Citat:
Ursprungligen postat av ksv
@Juuni
Tack för att du tar dig tid och motiverar hur du tänker!
Det finns alldeles för många här som slänger ur sig att något är undervärderat utan att redovisa hur de kom fram till det och det är ganska meningslöst.
Tack för att du tar dig tid och motiverar hur du tänker!

Det finns alldeles för många här som slänger ur sig att något är undervärderat utan att redovisa hur de kom fram till det och det är ganska meningslöst.
Personligen sorterar jag bort alla som skriver "Köp Si" eller "Sälj Så" utan vidare substans. Precis som du skriver är det väldigt meningslöst, hoppas ingen här agerar på substanslösa rekar.
Citat:
Vilket indikerar att man måste komma upp i ett oljepris på $55 - 60 för att nå break even. Det kostar alltså runt $55 - 60 per fat och det man får utöver det är vinst.
Det ligger i linje med vad den här uppsalaprofessorn säger: http://ditv.se/start.php?nostat=1&q=2009/01/12/uppsalaprofessor-norge-slut-som-oljeland-om-20-ar
Det ligger i linje med vad den här uppsalaprofessorn säger: http://ditv.se/start.php?nostat=1&q=2009/01/12/uppsalaprofessor-norge-slut-som-oljeland-om-20-ar
Det är som sagt inte helt exakta siffror men VDn har i ett tidigare uttalande sagt att break-even ligger runt 50-55$ så man får kanske snarare räkna intervallet 50-60$ per fat för break-even.
Citat:
Det är det uppskattade värdet av oljan i reserverna? Hur många år tar det att få upp den?
Eftersom man inte kan få upp och få sålt all olja på en gång, får man göra en nuvärdersberäkning för att bestämma vad oljefältet skulle vara värt om oljepriset steg till $70.
Eftersom man inte kan få upp och få sålt all olja på en gång, får man göra en nuvärdersberäkning för att bestämma vad oljefältet skulle vara värt om oljepriset steg till $70.
Jag har helt enkelt räknat på WTI 70$ och tagit snittvinsten per fat gånger antalet P1- respektive P2-reserver. Att beräkna hur lång tid det tar att få upp all olja är en väldigt krävande uträkning, då behövs fler och bättre variabler för maxkapacitet, tryck i fälten, snittemperatur etc. Det verkar som du missförstått affärsidén tror jag. Affärsidén är inte att ta upp tungolja, blanda ut till WTI och sälja på marknaden. Även om produktion i fälten sker i dagsläget är det för att finansiera rörliga kostnader och investering och utveckling. Har ingen siffra men fälten arbetar långt ifrån under högtryck.
Det många inte verkar ha förstått är att affärsidén är att omvandla och förädla fälten för att göra dem redo för fullskalig produktion och sedan värdera reserverna genom ett oberoende värderingsföretag. När man sedan har siffror på sina reserver kan man sälja dessa till högstbjudande. Självklart är det inte aktuellt att sälja några fält när WTI är så låg som den är nu. Det är därför man lägger produktion på is när WTI:n är låg så att man kan vänta in bättre oljepris och sedan sälja. Pearl har en mycket stark balansräkning och dessutom outnyttjade krediter. Ledningen har tidigare sagt att den dåvarande kassan räcker i 3 år. Det verkar befängt att tro att oljepriset kommer ligga under 70$ under de tre närmsta åren, iallafall enligt mig. OPEC lär om inte annat tighta till produktionen ännu mer om så skulle vara fallet.
Citat:
Värdet på en fyndighet är ju rimligen lägre än värdet av oljan den innehåller.
Absolut, helt rätt. Min uträkning är dock baserad på enbart vinsten - alla kostnader är avdragna (återigen, 70$ WTI).
Citat:
Om man tror att oljepriset ska gå upp, men inte vet när eller hur mycket, borde det inte vara bättre att investera i något annat oljebolag som också är lågt värderat men som når break even betydligt tidigare?
Som jag skrev tidigare, så finns ju t.ex. konvertibler i PAR som ger 11% ränta under tiden man väntar men som fortfarande ger enorm hävstång när oljepriset så småningom drar iväg.
Som jag skrev tidigare, så finns ju t.ex. konvertibler i PAR som ger 11% ränta under tiden man väntar men som fortfarande ger enorm hävstång när oljepriset så småningom drar iväg.
Jag har faktiskt inte satt mig in i PARE. Jag är säker på att även de kommer ge en stor avkastning när oljepriset väl drar. Anledningen till att jag väljer Pearl i denna sektor är att min investeringsfilosofi passar väl med Pearl som investeringsobjekt. Den har fått oerhört mycket stryk, bolaget är eller var iallafall okänt för många, stark kassa, mycket bra ledning och efter förvärvet av Blackcore-gänget - ännu bättre ledning, enorma P2 och P3-reserver vilket ger bolaget lägre värdering då de inte är bekräftade. Kort sammanfattat, jag gillar risk, dock tycker jag marknaden värderar risken i Pearl högre än den egentligen är. I tider som dessa tycker jag bolag som har större eget kapital än börsvärde är oerhört intressanta, speciellt om de inte har några lån.
Blackcore-gänget är de kanske mest rutinerade inom tungoljebranschen och de har tagit ett tidigare bolag från 0-24$ eller sammanlagt 4800%. De vet vad de sysslar med och de vet vad tungolja är värt. De har kontakter inom branschen, deras tidigare bolag såldes till Shell så förhoppningsvis har de fortsatt goda affärsrelationer med dem. Att de gick med på att få betalt i warranter som endast kunde utnyttjas om aktien i 30 på varande följande dagar i genomsnitt höll sig mellan 1.5-2 CAD säger lite om deras värdering av aktien. Skulle jag inte lita på mig själv skulle jag lita på dem!
Jag har redan sett mitt värde på Pearl öka med nästan 100% (hade tur och fick ett oerhört bra GAV på 3,20) men jag tänker inte sälja på dessa nivåer. Ledningen likt jag har höga ambitioner för aktien, vi säljer inte bolaget under 10 CAD har uttryckts. Personligen är jag nöjd med 25-30 kr.
Citat:
Gör gärna det! Det är intressant att lära sig mer tjockolja. 

Nästa vecka någon gång om jag har tid skall jag ta mig en titt.
Senast redigerad av Juuni 2009-01-18 kl. 19:19.
Senast redigerad av Juuni 2009-01-18 kl. 19:19.

Börslektion 1A i grundläggande förträngningsmekanism! *Jag kan flyga*... * Jag har inte gjort en dålig affär*... *Snart är jag på plus igen*...