan

Mer Alnö:
Vid Trestenhällan hade man länge en aktiv anläggning med personal. Förmodligen var det en minanläggning, precis som Vindhem och Norra Nyhamn. Det finns ingenting kvar av detta nu.

N62.21.42.51
E17.31.11.84

http://kartor.eniro.se/query?&what=m...84&stq=0&pis=0
Citera
2008-10-26, 13:16
Medlem
Retroperras avatar
Citat:
Grönviken???
Var där för ett antal år sedan, fanns även ingång i berget där enligt dom boende.
Synligt i skogen var en massa stridsvagns hinder....
Tips därifrån är av stort intresse...

Det jag kallar Trestenhällan är nog samma som du kallar Grönviken.
Citera
2008-10-26, 13:22
Medlem
Retroperras avatar
Hörningsholmen

Sen har vi Hörningsholmen där jag inte varit själv men så många säger att det har vart militärbåtplats så det stämmer kanske.

Kollar man på flygkartor och på formen på ön så, visst, nån har djupmuddrat och byggt en säker plats fast det måste ju inte vara militärt. Det kan lika gärna ha varit timmerflottningen som använde den som utgångsplats.

Numera är det sommarstugor där, det vet jag allafall

N62.28.27.71
E17.27.14.69

http://kartor.eniro.se/query?&what=m...0;0;;;;0&stq=0
Citera
2008-10-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retroperra
Det jag kallar Trestenhällan är nog samma som du kallar Grönviken.

Det stämmer nog bra,,finns det inget kvar där,,eller är det bara plomberat????
Senast redigerad av lafa 2008-10-26 kl. 17:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in