2008-11-01, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ItsePaha
"Oh, and it's Weatherby by the way..." - Weatherby, allmänt mobbad tech-nörd i DOA: Dead or Alive.

Orka vara petig.

Men tack för infon.

Man kan inte använda en gasmask i strid. Så det är inte petigt, det är en livsviktig skillnad.
Citera
2008-11-01, 18:43
Medlem
ThePasts avatar
http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=4346
Citera
2008-11-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePast
http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=4346

Alltså faan vad det gnälls .
Citera
2008-11-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Man kan inte använda en gasmask i strid. Så det är inte petigt, det är en livsviktig skillnad.
Jodå, det går fint.
Du kan oxå använda masken då du bor i mögliga logement. F M;s lokaler är inte Grand Hotell i Stockholm precis och vad är det för ynkryggar som en dryftar dylika saker.
Citera
2008-11-29, 16:15
Medlem
GN'Rs avatar
Ni som säger att det bara är att härda, är ni efterblivna? Det handlar ju inte om hur farligt det är. I första hand så handlar det om hur inkompetenta försvarsmakten är, eftersom det kan bli så här.
Citera
2008-11-29, 20:47
Medlem
En fråga bara. När tusan började Pliktverket/FM ge de blivande vpl en massa löften om en massa saker som materiel m.m?
Alla har väl blivit "lovade" Ak5C????
Jag är 27 bast. På min tid hörde jag aldrig talas om att någon blev lovad ett visst vapen lr nåt sånt! Man fick de skraltiga grejorna som fanns i serviceförrådet när man rykte in.. That´s it liksom!
Jag hade då ingen aning om vilket vapen jag skulle få när jag rykte in
Dagens ungdom!!

Ang mögel, om inte FM ordnar lokaler som ni kan bo i så får ni väl pressa erat skyddsombud. Bestäm att hela kompaniet skiter i att komma tillbaks efter helgledighet lr nåt sånt! KRÄV ändring.. Ta upp det med era föräldrar o be dem kontakta reg. Man ska inte få astma av att göra lumpen!
Citera
2008-11-29, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
En fråga bara. När tusan började Pliktverket/FM ge de blivande vpl en massa löften om en massa saker som materiel m.m?
Alla har väl blivit "lovade" Ak5C????
Jag är 27 bast. På min tid hörde jag aldrig talas om att någon blev lovad ett visst vapen lr nåt sånt! Man fick de skraltiga grejorna som fanns i serviceförrådet när man rykte in.. That´s it liksom!
Jag hade då ingen aning om vilket vapen jag skulle få när jag rykte in
Dagens ungdom!!

Ang mögel, om inte FM ordnar lokaler som ni kan bo i så får ni väl pressa erat skyddsombud. Bestäm att hela kompaniet skiter i att komma tillbaks efter helgledighet lr nåt sånt! KRÄV ändring.. Ta upp det med era föräldrar o be dem kontakta reg. Man ska inte få astma av att göra lumpen!

Jag kan tänka mig en upprörd mor till valfri morsgris vpl ringa till regementeschefen och skälla ut han för att hennes lilla käre son far illa av att bo hos dem så att hon nu förbjuder honom att gå tillbaka.

seriöst, detta är ingen grej man går o skvallrar till mamma o pappa om. Man kan möjligtvis ta upp det med dem o diskutera, men de ska fan inte sköta det åt en.
Citera
2008-11-29, 22:55
Medlem
Vadå.. Ärligt talat, varför inte?
Man kanske inte sk kräva av en 18-19åring att han/hon ska fixa allting sj.
Jag kan mycket väl tänka mig att om en mor till någon på "min" pluton hade ringt och haft någonting att ta upp med pluton lr regementsbefälen så hade denna blivit bra mycket bättre behandlad än om en 19 årig lumpare hade velat ha någonting sagt. OBS.. Det är ju ingen liten skitsak det handlar om när någon blir 7k och man kan misstänka logementsmiljön! Sen att värnpliktiga är jättebortskämda när det gäller en massa andra saker det tycker jag inte hör hit..
En polare till mig hade problem (jag nämner inte hur) under sin lumpentid som ingen ville "ta" i utav befälen. Till slut ringde hans pappa till förbandet. Då löstes det hela på NOLLTID! Jag ser inget fel med detta..
Citera
2008-11-30, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vadå.. Ärligt talat, varför inte?
Man kanske inte sk kräva av en 18-19åring att han/hon ska fixa allting sj.
Jag kan mycket väl tänka mig att om en mor till någon på "min" pluton hade ringt och haft någonting att ta upp med pluton lr regementsbefälen så hade denna blivit bra mycket bättre behandlad än om en 19 årig lumpare hade velat ha någonting sagt. OBS.. Det är ju ingen liten skitsak det handlar om när någon blir 7k och man kan misstänka logementsmiljön! Sen att värnpliktiga är jättebortskämda när det gäller en massa andra saker det tycker jag inte hör hit..
En polare till mig hade problem (jag nämner inte hur) under sin lumpentid som ingen ville "ta" i utav befälen. Till slut ringde hans pappa till förbandet. Då löstes det hela på NOLLTID! Jag ser inget fel med detta..

Din polares far visste förmodligen vad han skulle säga och hur. Ett hett tips är att få vpl-rådets uppmärksamhet.
Citera
2008-11-30, 19:50
Medlem
Nja. Ingen aning, men jag förmodar att pappan ringde och presenterade sig på ett trevligt sätt, förklarade ärendet och bad att bli hänvisad till ansvariga lr liknande! Konstigare än så behöver det nödvändigtvis inte vara.

Vpl-rådet är nog bra, men alla hinner nog mucka innan nånting händer via den vägen. Men visst, viss uppmärksamhet skadar ju inte! Det är så det funkar ju..
Senast redigerad av Macke85 2008-11-30 kl. 19:52.
Citera
2008-11-30, 20:59
Medlem
Karl den 12 :tes karoliner skulle ha varit glada om det haft en fin mögelbarack att gå och sätta sig när ryssen anföll,hur skall ni kunna försvara oss när ni är ett gäng fjortisflickor?
Citera
2008-11-30, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Karl den 12 :tes karoliner skulle ha varit glada om det haft en fin mögelbarack att gå och sätta sig när ryssen anföll,hur skall ni kunna försvara oss när ni är ett gäng fjortisflickor?

Det är en viss skillnad på dagens hälsostandard jämfört med 1700-talets. Jag tror dessutom att de klarar av att försvara Sverige bättre om de inte har astma eller annan allergi som man kan utveckla om man tillbringar mycket tid bland t.ex mögel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in