2008-10-27, 17:15
Medlem
Ni som skriver här med resonemanget "Du måste tååååla lite","Var ingen kärring". "Smärta härdar". Ni saknar en total egenskap: Ödmjukhet.

Och nej, med sämre förhållanden så blir man inte en bättre soldat. Se bara på ryska värnpliktiga, som äter bajsmat och blir spöade av överordnade. Skjuter de bättre på PEK banan ?

En grupp vars ledare är inte ödmjuk mot sina underställda är fan o me dömd att misslyckas.
Citera
2008-10-27, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Ni som skriver här med resonemanget "Du måste tååååla lite","Var ingen kärring". "Smärta härdar". Ni saknar en total egenskap: Ödmjukhet.

Och nej, med sämre förhållanden så blir man inte en bättre soldat. Se bara på ryska värnpliktiga, som äter bajsmat och blir spöade av överordnade. Skjuter de bättre på PEK banan ?

En grupp vars ledare är inte ödmjuk mot sina underställda är fan o me dömd att misslyckas.

Sant. Alla som gör värnplikten i dagens Sverige förtjänar åtminstone lokaler som man inte blir sjuka i.
Citera
2008-10-27, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ItsePaha
Haha, när man rycker in hoppas man ju att beslutsfattarna är lite mer kompetenta än den i Tyskland under WW2 också.

Rätt ska va rätt.
Citera
2008-10-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
De tyska soldaterna som låg vid fronten i Stalingrad i 6:e tyska Armén under andra världskriet hade varit glada för lite mögel och bo i en fin mögenbarack på I 19 istället för att frysa och svälta ihjäl i Stalingrad!!Har ni tänkt på det?

Det hade dom säkert, men det är en väldigt haltande jämförelse. Att jämföra en fredstids utbildning i ett land som har en låg hotbild, med ett av andra världskriget kanske värsta helvetshål, är bara löjligt.
Citera
2008-10-27, 23:25
Medlem
Citat:
De tyska soldaterna som låg vid fronten i Stalingrad i 6:e tyska Armén under andra världskriet hade varit glada för lite mögel och bo i en fin mögenbarack på I 19 istället för att frysa och svälta ihjäl i Stalingrad!!Har ni tänkt på det?

Med stor sannolikhet så är du en av de som klagar när lokaltåget är försenat på morgonen, men det är iofs inte samma sak.
Citera
2008-10-28, 06:44
Medlem
Bergakungens avatar
Om jag förstod det hela rätt var problemet just nu inte längre mögel på kasern, utan att förläggningen var utspridd på ett par platser, och med 20 gangstergr..., förlåt värnpliktiga per lucka? Det är inget stort problem.

Mögel är däremot ett riktigt problem, precis som kompetensen på det yngre befälet som trupputbildar.

Sammanhållningen på kompaniet ordnas enkelt med en gemensam, yttre fiende (lämplig sådan hämtas förmodligen ur organisationen, enligt principen "vi har alla samma helvete, det förenar") - om det nu är ett riktigt problem. Det kan man inte gärna ta för gott utan att observera.
Citera
2008-10-28, 09:22
Bannlyst
Vart är det exakt ni bor? Själv gjorde jag min värnplikt på I19 i PSK, fast som vagnchef/sjukvårdare, fast vi hade våra logementen mitt emot sjukvårdsskolan, vad är d et för fel på att vara där?
Citera
2008-10-28, 14:51
Medlem
MunchenCallings avatar
Välkommen till den nya inkvoterade försvarsmakten där löften är lika mycket värda som gårdagens sopor. Du verkar ha haft riktigt otur.

När jag låg inne hade vi en sort fackförening för soldater. Kan ni inte ta kontakt med dom?
Citera
2008-10-28, 15:38
Medlem
Utan ödmjukhet hos officerare ingen disciplin hos soldater, enbart rädsla. Som exempel igen de ryska soldaterna, som beter sig som djur mot civilbefolkningen var de härjar.
Men även om det är viktigt med ömsesidig respekt måste en klar hierarki finnas. En order skall lydas utan frågor just då, etc.
Dock tycker jag att det är rätt löjligt att soldater öppnar sig på ett forum istället för att lösa situationen i fråga. Det behövs bara lite initiativ.
Citera
2008-10-29, 18:08
Medlem
Citat:
Utan ödmjukhet hos officerare ingen disciplin hos soldater, enbart rädsla. Som exempel igen de ryska soldaterna, som beter sig som djur mot civilbefolkningen var de härjar.
Men även om det är viktigt med ömsesidig respekt måste en klar hierarki finnas. En order skall lydas utan frågor just då, etc.
Dock tycker jag att det är rätt löjligt att soldater öppnar sig på ett forum istället för att lösa situationen i fråga. Det behövs bara lite initiativ.

Det dom här grabbarna ni skall bekämpa http://se.youtube.com/watch?v=Mr7soJ4UzHU&feature=related
Om ni då är sjuka pga fin mögelbarack kommer dom att skratta ihjäl sig åt er!
Citera
2008-10-29, 18:58
Medlem
Citat:
Det dom här grabbarna ni skall bekämpa http://se.youtube.com/watch?v=Mr7soJ4UzHU&feature=related
Om ni då är sjuka pga fin mögelbarack kommer dom att skratta ihjäl sig åt er!
Jag säger inte att de ska tåla baracken, jag säger att de ska visa lite initiativ och lösa sina problem själva asap, eftersom ingen annan kommer göra det för dem. De är trots allt semi-vuxna män.
Citera
2008-10-31, 16:42
Medlem
GN'Rs avatar
Citat:
Jag säger inte att de ska tåla baracken, jag säger att de ska visa lite initiativ och lösa sina problem själva asap, eftersom ingen annan kommer göra det för dem. De är trots allt semi-vuxna män.
Och exakt hur skulle vi lösa våra problem? ska vi kanske renovera våran kasern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in